AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
821

byta bromskivor

ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Någon som vet vilka bromsskivor som är bäst till en 330 Coupe 2002 årsmodell ?
Jag har provat Brembo bromsskivor , men dom började vibrera efter några 100 mil ..
Ska man köpa original bromsskivor som inte slår sig och blir skeva , jag kör inte speciellt hårt med
min bil och jag är irriterad över att dom inte håller längre , det var inga vibrationer alls när skivorna var nya och det är inget fel på bromsok ...
Jag bryr mig inte om vad det kostar...vill ha bromsskivor som håller länge så man slipper skit som skevar sig efter några 100 mil ...någon måste veta vilka bromsskivor som håller ??
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...det är inte alls säkert att ditt grundproblem är just skivorna, kan vara sliten framvagn som gör att skivorna blir skeva så fort...dvs att någon/några bussning/ar ej har spänsten kvar och gör att det flexar/glappar mer än vad som är nyttigt för skivorna.

Mvh Janne.
Det är bara köpa nåt av en känd tillverkare, TRW, ATE, Bosch m.m
Finns ingen anledning att köpa på Bmw det är bara bortkastade pengar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tyvärr är det inte bromsskivorna det är något fel med, det är något annat som du har problem med (bussningar, leder, lager, något blivit fel med materialöverföringen vid inkörningen av de nya bromsskivorna, etc etc etc).

Så du letar tyvärr efter en lösning på fel håll (märke på bromsskiva har ingenting med lösningen på ditt problem).

@robertbmw : Hur mycket axiellt slag mätte upp på höger respektive vänster Brembo bromsskiva (monterade på bilen)?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med - är troligen något knas i bussningar/leder (totala slitaget tillsammans kan vara för stort även om man inte kan se det på enskild del) eller kärvande bromsok etc.

Oavsett vilka skivor du monterar då, kommer att "slå sig" (vilket är extremt ovanligt - i typ 95% av fallen där folk tror att skivorna har slagit sig är det annat fel som t ex. ojämn friktionsmaterialöverföring från bromsklossar till skivorna som då kan få "hot-spots" eller höjdskillnader; eller ännu vanligare slitna delar i hjulupphängning etc.).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fu
6
FullFartSparTid
330xD Touring -15
Min gissning att du först behöver verifiera två saker. Dels att dina ok glider fint på sina styrpinnar (#6) samt att dina klossar (#11) kan röra sig fritt i spåren på okhållaren (#2). Det brukar alltid bli en massa bromsdamm och smuts som förhindrar att klossarna och oket kan röra sig fritt. Länk
Om dina ok och klossar inte har full rörlighet, finns det en risk att du får osymmetrisk belastning, dvs att det bromsar mer på ena sidan av skivan än den andra vilket ger en ojämn temperaturbelastning som i sin tur resulterar i en skev skiva.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.