|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vi har en E39 Touring från februari 2000 (pre-facelift). Den har Xenon-strålkastarna fram. De senaste åren har vi fått fixat justerskruvarna på båda sidor (de gick sönder en i taget). Den sista av dem förra året, och då åkte verkstaden till besiktningen efteråt och allt var godkänt och bra. När jag besiktigade i år (annan station) så anmärkte de på att lyktorna (båda) lyste för lågt. Det var en sådan där besiktningsman man får ibland som man "inte riktigt klickar med", om jag säger så. Jag sa att justerskruvarna är bytta och hela, vi kan skruva upp ljusbilden lite. Nej, sa besiktningsmannen, det är GRUNDINSTÄLLNINGEN som är fel. Lyktorna är imbördes rätt och som de ska, men det är GRUNDINSTÄLLNINGEN som är fel. Han var rätt rabiat. Sen har jag nosat runt i forumen här och på YouTube, så nu vet jag att jag har lägessensorer som man kanske borde kolla på. Men när man slår på lyset i dag så går det först ner, sen upp rejält, och sen upp ett litet hack till. Jag får för mig att det är det förväntade beteendet. Om en justerskruv är paj vet jag ju hur det ser ut, men en lampa som pekar ner i backen. Och om lägesgivarna är paj så borde den väl inte heller göra justeringen? Och då är jag tillbaka på att det väl kanske är precis så att jag faktiskt _ska_ skruva på justerskruvarna (vilket besiktningsmannen så bestämt klargjorde att jag minsann inte skulle). Vad är det jag missar här? Mvh, /J | |
|
Du har rätt! grundinställning görs med skruvarna och sen ställer bilen in fininställningen beroende på last etc. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Gott. Då ska jag först testa den där backa-en-meter-och-verifiera-1-cm-sänkning-av-ljusbild-metoden och se vad den ger. Sedan markera nuvarande ljusbild och höja den något med mina nuvarande fungerande justerskruvar. Tack! (Förbannade besiktningsman; det kunde jag ju raskt ha skruvat till på plats till rätt nivå i deras mätverktyg där och då, men nej, det gick ju inte att tillåta det förstås.) |
|
| Sicken dåre till besiktningsman!! | |
|
Nja, tror att han har följt regelverket - de får inte skruva på inställningarna på bilar med Xenonlampor. Om kunden själv får göra det under besiktningen är väl kanske iofs i en grå-zon. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag fick skruva på min sist på besiktningen, men det kändes lite som det var på nåder ;-) Men godkänd blev den. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Bättre att köra 5m/7.5cm eller 10m/15cm...Lättare o nästan garanterat att inställningen blir tillräckligt bra. Jag brukar köra 5m/7.5cm. | |
|
Bra tips, tack! |
|
|
Jag provade det där i ett parkeringshus men det funkade inte alls. :-/ Så vad jag sedan gjorde var att skruva av hjulen på högersidan för att verifiera att lastsensorerna fungerar, och de gör de. Därefter skruvade jag upp båda lyktorna och körde ner till bilbesiktningen och bad att få verifiera inställningen i deras utrustning. Besiktningsmannen tyckte att det var oortodoxt men de hade tomt i hallen så jag fick köra in. Alldeles för högt, konstaterade han, och jag sa att jag ju hade skruvat upp dem eftersom de anmärkt på att de stod för lågt. Så då skruvade jag ner båda igen så att de var mitt i prick i deras mätutrustning, tackade för mig och nu är det klart. Skönt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.