AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.333

Kylarfläkt beter sig knepigt efter ac service

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Hade ett litet vinande ljud i min F11 som följde varvtalet då ac'n var på. Läste att det kunde bero på för låg gas-nivå i systemet och gjorde därför en ac service. Tömning, fyllning, påfyllning av kompressorolja. Ursprungsvinandet verkar vara borta men nu har kylarfläkten börjst bete sig konstigt. Går på lite när som helst och låter högt och lite som ett jetplan. Sker även med kall motor då även gardinerna i grillen öppnar sig.
Termostat, ac clutch, ac tryck sensor, vattenpump? Kan det vara så att de fyllt på för mycket gas och systemet drar igång kylarfläkten för att förhindra överhettning? De nämnde att systemet hade 200 vilket var för lite och de fyllde i 280 som det "ska" vara? Vet någon vad det ska vara? Det konstiga är att kylarfläkten beter sig även då ac'n inte är på...
Körde en lite längre sträcka igår och vattentemperaturen pendlade mellan 89 och 96. Möjligen något mindre stabil än valigt.
Vad tror ni?

Mvh
Christian
Visa användare
2.333
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kollat felkoder?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
AC,n ska väll inte ha något med med kylning av motor att göra.

Vet ej hur det är på F11. Men på e90/91 så sitter det ett svart klistermärke under huven i framkant där det b.l.a står hur mycket gas systemet ska ha. 590gram på E91.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Klisterlappen säger 850 gram + - 10. Firma säger de fyllde på 750 för säkerhets skull...

Ej läst felkoder, får bli på måndag.

Nu verkar kylfläkten gå konstant, med öppna kylargardiner.

Men motorn verkar ändå hålla ok drifttemperatur.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Fläkten går för att kyla AC kylarn så trycket inte blir för högt
Helt normalt tycker jag min fläkt på e61 an går ofta fast motorn inte är varm
Stäng av acn och se om fläkten stannar
Mvh
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hänger inte med här nu. Först skriver du att det va 200 i systemet och att dom fyllde på 280? Sedan att dom fyllde 750?

Va det bara 200g kvar o dom fyllde på 750g?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alla gånger jag låtit göra ac-service, har de alltid fyllt precis så mycket som det står på lappen (dvs. mitt mellan + och - ).

Har också alltid fått "kvittot" från ac-fyllningsmaskinen som är automatiserad och jobbar utifrån de värden den programmeras med.

Normalt brukar man ju suga ur hela systemet och väga mängden gas som sugs ur och göra ett läckagetest (kontrollerar om vakuumet minskar under en viss tidsperiod) för att sedan återfylla med gas och spårmedel utifrån programmeringen för vald bil.

Det låter spontant som att firman inte har gjort ett korrekt jobb!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Sorry, kundmottagaren igår sa 200 innan och 280 efter, ingen aning om vad han syftade på...

Han jag pratade med idag sa att de fyllt på 750 istället för rekommenderade 850 för att inte fylla i för mycket.

Blir returjobb på måndag!

Frågan är bara om det verkligen kan vara orsaken då kylfläkten går för fullt även då ac'n inte är på?

Mvh
Christian
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om de ska avvika från rekommenderad mängd, bör de väl lägga sig på "plus-värdet" för att kompensera att det sakta läcker ut gas även i ett friskt system...särskilt med tanke på att moderna bilar innehåller väldigt lite gas i förhållande till bilar som bara är tio år gamla. Förr fanns det helt enkelt större "felmarginal" innan ac:n började fungera dåligt.

Men praxis är givetvis att fylla så exakt man kan med den mängd som det står att det ska varar i systemet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Yes, får bli "gör om gör rätt" och om inte kylfläkten rättar till sig så blir det till att läsa felkoder.

Mvh
Christian
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ok då hänger jag med! :-)

Att inte fylla upp systemet till det rekommendera värdet låter ju helt galet! Be om utskriften från maskinen efter utfört jobb. Jag gjorde min ac service hos en polare som har verkstad och kör med denna maskin:Länk. Bara trycka in värden för köldmedium,olja,spårmedel sedan trycker man på kör :-).
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Om du inte har tillgång till felkodsläsare. Så e det bara o titta förbi :-) såg att du bodde i Gbg.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Tack Gaspo, kanske faktiskt gör det :-)
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
8011FD och 801222 var felkoderna men även efter radering så går kylarfläkten på högvarv utan att koderna kommer tillbaks. Verkar som att man triggar igång den genom att sänka temperaturen och trycka igång ac'n.

Förmodligen är väl bilen så "smart" att den känner av felaktig gas-nivå och drar igång kylfläkten för att hjälpa till?

Blir återbesök för att ge dem chansen att fylla korrekt mängd. Om det ändå inte hjälper så auktoriserad firma med rätt utrustning.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Men fläkten startar när acn slår på är för att trycket i AC systemet inte ska bli för högt
Är helt normalt för fläkten att gå om du kör acn när bilen går på tomgång när du kör stannar fläkten för att fart vinden sköter jobbet istället
Mvh
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Taget från motormännens sida
Några viktiga komponenter, och dess funktioner
Kompressorn pumpar runt kylmedel och smörjande olja i systemet. Drivs av motorns hjälprem/multirem ”fläktrem”.
Kondensorn tar emot det värmda kylmedlet och kyler ner det med hjälp av en fläkt när bilen står stilla och/eller en kylare som använder fartvinden när bilen rullar. Kondensorn sitter oftast monterad i närheten av bilens vanliga kylare.
Torkfiltret avfuktar och filtrerar kylmedlet.
Förångaren, eller evaporatören, är själva kylelementet i kupén. Den varma luften tas emot på ena sidan och kall luft lämnar på den andra. Ibland droppar kondens från bilens undersida – den kommer från den avfuktade luften som passerat här.
- See more at: Länk
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Tack!

Förstår att kylfläkten ska hjälpa till men ska den verkligen gå så ofta och med full kraft?

Har inte gjort så innan ac servicen. Därför jag misstänker något blivit fel...
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
8011FD loniser: signal line,short circuit to ground or open circuit.

Läste att joniserare bara sitter i bilarna som säljs på kinesiska marknaden?

Men någon i Sverige hade bytt kondensatorn och då blivit av med felkoden?

Vet någon vad som gäller?

Kan kondensatorn vara problemet i mitt fall trots att kylningen verkar fungera?

Mvh
Christian
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Återkoppling: var tillbaks till firman idag och motvilligt gjorde de om servicen och hävdade att "vi gör minsann aldrig fel".

Jag propsade på att de denna gång skulle vara väldigt noga med volym (850) och döm om deras förvåning blev kylfläkten knäpptyst, som den var innan!

Firmans kommentar: "har aldrig varit med om något liknande..." :-)

Håller nu tummarna att det håller sig annars får det bli auktoriserad firma.

Tack för tips och hjälp!

Mvh
Christian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.