AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
922

e39 530 ia -01 ASC/DSC lampa lyser

mg
50
mgscolieri
e46 330ci manuell m-sport
f36 428 xdrive -15
Tjena!

Precis köpt en topaz blau 530 ia m-sport 01 som jag besiktade direkt efter köpet UA, så vart riktigt nöjd!

Idag när jag körde till sommarstugen från Göteborg till Falkenberg drog jag och snittade 160-170 hela vägen. Märkte då under färd att ASC/DSC lampan började lysa och inte gick att stänga av. Hastighetsmätaren funkar dock. Läst lite nu på att om detta uppkommer "i farten" så är det troligast fel på på ABS-enheten.

Kollat lite på ABS styrenheter på bildelsbasen men vet inte om jag måste köpa från en viss årsmodell (bara facelift bilar eller går 96:or bra)?
Priserna ligger på ca 300-2500 SEK på bildelsbasen.
Är det dumt att köpa begagnade, kanske värt att sats på att köpa ny?

På ebay finns två olika nya som där jag ej förstår skillnaden på?
1.
Länk
2.
Länk

Är det bara att beställa eller är det bättre att felsöka vidare för att säkerställa att det faktiskt är styrenheten? Har tillgång till carly via en vän så kan isf söka felkoder.

Tack på förhand
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kan ju lika gärna vara en av ABS givare som gett upp! Kolla felkoder!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Börja i rätt ände, läs ut felkoder först. Kan lika gärna vara en givare alt hjullagret som ställer till det.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
mg
50
mgscolieri
f36 428 xdrive -15
Yes!

Körde en liten runda nu med bilen men lampan tändes inte :O Körde diagnostics med carly och fick inte upp någon felkod. Kan det vara så att lampan tänds i höga hastigheter? När jag startar om bilen släcks den ju och kommer tillbaka när man kör 160+.

Riktigt märkligt.
mg
50
mgscolieri
f36 428 xdrive -15
Nej inga felkoder!

Använder Carly med wifi till Carly pro appen på Iphone. ABS + DSC är ett område som undersöks vid "diagnostics". Så vore konstigt om den inte når ABS-modulen om det står med.. men jag vet inte.

För att sammanfatta hur lampan betett sig.
09:00 Påväg till Falkenberg 1 h körning, snitthastighet 160 lampan tänds i mitten av resan och håller i sig tills bilen stängs av.
11:00 Nollar felkoder
13:00 Lampan tänds i mitten av resan till Göteborg och håller i sig tills bilen stängs av.
17:00 Kör diagnostics med Carly men får inte upp nån felkod, lampan är släckt men borde ha lagrats med tanke på att den tändes på resan till Göteborg?
mg
50
mgscolieri
f36 428 xdrive -15
Tankar:

Det sambandet jag tolkar om att lampan lyser vid högre hastigheter kanske istället är att lampan tänds när man åker med bilen under längre perioder eftersom jag inte brukar åka mer än 30 min. Konstigt att den släcks när man startar om bilen!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan ju vara värmerelaterat också...det finns ju en del exempel på att abs-modulen (som sitter nära grenrören i motorrumet) slutar fungera korrekt på lite äldre bilar när de blir (tillräckligt) varma.

Annars håller jag med om att det borde finnas felkoder utifrån vad du beskrivit.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Tycker inte den borde bli varm när man kör fort? Snarare om man kör i stadstrafik.
mg
50
mgscolieri
f36 428 xdrive -15
Har varit andra problem med bilen då oljejylaren läckte, men den är nu bytt och oljan i växellådan ny så bilen rullar igen.

Antispinn lampan tänds då å då när man kör, men idag tändes även ABS lampan för första gången. Detta betyder säkerligen att jag måste byta ut min ABS-enhet?
Hur kollar jag serienummret så jag köper rätt enhet?

Felkod som jag får med Carly:
CAN wheel speed
Unkonwn DTC fault
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.