AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.228

320d, missljud (?) vid belastning.

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Har en 320xd 2011 som har ett ljud som är bessynnerligt.
Jag kan ju direkt sälla mig till den stora skaran människor somtycker att BMW:s dieslar allmänt är högljudda.
Min har dock en annan egenskap som tex när jag ligger på säg 3:ans växel (eller vilken växel som) och har säg en 1000rpm och ger lite gas så får jag ett rasslande/kvittrande något högfrekvent ljud. Det är svårt att beskriva, men det lägger sig så fort hastigheten kommer ifatt eller att jag släpper upp gasen. Nu pratar jag inte tokgas eller hög belastning.
Tycker att det finns både när motorn är varm som kall, kanske något mer när den är varm.
Ibland kan jag höra dieslar med detta karakteristiska ljud, nya som gamla, vissa är helt tysta. Jag stör mig som fan och vill åtgärda det.
Jag såg en golf häromdagen som gick som en påse nötter, den lät mycket av detta.
Kan det vara spridarna? Har försökt läsa lite på forumet men hittar inget direkt som stämmer in, eller så är det i min värld fel förklarat.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Turbon kanske?

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Bilen har gått 12000, turbon är det inte. Bilen går bra skall tilläggas.
Det följer dieselknattret tills motorn inte är belastad. Det är det karakteristiska dieselljudet fast högre. Har som sagt hört att vissa bilar låter mer. Min granne har en optimerad 520d med sportsystem och den låter stumt, som de skall.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Turbon byttes på garanti för ett år sen
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Hur låter slitna spridare? Har försökt att läsa mig till detta, men får inte direkt tjockt på benen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.