|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har bytt fjäderbenslagring och dämpare på bmw, då uppkommer ett nytt ljud som de påvisar när jag hämtar bilen. Ett klonk jag aldrig hört tidigare. Drivaxlar fram slut fick jag veta. 12000 mil :( 31607605511 och 31607605512 är artikelnr. Någon som har nåt tips var jag kan beställa dessa (nya) från tex Tyskland. Har svårt att hitta när jag googlar. Mest begagnade delar. | |
| Googlar man och letar på forum så känns det som att jag är den enda i Sverige/världen som råkat ut för drivaxelbyte fram på X1. Antar att det är samma drivaxlar som på e90 - då e84 i mångt och mycket bygger på e90 - någon e90 ägare som råkat ut för taskig drivaxel fram? | |
![]() 13.398 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Märklgt med utslitna drivaxlar vid 12000 mil, var damaskerna kanske trasiga (det gör ju att drivaxlar slits ut ganska snabbt)? Nej, vad jag kan se så är drivaxlarna fram unika för E84. |
|
Vet inte hur damaskerna såg ut tyvärr. Det det märkliga var att ljudet har jag aldrig hört tidigare, men när jag hämtar bilen så finns det där och mekanikern konstaterar att drivaxlarna fram är slut å måste bytas. När jag kör hem så hör jag ljudet snudd på vid varje gaspådrag, så det finns inte planer på att jag kan ha missat det ljudet tidigare. Blir alltid så förundrad över hur det kan tillkomma nya fel när man lämnar in en bil... Men det kanske kan ha utlösts av att man plockade ner fjäderben när man bytte fjäderbenslagring, vad vet jag. Vet att bmw x5 har återkallats pga detta, men inte x1 vad jag kan se. Inte billigt att fixa heller kan jag lova. Har bett bmw kolla av med bmw sverige vilka möjligheter som finns till goodwill. |
|
Nya drivaxlar kostar ju typ 8000 SEK per styck. Men såg att begagnade (~2000 mil) fanns för runt 2000 SEK per styck. Det måste ju vara prisvärt. Nu vet jag inte hur mycket arbete det är att byta, så jag bara gör en väldigt grov beräkning. Man behöver nog lossa nedre bärarmar (eller kanske enklare att lossa hela spindeln från stötdämparebenet) för att få bort fjäderbenet tillräckligt mycket men sedan ska det rimligtvis bara vara att ta bort drivaxeln. Kanske 1 timmer per sida, typ 1500 SEK arbetskostnad. Total arbetskostnad runt 3000 SEK isåfall. |
| Är det själva knutkorsen som är slut? På båda sidorna? | |
|
Låter ju jävligt märkligt att ljudet uppkom direkt efter bytet av dämpare och fjäderbenslagringar. Ännu märkligare att bägge axlar skulle vara slut? Vad var orsaken från början till bytet av dämpare o lagringar? Lagringar slut? Vem konstatera det? Dämparna helt slut? Oljud? Sen en sak till hur bar du dig åt att ta med egna delar för montering hos BMW? Ähh fan lider med dig. Men som sagt detta låter ju ytterst märkligt. |
|
|
Hej, för mig låter det som att de har skadar drivaxlarna i samband med arbetet som utfördes. Tycker att du ska lyfta frågan med dem och stå på dig. Hoppas att det löser sig! Mvh Håkan |
|
|
Jo jag tycker också att det är märkligt. Mekanikern lät dock säker på sin sak. En annan bmw verkstad konstaterade vid ett tidigare tillfälle att fjäderbenslagring höger och vänster var slut, därav byte. Det missljudet försvann efter bytet. (Lät som att någon drog ut en spik ur en planka när jag svängde i låga farter) Dämparna ville jag byta när de ändå hade ner alltihop, trots att de var felfria.. Bmw ville dock ha 7000 kr för två st, så istället beställde jag två stycken Sachs super touring för 2000 kr via pkwteile som de fick sätta dit. Vet inte hur de ska ha kunnat skada drivaxlarna vid detta byte? Jag är inte så tekniskt kunnig, men om någon vet hur man kan skada dem vid byte, så bidra gärna med input. :) |
|
Håller med om att det är liiite märkligt att båda drivaxlar plöstligt faller ihop sådär över en natt. Jag skulle vilja ha mer info från mekanikern, är det inre eller yttre, vad exakt är det som är fel och så vidare. Jag ser inte hur man lätt kan ha sönder drivaxlar vid byte av fjäderbenslagring. Skulle isåfall vara om de behövde ta loss drivaxeln från spindeln. Fast nu frihjular jag bara här, har inte så mycket input kring detta... Traditionellt brukar ju drivaxlar ha splines som går igenom hjullagret och dras fast med en stor mutter. Om dessa splines sitter fastrostade kan det krävas rejält med bankande för att få loss dem - det kan ibland skada cv-jointen. Men nu får ni alla xDrive-människor rätta mig, men ändrade inte BMW för typ 5 år sedan hur främre drivaxeln överför sin kraft? Nu är det väl i form av "radiella splines" istället för "axiella splines"? Och då ska du ju inte behövas något bankande. |
