|
|
|
|---|---|
|
Tjenare allihopa! Tänkte höra lite hur det ser ut om man ska besiktiga sin bil och inte vill borra hål i bilen och sätta fast plåten. Hur gör man på bästa sätt för att ha plåten där tillfälligt enbart för besiktning? (funkar det att bara ha den innanför framrutan?) Jag har nämligen en E46 M3 som jag enbart kör ca 50 mil med per år så undrar enbart hur man gör inför besiktning och inte om jag kommer att få böter av farbror polisen då jag är ute och kör :) Med vänlig hälsning Flodde. | |
|
Så här: Länk eller så här: Länk ------- //Lövet |
|
| Eller vanlig dubbelhäftande tejp. | |
|
Jag kör med kardborreband, funkar klockrent. Mer avancerat är att limma starkare magneter innanför kofångaren, och någon magnet på själva nummerplåten. |
|
|
Hmm... Alla dessa metoder innefattar dock att jag måste limma/klistra fast någonting på kofångaren. Antingen kardborreband, magneter eller tejp. Ni tror inte att det funkar med att ha plåten i framrutan enbart för besiktningen? Kanske tar och fäster plåten med kattstrypare i nätet på framkjolen annars? Tack för alla tips iaf! |
|
| Varför inte bara montera registreringsskylten och låta den sitta? | |
|
...men då är man ju inte tuff och ball? ------- //Lövet |
|
|
Länk Se inlägg #7, det är utförligt och sammanfattat får du inte ha skylten bakom rutan då den skall sitta väl synlig OCH fram. Om besiktningen bryr sig är en annan fråga, men gör de rätt skall de anmärka på om skylten inte sitter korrekt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 2 små kardborreduttar eller små bitar dubbelsidig tejp räcker till besiktningen... det ska ju bara hålla i 10 minuter | |
|
Jag kör med liten dekal fram som sitter där permanent men brukar hänga dit originalet vid besiktning och nån väldigt temporär tejplösning :-) Förra året skojade besiktningsmannen om det och nämnde nåt om "fiffig lösning nudge nudge :-D" men skrev inget om det. I år så glömde jag helt bort det så jag körde in i hallen med bara den lilla dekalen. Besiktningskillen kollade på "skylten" och så nåt i stil med att den där är väl inte helt korrekt? Jag såg ut som ett frågetecken men när jag såg vad han pekade på så svarade jag att oj, men jag har originalet i bakluckan. Där ska den väl inte sitta, hahaha och så blev det inget mer med det, bilen blev godkänd. Av vad han sa så bryr dom sig inte (längre) då deras fokus är/ska vara trafikSÄKERHETEN på bilen och där kvalar inte skylten in. Däremot vet jag att Farbror BLÅ är väldigt griniga om du kör UTAN men verkar strunta i det om du har en liten..... Fransosen |
|
|
Jag har en bekant som brukar köra med den gamla registreringsskylten, typ AA12345, på sin gamla Triumph Spitfire. Ett år vid bilprovningen så glömde han att hänga på ordinarie skylten och fick då ett påpekande om ogiltig registreringsskylt. Men ingen ombesiktning. Och polisen har inte engagerat sig i det heller, trots att tillfälle har funnits. Men de brukar vara snällare mot veteraner än de är mot moderna stylade bilar. |
|
| Chris jag nämnde anledningen till att jag inte vill montera plåten och låta den sitta i mitt första inlägg. Jag kör bara bilen cirka 50 mil per år och använder den mest i utställningssyfte. Jag är inte sugen på att förstöra framkjolen genom att ta fram borren och tycker dessutom att bilen ser bättre ut utan plåt där fram. På min 330 som jag kör året runt som bruksbil har jag självklart plåt där fram så det handlar inte om att jag vill vara tuff och ball som någon annan antydde :p | |
|
Magnetlösningen kräver ju iofs inte att du klistrar/borrar eller liknande - sätt magneterna bakom kofångarens plast och en dito på baksidan av plåten - starka magneter finns att köpa på många ställen, t ex. clasohlsson. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dubbelhäftande tejp genererar väl inte borrhål eller annan skada på kofångaren? Om du är orolig för att själva plåten skall skava mot kofångaren så limma fast lite skumgummi eller liknande på baksidan av skylten. Eller borra ett par små hål i regskylten och sätt fast den i själva grillen med kattstrypare... |
|
| Blir nog att köra på kattstryparmetoden men tack för alla tips! :) | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Förstår inte problemet. Har bilen bra lack så är ju dubbehäftande tejp inga som helst problem att sätta på och ta av. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.