AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.765

Spolningen av vindrutan strular, vad är nästa steg i felsökningen?

Ed
12
Eddeboii
525i e34 - 93
Som titeln antyder fungerar inte spolningen till min framruta, och om någon har någon som helst idee så skriv gärna i tråden!

Det handlar om en BMW 525i från 1993. Dessa är symptomen:
När man trycker på spaken händer ingenting, vindrutetorkarna går inte och ingen vätska kommer (pumpen går inte). Kopplar man däremot ur pumpen till spolarvätskan så går torkarna om man försöker spola rutan inifrån bilen som vanligt. Torkarna fungerar i alla sina andra lägen. Detta utesluter i min värld spaken och torkardelen.

Det första jag gjorde var att byta pump, men utan framgång. Har nu testat pumparna med ett batteri (gick smidigt med 9V batteri) och båda pumparna är OK, dessa borde då kunna uteslutas.

Innan någon föreslår stopp i slangarna, så kan även detta uteslutas. Där är det fritt fram :)

Säkringar var nästa grej jag attackerade. Kollade säkringarna till spolningen (2st i boxen framför föraren) samt säkringen till torkarna (1 st i samma låda). Har efteråt gått bananas och kollat alla säkringar noga i den lådan, och även de som sitter under baksätet (vid gm och rm, men här satt bara typ 4 st). Samtliga som verkade vara relevanta har jag plockat loss och sedan satt tillbaka ett par gånger för att utesluta dålig kontakt, de såg fina ut och hållarna såg fina ut de med.

Relä... Denna föraktfulla djungel ;) Har rykt upp nästan varenda relä jag kunde hittat och satt tillbaka efter inspektion efter synliga skador eller korrosion på stiften eller hållare... Efter detta började bilen klaga på att det var lite vätska i spolareservoraren trotts att jag fyllt den med vanligt vatten för att felsöka, är detta en ledtråd? Är det någon som vet vilket relä som hör till pumpen eller så?

Här kommer den sista ledtråden än så länge. Med tändningen igång ligger det 12V på båda kablarna till pumpen men när man försöker spola blir den ena jordad, helt riktigt alltså. Alltså tycker jag att man borde kunna utesluta kablaget...

Så vad jag har uteslutit:
Spaken
kablarna
pumpen (pumparna...)
slangarna
säkringarna

Vad jag däremot har dålig koll på är reläerna... Någon som har koll på dessa eller någon ytterligare idee? Alla svar är välkomna!
Ed
12
Eddeboii
525i e34 - 93
Det handlar alltså om en E34.
Funkar bakrutespolaren om du har någon eller spolningen till strålkastarna?
Ed
12
Eddeboii
525i e34 - 93
Det är en sedan, därav ingen spolning bak. Finns ingen för lyktorna heller, alltså finns bara en pump i reservoaren. :D
Visa användare
2.333
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Med tändningen igång ligger det 12V på båda kablarna till pumpen men när man försöker spola blir den ena jordad, helt riktigt alltså."

Du har alltså spänning till pumpen när du trycker på spaken?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ed
12
Eddeboii
525i e34 - 93
Alltså efter vad jag har lyckats googla fram så ska det ligga 12V på båda kablarna när tändningen är på och man inte drar i spaken för att spola rutan. När man sedan drar i spaken så sluts kretsen till pumpen genom att den ena kabeln jordas, och då blir alltså den ena + och den andra - och pumpen startar.
Visa användare
2.333
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
När det är 12V på båda kablarna till pumpen så är det ingen spänningen över pumpen (0V, öppen krets).

Så, har du spänning över pumpen när du trycker på spaken?

Klickar relät när du trycker på spaken?
Länk
(Om det stämmer.)
Länk

---
Ed
12
Eddeboii
525i e34 - 93
Ja precis, när bara tändningen är på och man inte drar i spaken för att spola rutan är där 12V i båda kablarna, och alltså noll volt "genom pumpen". När man sedan drar i spaken så blir den ena jordad... Ska mäta detta igen så snart jag är vid bilen igen, för det slog mig just att jag faktiskt inte mätte spänningen mellan kablarna samtidigt som man drog i spolarspaken utan bara varje kabel för sig till jord. Alltså fick jag att den ena var 12 V även när man drog i spaken, men den andra mätte noll volt till jord. Borde givetvis ha mätt spänningen mellan kablarna istället för till jord...

