|
|
|
|---|---|
|
Jag har en F11 520dAT xDrixe 2015. Vid växelväljaren finns knappar för Comfort, EcoPro och Sport. Inget sport plus. Och sedan kan jag slå över växelväljaren till vänster i sport/mauelllt läge. När jag trycker i Sport med knappen visas en bild på drivlinan i displayen och bilen blir märkbart tajtare (styrning och växlingar) . Men jag upplever nästan samma sak när jag i Comfortläge slår över växelväljaren till vänster. Även då växlar den upp. Jag vet inte om styrningen påverkar. Jag tycker även att jag märker att ngt händer när jag ligger i Sport-läge. OCH för över väljaren till vänster. Jag hittar inget i instruktionsboken om detta. Kan något reda ut det åt mig? | |
|
Om du lägger växelväljaren i manuellt läge så får du ändra växlar själv, väljer du sportprogrammet så växlar bilen själv men tightare och håller hela tiden bättre varv på motorn än i comfort-läge. Hade du haft Adaptive Drive eller ställbara stötdämpare så hade även dessa blivit styvare i sport-läget. Sport+ finns bara till Adaptive Drive. Personligen tycker jag att det är nödvändigt att ligga i sportläge med en fyrcylindrig diesel medans en sexcylindrig blir hysterisk i sportläget. |
|
|
På min bil gör jag så här: 1. Vill jag ha rappare motor och låda, drar jag spaken till vänster 2. Vill jag ha tightare chassi och styrning trycker jag vippan till "sport". Jag har programmerat vippan att inte påverka motor och låda i "sport" 3. Vill jag ha "allt" trycker jag antingen vippan till "sport plus" eller vippan till sport och spaken till vänster. Det enda jag önskar är att jag kunde påverka dämpning och krängning utan att samtidigt påverka styrningens "tyngd" men detta går ej. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Intressant, kan du berätta hur man programmerar och vilket verktyg man behöver? Jag har adaptivt chassi och skulle gärna vilja kunna utnyttja detta utan att växellådan löper amok, dvs aldrig växlar upp. Man kan ju ställa in att drivlinan inte skall vara med i sportläge men det hjälper inte. |
|
| Lånar tråden lite, Jag har sport+ men har ingen adaptive drive enligt bmw vin kan det stämma? | |
|
Nja, det är ju inte så enkelt att man måste växla själv om man slår över spaken till vänster. Man KAN göra det men måste inte. Om man inte petar på den upp eller ner efter skiftet till vänster växlar den ju fortfarande automatiskt. Min fråga är alltså återigen: jag som INTE har sport+ och adaptivt chassi, vad händer när jag byter läge på spaken resp när jag trycker på sport-knappen? Jag har text märkt att den kickar ner en växel när jag byter läge på spaken, när jag redan är i sportläget med knappen. Jag får intrycket att spakförflyttningen gör ngt med motorn men inte styrningen, medan knappen gör båda. Men det förklarar inte varför jag får en nedväxling när jag ligger i sportläge med knappen och flippar spaken vänster-höger-vänster. Så ni som inte har adaptivt får gärna berätta vad som händer :-) |
|
|
Tycker inte det händer så mycket mer i sport än i comfort läge. Enda är väl att den drar längre på växeln och därmed nyttjar mer effekt på varvtalet framför vridet. Senast jag hade bil som det var skillnad på sport och normal läge var på min Audi S5. I sport+ läge kopplar den ur ESP. Crille |
|
|
Enbart spak åt vänster utan att röra växelpafddlarna gör att lådan växlar snabbare och något högre varvtal i grunden. Spak åt vänster och du växlar med paddlarna så blir den "manuell" men ändå en massa elektronik som griper in. Du kan inte övervarva eller köra motorstopp exempelvis. Knappen på sport. Då får du en snabbare gasrespons, alltså en med direkt känsla än i comfort. Mer nervös också. Samr att lådan växlar så som i exemplet högst upp samtidigt med den förändrade upplevelsen av motorn. Det är min subjektiva uppfattning! |
|
|
Dez, jag kan välja i idrive hur sportläget ska bete sig, att strama åt både chassi och drivlina eller endast en av dem. /M Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.