AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.707

Bränner säkring varje dag

Wi
8
Wille1
320i Touring -07
Min bil bränner en och samma säkring varje dag ibland två gånger om dagen, det är när jag startar bilen som säkringen går till AC fläkt belysning i handskfacket säkring nr 61 en liten 10 Amp någon som vet vad som kan orsaka detta?
Är problem med elen i BMW bilar generellt eller är det bara jag som lyckas köpa dessa skrothögar varje gång jag går tillbaka till BMW, har ägt 8 BMW bilar genom åren och har haft el problem med samtliga.
Nej det är det inte, varför skulle det vara problem med elen i Bmw generellt?
Wi
8
Wille1
320i Touring -07
Då är det bara jag som hittar skrothögar alltså, för samtliga 8 bmw bilar jag ägt har haft el problem
Men dom var billiga?
Wi
8
Wille1
320i Touring -07
Det beror på vad som är billigt
Denna jag har nu gav jag 55k i höstas
Och det skall vara en 10A säkring, det är du 100% på? Om inte, kolla instruktionsboken, där borde det stå hur många A det skall vara på respektive position
Wi
8
Wille1
320i Touring -07
Ja det ska tyvärr vara 10 amp, har funderat på att sätta i en större säkring så jag hittar vad det är som bränner säkringen ibland måste man nog gå den dyra vägen och förstöra det som spökar
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Du kan nog höja till en 15 och testa
Wi
8
Wille1
320i Touring -07
Ja jag ska prova med en 15, det kan ju inte mer än bränna något som redan troligen är kasst.
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Alla moderna bilar har varierande grad av elektriska problem, helt enkelt för att det finns så ofantligt mycket av det och många delar är mycket komplexa och sitter i en utsatt miljö (inte den bästa kombinationen).

Mer än 15A skulle jag inte gå. Går man högre finns risk att man bränner sönder tunna kablage och då har man ett ÄNNU större problem.

Just detta fel känns inte som ett vanligt fel. Hade det varit en säkring som gick varje gång du öppnade bakluckan så kunde man ana kablaget som går i gångjärnen :-)

Vad du ska göra är att ta fram ditt elschema och flärpa upp det på köksbordet. Studera sedan hur strömmen från F15 sprider ut sig och framförallt vilka enheter som använder den (och nej det räcker inte att läsa av från säkringslocket vad den används till).

Sätt sedan dit en circuit breaker på 10A (så slipper du byta säkring hela tiden vid felsökningen) och gör gärna samtidigt en förlängning så du kan sätta din amperemätare runt den och mäta hur mycket som går igenom säkringen vid olika tidpunkter.
Undersök nu vid vilka scenarios som problemet uppstår. Är säkringen hot-at-all-times eller får den ström när du vrider till läge I, läge II eller bara i Run? Vad jag menar med detta är att om säkringen är hot-at-all-times så indikerar det att felet finns i en komponent som slås på senare, hade felet varit en kabel som låg emot och skavde så säkringen gått lite närsomhelst.
Undersök även med amperemätare hur mycket ström som passerar vid olika scenarios. På en 10A bör du max ha typ 7.5A - allt över det är onormalt. Slå på tändningen och observera. Får du onormalt mycket ström varje gång? Händer det bara ibland? Slumpartat?
Det viktiga är att fastställa huruvida du har onormal ström exakt varje gång du slår på tändningen eller vilka lägen problemet finns (läge I, II eller Run). Detta för att lättare kunna identifiera om ändringar du gör i felsökningen har någon impact. Dessutom så är det vansinnigt mycket enklare att felsöka om det visar sig att felet finns redan i exempelvis läge I.

Det är även lämpligt att fastställa om din AC-fläkt fungerar eller inte. Är ju misstänkt att problemet finns inuti denna eller kablar till/från denna (exempelvis en kabel som ligger och skaver emot chassit).

När du har din baseline så kan man gå vidare med typ divide-and-conquer strategi. Felsök och halvera din problemrymd, felsök och halvera och så vidare. Exempelvis kan du ju vara lämpligt att se hur kablaget ut från F15 ser ut. Hur många grenar går det ut härifrån? Om det går en kraftig gren ut för AC-fläkten så börja med att sätta en amperemätare runt dessa kablar. Mäter du upp i princip all ström där så har du ringat in problemet till detta område och kan fokusera på detta. Gå sedan vidare och se hur dessa kablar grenar ut sig. Gå sedan vidare och mät eller koppla ur misstänkta förbrukare och mät... Gå sedan vidare... Ja, du fattar konceptet!
Vad är AC fläkt belysning i handskfacket.
Är det belysning i handskfacket, eller något annat?

Jag hade inte satt dit en starkare säkring utan kolla andra grejer tex kontakten till belysningen.
Går säkringen när fläkten är helt av och du startar bilen?
Iofs kan en något kärvande kondensorfläkt (för det är väl det som avses med AC-fläkt?) dra betydligt mer ström precis när den startar än om den varit 100% frisk?
re
14
remzol
330DA Touring M-sport -09
320D Touring -09
Dör hela fläktpanelen? Isf kolla lampan som sitter på insidan av bagageluckan. Sitter ett plåtbläck i den som lossnar o sen kortsluter. Den lampan går på samma säkring som klimatpanelen.
Wi
8
Wille1
320i Touring -07
Ja hela fläktpanelen dör, ska kolla den lampan imorgon :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.