AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.231

Gick fjädern sönder när jag bytte däck? (F11 helt sned)

De
143
Dez_
520iA Touring -14
Har haft min F11 i 2mån och äntligen fick jag tid att sätta på de införskaffade M-fälgarna. När jag skall sätta på sista däcket (vänster bak) får jag inte under domkraften. Bilen är plötsligt ca 5cm lägre där och däcket försvinner upp ovanför skärmkanten.
Efter lite trix sitter nu alla fälgar på, men bilen är fortfarande sne.

Är det så illa att jag knäckte fjädern av att lyfta bilen? Det sitter en bälg som ser ut som en luftbälg bak, men jag har ingen luftfjädring, bara adaptivt chassi. Sitter fjädern inne i denna eller hur funkar det?
Är det svårt att byta fjädern själv?
Luftbälgar bak är standard på F11.

Det är även standard att bälgarna går sönder.

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Dum fråga, men har du startat bilen?
Som Epsilon säger, luftfjädring är standard på F11 (bakaxeln). När du startar bilen startar kompressorn för att höja fjädringen till rätt höjd.
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
Thebear89:

tror inte man behöver starta bilen för kompressorn ska gå igång.
Hör att den går ibland när jag stängt av bilen.
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag är själv övertygad om att efter att bilen gått ner i sleep mode så startar inte kompressorn förrän du startar bilen. Men det är mycket möjligt att jag har fel.
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Luftfjädring bak, där ser man. Precis som ni säger återställde sig bilen när jag stängde av motorn efter några sekunder på tomgång.

Tack!

Vet ju uppenbarligen inte alls vad det är jag köpt, har tom fått läsa instruktionsboken flera gånger :)
För övrigt är jag lite förvånad att inte fjädringskomforten är bättre med så mycket spiffig teknik.
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
Thebear89:

helt rätt, startar inte vid sleepmode, det jag menar är precis när jag stängt av bilen, då kan jag höra den ibland.

sleepmode tar nog ca 15minuter efter avstängd bil
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
"För övrigt är jag lite förvånad att inte fjädringskomforten är bättre med så mycket spiffig teknik. "

>18" fälgar eller RFT?
De
143
Dez_
520iA Touring -14
17" RFT, så det är kanske den stora boven, alternativt har jag blivit för gammal och känslig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.