|
|
|
|---|---|
|
Intresserad av en Audi A3 sedan quattro 2,0 TFSI 190 hk S-tronic S line edition som just nu på kampanj kostar 307' (nedsatt från 389,3'). Min Audi-kod AWASJJCG Säljaren säger såklart att han beräknar förmånsvärde på 307' men jag köper inte det. Iofs så finns inte modellen i SKVs lista men däremot Proline edition som har mindre utrustning för 355,8'. Vad gäller? Läste också "Skatteverkets SKV M 2016:21 information om värdering av bilförmån för beskattningsåret 2017" där det står gällande extrautrustning: "Som exempel har en bil ett pris på 180 000 kr hos en bilhandlare och den förses med extrautrustning för 20 000 kr, dvs. det totala priset är 200 000 kr. Då köparen får en rabatt på 10 000 kr (5 % av 200 000 kr) betalar således denne 190 000 kr. Anskaffningsutgiften för utrustningen anses då vara 19 000 kr (20 000 x [1 - 0,05] ). Detta belopp läggs till bilens nybilspris i Skatteverkets billista." Det innebär att den totala rabatten ska dras av på extrautrustningen innan den läggs på baspriset på förmånsvärdet. Detta var en positiv nyhet för mig. Om vi tar min bil ovan och räknar med ytterligare en rabatt på 5%. Baspris: 307 000 Extrautrustning: 74 700 Totalt inkl 5% rabatt: 362 615 Förmånsvärdesberäkning: 307 000 + (74 700 * 0,95) = 377 965 Förmånsvärde: 4 516 / mån Om detta stämmer beställer jag troligtvis bilen. Får ringa SKV tror jag. | |
|
Det som är registrerat hos skatteverket gäller och inget annat! Proline Edition räknas som egen modell och den får man räkna förmånsvärde på. Säljaren har fel - inte direkt första gången... Dessutom ska vinterhjul läggas ovanpå priset om man ska följa reglerna helt. ------- //Lövet |
|
|
Beg vinterhjul brukar löna sig att skaffa och sälja på Blocket privat :) Jag vet ju redan svaret på frågan, får hoppas på att Audi skickar uppdatering till SKV. Läste att man ska be säljaren om SKVs modellkod som ligger till grund på beräkningen av just den bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.