|
Ja, det är ytterst märkligt att båda drivaxlarna tar slut samtidigt och när de har utfört ett arbete med framvagnen. Ta upp detta med verkstadschefen och fråga hur det kan komma sig.. Mvh Håkan |
|
|
Nu är väl TS bil typ 7 år gammal? Antagligen gamla modellen på splines då... /Jonas |
|
| Som teknisk idiot så hänger jag inte riktigt med i resonemanget... :-) När de byter fjäderbenslagring - tar de då loss drivaxeln? Och om man gör det kan man skada något i drivaxeln? | |
Trådskaparen har en X1'a - tror de hoppade på de "nya splinesen" redan från början. Ser så ut... Länk För att byta fjäderbenslagring måste man antingen ta loss hela fjäderstötdämparpaketet (#1 med fjäder och fjäderbenslagring) eller vinkla det utåt tillräckligt mycket så man kan få på en fjäderspännare. Länk Det vanligaste är nog att man lossar klämskruven (#3) och lyfter ut hela fjäderstötdämparpaketet och arbetar på den delen helt fristående. Beroende på modell, märke och konstruktion kan det vara varierande svårt att få tillräckligt mycket utrymme för att få ut fjäderstötdämparpaketet ut från hjulhuset - ibland behöver man lossa någon kontrollarm, ibland något styrstag, ibland drivaxeln och ibland inget alls! Här är exempel på en konstruktion där man lossar styrstag och bärarm för att kunna vinkla ned spindeln tillräckligt för att få ut stötdämparen ur klämfästet. Hade det varit en drivaxel där hade man nog troligtvis tagit bort den från spindeln också. Nu förklarar jag bara i väldigt breda generella termer hur det kan se ut på vilken bilmodell som helst - säger inte att det är såhär man gör på en X1. Jag bara försöker påvisa den stora variation som finns därute. Och här hittade jag en X3 - verkar gå bra att låta drivaxeln vara där den är på den iallafall :-) Men man kan ju misstänka att man man hänger och drar i spindeln eller låter den hänga där över natten så kan ju faktiskt drivaxeln ta skada. |
|
Inget har hängt över natten, lämnade och hämtade bilen samma dag. Förklarade för verkstaden idag att jag tycker det känns som ett nog så otroligt sammanträffande att detta fel/ljud ska ha uppkommit bara så där, medan bilen är i deras vård, samtidigt som de enligt uppgift haft lös drivaxeln delvis. De kunde förstå det, och skulle väl se när de tog lös hur det såg ut/vad som hänt. Men det är ju samtidigt svårt att som novis hävda att de kan ha orsakat detta. |
|
| Låter mycket märkligt som skrivet. Sedan att bägge skulle vara slut? | |
|
Om mekanikern varit ovarsam vi demontering så kan han ha skadat drivaxlarna. I och med att båda helt plötsligt blivit dåliga så är det högst troligt att han varit oförsiktigt vid demonteringen. Du ska helt klart ha ersättning. Eftersom bilen rullat en del så är det rimligt att betala en del av materialet (50% ?). Mvh Håkan |
|
|
Ett vanligt sätt är ju att släppa paketet i topp ev hänga av nåt i botten och hänga på ett rör el liknande för att bryta ut "paketet" ur hjulhuset.På detta vis kan man ju jobba med detta utanför bilen. Detta kan belasta bla knutar på ett ohälsosamt vis,säger inte att så är fallet i detta dock men men Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Hur ska jag kunna påvisa att de har varit ovarsamma? Om de hävdar att det är slitage så bör jag ju kunna kräva att de kan uppvisa detta, på de drivaxlar de demonterar/byter ut? |
|
|
Ifrågasätt hur det kommer sig att båda drivknutarna kan ha tagit slut exakt samtidigt och i samband med verkstadsbesöket. Fråga också hur ofta de byter dessa. De borde hålla betydligt längre än 12 000 mil...(?) Mvh Håkan |
|
| Uppföljning - lämnade in bilen, var beredd på en 15500 kr nota. Nya drivaxlar låg och väntade. Blev uppringd några timmar senare. Bilen klar. Hämtas utan kostnad. De hade inte monterat tillbaka drivaxlarna helt korrekt, de åtgärdade och vips så var problemet ur världen. Som plåster på såren så bjussade de på oljebyte i fördelningslådan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.