AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.347

Problem med bak differential. Hackar och lever om väldigt mkt

X3
15
X3.an
X3 3.0D - 04
728 - 84
Kom hem efter besiktning och då tänds det 4 st lampor på intrumentbrädan: däcktrycket, handbroms, vanlig broms och 4x4 är alla gula. samt att när jag svänger i låga hastigheter (tex vid parkering) så är det som att bilen bromsas in och sedan smäller det till rätt högt ifrån diffen också går det lättare efteråt eller så medans man svänger så hackar det väldigt mkt och smäller i den.

Enligt mekaniker så är det diffen som är trasig?

Så min fråga är om det är någon som vet vad det kan vara? och om det vet hur man hittar en diff som passar. Då bmw (Lindholms bil i Umeå) inte kan hjälpa till med något annat än att min utväxling är 2.93 men inget mer. För enligt dem så passade ingen utav de 25 diffarna som fanns på bildelsbasen...

Finns det någon som skulle kunna hjälpa med lite råd och tips.
Är förövrigt riktigt besviken på bmw då en diff inte ska gå sönder vid 18k mil utav lugn körning. (Enda tidigare ägare var pensionärer)

Hm, min första tanke rent spontant var att den gått sönder på besiktningen, körde dom den i i bromsrullarna?

Har läst en del här tidigare om att vissa typer av 4*4 inte tål rullarna, sist jag var nere med en 320 x-drive så testades bromsarna manuellt bara.
X3
15
X3.an
X3 3.0D - 04
728 - 84
Joo de det finns ju bromsvärden på papperet så det gjorde dom säkert.
Du vet inte vad det är som kan bruka gå sönder då?
Kan man få ut något för sånt även om det va 2 månader sen den besiktades?
Kan man bevisa på nåt sätt att just din modell inte tål bromsprovaren så borde det gå att hävda att de tagit sönder den..

När jag besiktigade så kollade dom i sin data om min modell var med som "säker", men när de inte hittade den så valde dom att inte chansa.

Vet ej vad som kan gå sönder dock..
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Jag hade exakt samma fenomen, fast utan tända lampor dock. Min bil har inte varit uppe på rullarna i besiktningen. Men på min bil var det fördelningslådan som hade brakat. Kostnad för rep är cirka 50000. Så vore jag du skulle jag definitivt lämna in bilen och få konstaterat vad som gått sönder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.