|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken antyder har jag bytat till en m-tech shortshift knopp på min M3:a. Här kommer en liten redogörelse. Först köptes en knopp och en växelspaksdamask i svart läder till E90. Denna är inte likadan som M3ans, som är mindre till storleken pga knapparna för de ställbara dämparna, gasen och dsc. På M3an hänger knopp och damask ihop (idiotisk lösning om du frågar mig). Därav vart jag tvungen att ta loss den svarta plastringen i botten på damasken och fästa den på den lösa damasken som jag köpt, då jag inte ville förstöra original knoppen. Detta var minst sagt svårt. Fick klippa och limma. Till slut satt dock damask, ring och knopp på bilen. Vilken skillnad !! Kan verkligen rekommendera detta till ägare av manuella M3 E9 | |
|
Kanske ska förtydliga skillnaden mot innan. Det handlar om 3 saker. 1 utseende. Original knoppen gör växelspaken för hög för att vara estetiskt tilltalande. Samt att det inte är snyggt att knoppen "övergår" direkt i damasken. En ful konstruktion helt enkelt. På F80 har man åtgärdat detta. 2 långa slag. Jag tycker lådan är skön att växla med, men slagen mellan växellägena är onödigt långa. Med en kortare knopp blir slagen automatiskt kortare till kostnaden av något tungare växelföring. Skillnaden på de 2 knopparna är flera cm i höjd. En både visuell och känslomässig skillnad. 3 vikt. Den nya knoppen är signifikant tyngre. Detta ger lite extra momentum i inkopplingsmomentet. Växlarna "klickar" i bättre. |
|
|
Gjorde samma operation med min gamla M5 E39, skitfult med den lätta, höga knoppen med damask och knopp "ihopsydda", men i mitt fall gick det fint med en vanlig E39-damask samt den viktade (tunga) korta M-knoppen. Värt varenda krona. |
|
|
Kan bara hålla med, sirtobbe. Har du dessutom gjort "clutch pedal spring delete" och "clutch pedal stop" så har du en helt fantastisk känsla i växlingen. /Scnitzermann |
|
| Bytat :D | |
| +1, vem säger "bytat" liksom?! Det hör hemma i samma kategori som tacklucka :D | |
|
Bilder? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.