AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.630

Misstänker knarrande lister F31

Sida 1 av 2
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Hej,

har sökt och läst en del om knarrande lister, har en F31 2015 som knarrar vid acceleration, inbromsningar och ojämnheter. Ljudet låter som det kommer från passagerardörr/A-stolpe. Har haft inne den på BMW som gjorde åtgärd med nån smörj på list och rensning av smuts i listen. jag misstänker/misstänkte dropplisten på Astolpen för vindrutan.

Problemet är att ljudet kommer och går beroende på väderlek, låter mest när det är varmt och torrt.

Jag har förstått att det finns en mirakel medel från BMW för listerna som även är dyrt... men jag har aldrig använt silikon eller något annat på listerna. Känns som oftast det är då man behöver detta medel från BMW? Räcker det att jag tvättar av alla lister med tv ål och vatten eller behöver jag smörja in dom efter och i så fall med vad?

Mottar gärna tips, blir galen på detta ljud!!! =)
Jag hade något liknande på min förra E46. Det uppstod när jag hade vaxat bilen. Jag misstänker att det kommit vax på de plåtytor som kommer i kontakt med gummilisterna. Det försvann efter ett tag. Prova med att tvätta bort eventuell vax på dessa plåtytor.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Samma problem här! Kommer o går. Men testa gummipflege artnr:83122288909. Hjälper ett tag. Sedan får man smörja igen o samma visa. Men som sagt hjälper ett tag. Kostar runt 100:- har jag för mig jag gav.
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Aha, det var inte dyrare än så läste högre priser, får köpa sånt o test, man kanske får leva med detta om man har BMW?

Tack för era svar :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grundproblemet brukar vara att någon har applicerat "silikonstift" på listerna vid något tillfälle - leder nästan alltid till knirr och knarr.

Står t om i instruktionsboken till E39:an att man inte får använda smörjmedel med silikon till listerna.

Dock är inte många medvetna om det problemet och nästan alla "vanliga" listvårdsmedel som säljs på mackar mm. i form av "stift" innehåller silikon...

BMW:s billiga medel som nämnts ovan, använder jag - får smörja tre- fyra gånger om året kanske.
Väldigt drygt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Flaskan räcker livet ut sedan kan barn o barnbarn ärva den :-) Som Johan skriver VÄLDIGT drygt. Smörj alla lister även den lilla filtlisten om det nu sitter en sådan på F serien?
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Jag är övertygad får köpa detta :) Har ägt bilen hela tiden och inte kletat nått alls men kanske vax eller avfettning som spökar från biltvättar?

Behöver man våttorka av listerna innan?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag rengjorde dem med tändarbensin på en trasa första gången och tidigare ägare hade garanterat haft silikon på mina lister för jag fick byta trasa än en gång per dörr och då bytte jag "yta" på trasan regelbundet...blev en riktigt äcklig sörja på trasorna!

Torkade även av "anliggningsytan" där listen möter metall eller plast.

Om det är nödvändigt eller ej, kan jag inte svara på i ditt fall, men det är väl inte fel i alla fall.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...tillägg:

Klippte av en skumgummisvamp till en "stav" som var ca 2x2x10 cm för att applicera medlet med - fukta in toppen och återfukta med jämna mellanrum. Behövs väldigt lite medel.

Mvh
Johan B

ca
84
campari
G81 M3 Touring
R60 Countryman S
Det knarrar som tusan på min helt nya F31. Inte direkt premiumkänsla men tyvärr stör jag mig inte tillräckligt för att orka göra något åt det...
Påminner mig om när bilhandlare applicerade vinylglans på all inredning på sina beg. bilar. Drog man handen på instrumentbrädans ovansida så blev den helt blank!
Och ratten var så jäkla hal och allt så fördärvat så man drog direkt!!
Man undrar om det fanns några hjärnceller...
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Premium:Länk :-)))
fg
4
fgkblack
318d F31
Har själv meckat med detta idag på min F31 -13. Köpte gummipflege hos BMW för 85:-. Vaxade även shadow linen. Dvs där karossen möter dörren. Nu gnisslar det inte. Vi får väl som sagt se hur länge det håller sig.
Nu återstår att fixa allt annat skrammel och knirr. Dörrpinnarna har jag fixat. Men nu är det mittkonsollen som stökar.

Premiumbil. Pyttsan.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vänta några år till så kommer du få psykbryt på allt skumt kupéljud. Kanske Iofs F31 är bättre ihopskruvad och med bättre material?
Transocean
Jesper, den är värre ihopskruvad. På min E90 kan jag endast höra den av mig själv eftermonterade kupevärmaren som vibrerar, annars är det tyst. På F30X har dom sparat en del på material och skruvar. Var aldrig tanken att köpa en E90 utan en F30, kvalitetskänslan avgjorde.

Testade en F 30 Sportline 2016 330e och den var en vits i max-edrivemode; tyst egentligen men ytterspeglar och läckande tätningar i fönstren ödela hela festen.
fg
4
fgkblack
318d F31
gummipflege fungerade i ca två dagar. På med nytt och då är det bra ett par dagar igen. Sämsta skitbilen ever, iaf när det kommer till inredningen.Mycket skrammel i bilen. Tom min gamla Nissan Micra sitter ihop bättre. För min del blir det aldrig mer BMW
Testa att göra rent med k-sprit och sedan BMW carbaflow. Dyrt men funkar bra!
fg
4
fgkblack
318d F31
Ok. Tack för tipset. Sedan återstår allt skrammel runt ratten och mittkonsollen. Jag har skruvat isär, pillat och skruvat åt allt jag kommer åt.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Hade samma problem med min 535D E61 jag hade för många år sen, även med min förra A8 och nu lite smått med min nya Merca.

Problemet i mitt fall har tyvärr varit Meguiars Wash & Wax-schampo, även Sonax motsvarighet samt ett tredje fabrikat jag inte minns namnet på. Samtliga med Carnauba-vax i. Listerna gillar inte de där medlena...
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har haft det alla min ae39or och e60 detta löstes genom att göra rent sedan Vaseline så förvinner allt. kostnad jag vet inte 20-30 kr
Det finns en aktion om det här gnisslet, BMW applicerar teflontejp på dörrkarmen högst upp. Fick det gjort på min M135 i veckan, det funkar kanon och syns inte alls.

Alternativet enligt BMW var att rengöra listerna med siliconremover efter varje tvätt...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.