Har läst och googlat lite till nu och ska även dra upp GM och Rm och kika på dess kontakter.
Ed
12
Eddeboii
525i e34 - 93
Mätte nu under spolning spänning mellan de 2 kablarna i kontakten till pumpen, och där var 12V. Då är det alltså så att det finns spänning, men så fort man belastar så slutar det funka...

Testade att spola och lyssna på reläet men kunde inte höra något. Drog ut det och försökte spola igen men detta gav samma resultat, dvs 12V till pumpen.
Ed
12
Eddeboii
525i e34 - 93
Testat koppla ett till batteri (trotts att bilen utan problem startar osv...) men detta givetvis utan effekt.

Nu har jag provat att dra ut först batteriet och sedan GM och RM boxarna. Öppnade upp RM och petade på alla vippor, satte sedan ihop denne och satte tillbaka. Efter detta så gick pumpen mycket dåligt, men den gick ett fåtal sekunder. Det rann snarare från spridarna än sprutade. Efter detta försök har hela denna ritual testats igen men nu utan något liv från pumpen igen...
Ed
12
Eddeboii
525i e34 - 93
Har kommit ett steg längre. Vet nu att det beror på dålig jord från pumpen. Detta märkte jag genom att ta isär kontakten till pumpen, och sedan ge den 12V från sin orginal kabel men en annan kabel att jorda med, och då gick den galant.

Den kabeln som är dålig har 12V på sig om tändningen är igång, men jordas när man försöker spola rutan. Alltså tänker jag att denna kabel måste gå till ett relä, men då är frågan vilket av dem och vilken väg kabeln går dit.

Här är länkar till bilder av mina elboxar iaf :)

Förarsida:
Länk
Under baksätet:
Länk
Länk
Visa användare
2.333
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Verkar kunna vara lite olika med reläplacering.
Länk

---
Ed
12
Eddeboii
525i e34 - 93
Ganska länge sedan jag höll på nu men här kommer ytterligare lite ledtrådar... Har någon något att tillägga så skriv gärna :)

Har identifierat reläet, det är det relä som sitter ensamt i raden längst till vänster på bilden av min elbox fram. (om någon skulle läsa tråden efter att länken till bilden dött, är det alltså ett litet relä I raden längst till vänster, I elboxen på förarsidan under motorhuven)

Har testat reläet på bänk och det funkar fint. Då jag i mitt tidigare inlägg skrev att pumpen får ström men inte jord mätte jag därför resistansen mellan samtliga anslutningar till reläet. Jag fick då att 2 av 4 hade kontakt till jord, den ena med 63 ohm och den andra med 40ohm. Detta är med bilen avstängd och utan att spola. Den som har 40 ohm är ansluten till reläets pinne nummer 1, och den som har 63 ohm är ansluten till pinne 5. Någon som kan mäta på sin bil kanske? Tar ju bara 3 minuter och kräver inga verktyg förutom multimeter.

När jag mäter mellan jord och ena kabeln till pumpen så visar den 35 ohm. Alla mätningar gjordes utan att hålla inne spaken dör att spola rutan.

Här är bild på kopplingsshemat på reläet: Länk

Jag tycker alltså att jag borde få lika stor resistans på kontakten till pumpen och reläets hållare till pinne 5... Märkligt
Visa användare
2.333
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"När jag mäter mellan jord och
ena kabeln till pumpen så visar
den 35 ohm."

Minuskabeln?
Vad blir resultatet när relät drar?
Borde bli samma som mellan reläts utgång och minuskabeln på pumpen - mkt låg resistans.

---
Ed
12
Eddeboii
525i e34 - 93
Ska prova imorgon :) återkommer :)
Ed
12
Eddeboii
525i e34 - 93
För näste man med detta bekymmer skriver jag en avslutning. Just nu är jag i full gång med att dra ny kabel till en knapp i kupén som jag satt in, skiter i detta nu :/

Kopplade förbi relät alltså slöt starkströms sidan, och då hoppade magnetkoppkopplingen till kompressorn ut... Antingen är det fel relä (trotts att detta är det enda som nämns överallt på nätet) eller har jag en fet kortslutning...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.