AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
505

ICV och LMM (MAF) försätter bilen i Engine Failsafe Mode M54B25

Da
110
Darth NiN
BMW 2002 tii, 1972
BMW 1600-2, 1968
BMW 540 iA, 2001
BMW M5, 1992
Ford Galaxie LTD, 1965
Porsche 911 SC, 1979
Toyota BJ40, 1981
Tjenare!

Har krånglat en tid nu med felkoder ifrån LMM och ICV (Tomgångsmotorn) och kommer tyvärr inte vidare. Felkoderna ifrån LMM är att värdena är Implausible Signal och ifrån ICV:n "Idle-speed control valve, mechanical fault" (Eller: "...stuck open" beroende på vilken felkodsläsare jag använder. Saken är den att jag testat med tre olika LMM, varav två helt nya (visserligen eftermarknad) och en begagnad originaldel som suttit på en fungerande bil och två olika ICV och det gör ingen skillnad. Det lustiga är att tomgångsmotorn som satt på ifrån början verkligen satt fast stenhårt och gav då INGEN felkod och nu när jag smort upp den eller testar med en annan fungerande så skriker den om att den sitter fast.
När jag håller tomgångsmotorn i handen och kopplar på strömmen så vibrerar den lite underligt, lite som en motor som kärvar. Nu ska ju inte den här motorn snurra, utan bara vrida sig så det kanske är normalt? Nån som vet om det ska vara så?
Hörde igår att vissa årsmodeller haft strul med kabelmattan på motorn. Misstankarna går ju åt det hållet nu...
Alla insugningsbälgar är utbytta. Bilen är provtryckt med rök och är snortät överallt. Jag har dessutom låtit köra alla tänkbara tester på motorn och den verkar tillsynes i mycket bra skick!
Vevaxel- och kamaxelgivare är också utbytta om nu det skulle spela nån roll...

Vad är nästa steg? Hur går jag vidare?

www.saveawreck.com
www.facebook.com/saveawreck
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.