AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.324

Köpråd E93 cab

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Är på jakt efter E93 cab.

Hur tycker ni prisbilden generellt är på dom? Frågar eftersom jag uppfattat att E91 ligger lite väl högt. (?)

Den här är ungefär vad jag letar efter (har inte kollat upp den) Länk Hur tror ni den kommer dala i pris på ett par års sikt, givet att man sköter den och kanske kör 1500 mil/år?

Vad bör jag ha i åtanke inför köpet? Helst vill jag ha en manuell 325, men kan även tänka mig andra alternativ om det är rätt bil.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ingen som kan råda en cabtörstande :)
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Skulle vilja säga att E93 cab har ett ganska högt andrahandsvärde. Köpte en E93 330d från 2009 november 2013 som då gått 13000 mil för 185.000, körde 6000 mil och sålde för en månad sedan för 160.000.

Du har inte tittat på 325d eller 330d, jo jag vet att en cab med diesel inte är det första man tänker på. Men dessa motorer är grymt sköna att köra. Själv kör jag en M3 E93 cab, men när vi hade både 330d och M3 cabbarna, så till vardags vart det 330d och inte M3...

Att åka cab är en ny dimension av bilkörning tycker jag. Finns inget bättre än att cabba ner och lyssna på insugningsljudet från den högvarvig V8 i M3an.

Har haft 325d och 330d samt M3 cab. När jag köpte den 325d så letade jag efter 325i eller 330i men efter att jag kört 325d så var det ingen tvekan att dieseln var helt rätt.

Lycka till med att hitta en fin cab, bättre blir det inte.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tack för svar. Jo, jag kan även tänka mig diesel, rätt bil är prio framför motor, om jag inte upptäcker att det är för mycket knatter utan tak. Grymt fin exit på din bil, verkar lovande :) Har följt C70 från -06 och framåt ett par år nu och de ligger ju närmast klippstabilt i pris, bortsett från en och annan långmilare/import. Så bra att det verkar vara detsamma med E93.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har också kört rätt mycket dieselcab, och jag tycker känslan är helt underbar, speciellt i de sexcyindriga dieslarna.

Dieselsexorna har ju lika skön gångkultur som bensinarna som i mitt tycke blivit lite VÄL mycket slätstrukna de senaste årtiondet. Dieselsexorna har kvar den där lite grova, tunga känslan som bensinsexorna hade på 1990-talet, de rasslar lite och har lite råare men ändå skön gång. Men hey, det är bara i mitt tycke.

Dessutom har cabbarna alltid lite mer vässade avgasrör som tar fram lite skönare toner från motorn än vad coupéerna, sedaner och touring-modellerna har. Jag fick det förklarat för mig av Bmw:s presschef på ett provkörningsevent en gång: "När det gäller cabbarna så är ju motor- och avgasljudet en lite större del av körupplevelsen, därför har de lite finare avgassystem än de andra modellerna.

Den länkade bilen ser väl fin ut, men jag skulle dock inte själv köpa en sådan bil som saknar Msport-ratt och växelspak, samt har vanliga stolar. Just Msport-ratten som satt i gamla 1- och 3-serien är i mitt tycke den skönaste ratt som Bmw gjort.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kan hålla med dig om ratten, den är inte dum. Men stolarna gör att jag är väldigt tveksam. Hade sportstolar i min E91:a och de kändes som guds gåva till mänskligheten. Kan man verkligen trivas i de där stolarna?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Apropå bilen i trådstarten. Länk Den har legat ute till försäljning sedan 25/5 men inte blivit såld. Utgångspris var 169.900. Är det priset, som är fel eller är det något annat? Vad tror ni är rätt pris?

Att den är importerad men har en svensk servicebok känns lite darrigt, eller är det vanligt att man fortsätter med en svensk bok? Risken är väl att det finns ett jack i historiken men har inte pratat med handlaren.
AlexanderK: Ren BS från presschefen. E92 (Coupe 330i N52N 2009/09) har identiskt bakre burk som E93, de främre rören är identiska oavsett kaross. Skulle han inte snacka BS så skulle E92 & E93 ha olika artikelnummer på slutburkarna, eller hur?
Länk Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.