AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.422

Bmw 328i GT M-sport UTAN f-hållate och xenon

Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Länk

Bara undrar ...Köper man en bil för närmare en halv mille utan farthållare och xenon???
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Trodde inte ens det gick att köpa utan farthållare

-------
//Lövet
Visa användare
381
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Tydligen lagt alla pengar på M-paketet och H&K ljud (säger kanske lite om den första köparen?):
Vehicle options
S1CA Selection of COP relevant vehicles
S230 Extra package, EU-specific
S249 Multifunction f steering wheel
S258 Tire with run-flat functionality
S2PA Wheel bolt retainer
S2V5 BMW LA wheel M Double Spoke 598
S320 Deleted, model lettering
P337 M Sports package
S428 Warning triangle and first aid kit
S481 Sports seat
S494 Seat heating driver/passenger
S4AD Interior trim strips, alu, brushed, fine
S4AE Armrest front, retractable
S4DL Accent strips, black, high-gloss
S4NE Blow-by heater
Vehicle options
S502 Headlight cleaning system
S534 Automatic air conditioning
S575 Supplementary 12V sockets
S5DA Passenger airbag deactivation
S688 Harman/Kardon Surround Sound system
S698 Area-Code 2 for DVD
S6AC Intelligent emergency SOS call
S6AE Teleservices
S6NH Hands-free with USB interface
S6S4 Language version Swedish
S6VB Control for Infotainment
S704 M Sports suspension
S710 M leather steering wheel
S715 M Aerodynamics package
S760 High gloss shadow line
Vehicle options
S775 Headlining anthracite
S842 Cold-climate version
S850 Dummy-SALAPA
S885 On-board vehicle literature Swedish
S8KA Dummy-SALAPA
S8SM Car ident. number visible from outside
S8TF Active pedestrian protection
S8TG Thiefproofing device
Vehicle options
S216 HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S520 Fog lights
S548 Kilometer-calibrated speedometer

Edit: Farthållare m bromsfunktion kostar 3100:-, men verkar ingå när man kryssar i M Aerodynamikpaket numera, känns som om denna lär bli svårsåld...

/P-O
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Rätt enkelt att eftermontera farthållare men trist utan xenon.
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ev. specades bilen inte av kund utan fabrik/ÅF. Finns en del rejält märkliga bilar ute på marknaden med den historien.

-------
//Lövet
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Gått som leasing hos länsförsäkringar. Såldes för 196' på netbil förra veckan men tillbaka nu då köparen backade ur. Dom hade uppgivit att det var farthållare..men då inte var fallet backade han ur.
Det är en serie på 5 eller 10 bilar beställda av en säljchef som kom från annat märke. Han fattade inte att xenon, pdc och farthållare var extra och kryssade inte för det. Kallas hos den återförsäljaren för hans namn -edition:))).
Haha riktigt tragisk historia.

Inte så kul att eftermontera PDC, regnsensor, farthållare samt xenon.

Fortfarande fel i testprotokollet eftersom de kryssat i regnsensor.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den är ju klockren - har ju PERFEKTA specifikationer! :-)

Synd det var GT'er...

Fast H&K ljudet var lite onödigt att lägga dit, det drar ned betyget.

Nä, det var inte jag som beställde dessa :-) Fast OM jag hade gjort det så hade jag kastat ut "H&K"och petat dit "Xenon" istället. Han den där "Active pedestrian protection" ska också bort ur listan, han vill jag inte ha...

Vart tusan bor ni som kan använda farthållare!?! Har det på båda min bruksbilar men det är nog det minst använda funktionen av alla - den trafik som jag mestadels kör i är det i princip meningslöst att ens tänka på farthållare...
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Lösningen är adaptiv farthållare med kö-funktion. Jag åker mellan Stockholm och Södertälje varenda dag och jag behöver inte köra manuellt en enda gång. Det är nice kan jag lova!

-------
//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Jag kom faktiskt på efter jag skrev inlägget precis det som ni påpekar, dvs att det mer eller mindre krävs funktioner som adaptiv+kö för att det ska kännas som ett hjälpmedel mer som ett hinder (fast de funktioner har ju inte jag såklart).

Fast det kommer bli ännu bättre när tillägget med att bilen automatiskt byter fil åt en kommer (farthållaren försöker alltså bibehålla inställd hastighet genom att även titta i andra filer). Då kommer man inte ens att märka alla de som kör i 70 km/h och surfar med mobilen istället för att titta på vägen när de kör på motorvägen.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
När adaptiv farthållare ändå diskuteras. Jag är inte helt överens med den funktionen. Ett typiskt exempel är att jag kör 120km/h på tvåfilig motorväg och kommer ikapp en bil som kör 110km/h. Eftersom det finns annan trafik på vägen så kan jag inte gå ut för tidigt så jag får antingen ligga bakom och därmed köra 110km/h, sänka avståndet som min bil ska hålla till nästa (inte längre direkt adaptivt utan lika manuellt som en vanlig farthållare), eller blockera vänsterfilen onödigt länge. Det blir bara fel i mina ögon.

Med en vanlig farthållare på 120km/h kommer jag ikapp och i samband med att jag är nära går jag ut i vänsterfilen och kör om.

Visst, jag kan gasa på när jag kör om. Men det hade jag inte behövt med en vanlig farthållare och syftet med adaptivt kan ju inte vara att införa fler moment.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alla har väl olika behov/önskemål men om jag skulle behöva välja endast två "tillbehör" till en bil, skulle jag välja ac och farthållare.

Tror de flesta "kräver" farthållare hos en dylik bil...så den blir nog förhållandevis svårsåld och/eller rasar mycket i pris pga att farthållare och xenonlampor saknas!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Grelle, Jag upplever adaptiv farthållare precis som du gör. Föredrar faktiskt den vanliga farthållaren av den anledningen.
Tycker ni inte om den adaptiva farthållaren så kan ni inaktivera den genom att hålla in farthållarknappen på ratten ett par sekunder, så funkar den precis som en vanlig sen. Problemet löst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.