AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
530

Mikro/Kupéfilter E34 utan AC

To
45
Tommy54
320i -06
520i -93
Har nyligen köpt en svensksåld 520 93:a utan AC. Har googlat men inte hittat vilken typ av kupéfilter som skall sitta i. Vissa nätbutiker verkar bara ha för de med AC. På de tidiga E34 (före 1990) utan AC, så verkar det inte finnas något filter alls. Har någon kännedom om vilket filter som skall passa min bil och även någon sida som säljer dem? Undviker helst att köpa via BMW då jag inte tycker att det är värt merkostnaden på delar för en så pass gammal bil, dock köper jag gärna kända märken.

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu är jag inte särskilt kunnig på det här med filter då jag mekat mest med äldre E34'or, för precis som du säger så hade tidiga E34'or inget filter.

Men därefter brukar det vara ett filter för de med AC och ett annat för de utan AC.

Kollar jag i ETK (reservdelskatalogen) så verkar det stämma bra, för där finns två varianter
Länk

Vad jag förstår så ska du således ha följande filter
Microfilter 64 31 1 390 870

Av alla online-firmor så äcklas jag minst av Mister-Auto, så därför länkar jag ett exempel därifrån
Länk
To
45
Tommy54
320i -06
520i -93
Vad bra, då bör det ju vara ett i min med. Mann filter är fina grejer, så blir troligen en beställning från Mr-Auto.

Har sett att en del tyska firmor som översatts till svenska har dåligt rykte men hittade även en lettisk när jag sökte (autopartsmarket.eu). Är de hyfsat pålitliga?

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
För säkerhets skull så skulle du ju kunna demontera nuvarande filter och se vad för artikelnummer det står på det (om det inte gör det kan du alltid mäta det). För att vara extra säker.

Nu är jag osäker, men vill minnas de större modellerna som 525i, 530i mfl hade lite större filter än 518i,520i (de var påtagligt högre). Något att se upp med.
Här har du en del filter.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fast om man tittar lite närmare så blir det inte så mycket i slutänden - precis som på alla dessa lågpriskedjor :-)

Endast **två** verkar vara de rätta, Mann som jag redan länkat till samt Corteco.
Eftersom Mann är billigare så är det en no-brainer att välja mellan :-)

Sen verkar de ta med filter med helt annan dimension, 19x210x218, inte en aning vad storyn bakom det är...

EDIT : Fast har man AC (vilket nog var det vanligaste alternativet) så är utbudet större. Det tycker jag faktiskt är bra på dessa lågpriskedjor att de erbjuder olika alternativ/märken - från budget till välkända kvalitetsmärken.
Spelar inte så stor roll vilket märke det är bara det passar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du sa de magiska orden "bara det passar" :-)

Ju mer budgetmärke, desto större risk att det inte passar.
Hur jag vet det? Hur många gånger har man inte stått där och varit snåldum, alltifrån oljefilter till bromsslitagevarnare - men nu är det slut med det...
Fråga även alla oberoende verkstäder hur roligt de tycker det är när de får reservdelar från sin leverantör som inte passar.

Men yes, luftfilter är inte märke så viktigt
Luftfilter, nja lite viktigare
Bränslefilter, lite viktigare
Oljefilter, mycket viktigare
Topplockspackning, skulle adlrig chansa med något billigt Kina-junk
Topplocksskruvar, skulle adlrig chansa med något billigt Kina-junk
Givare av olika slag, vi vet nog alla hur det ligger till där med Kina-junket :-)

Så beroende funktionalitet och sannolikhet för problem med funktion/passform så lägger man sig helt enkelt på olika nivåer.

Det här är såklart helt orimligt för en vanlig weekend warrior mekare att kunna hålla koll på, så vilken strategi väljer dessa? Ja, antingen safear man och köper välkända kvalitetsmärken eller så chansar man och riskera att stå där sen (men ofta upptäcker de i efterhand att den där billiga saken kanske inte var så bra ändåså)... Byta hjullager ett år senare, lagom roligt... Byta styrled inklusive hjulinställning ett år senare, lagom roligt...
Just kupefilter är ett rätt säkert kort om man väljer allt som mr auto säljer, alla de märkena är stora tillverkare av filter.
Jag personligen skulle inte köpa ett böl när det skiljer så lite.
To
45
Tommy54
320i -06
520i -93
Blir en beställning senare idag och beställer nog rubbet via mr auto, då ni båda hänvisat dit. Tycker dock inte de är speciellt billiga jämfört med vissa andra sidor utomlands men är ju värt mycket om de brukar leverera inom rimlig tid.

Skumt att ett ut av Bölk filtren har helt andra dimensioner och verkar inte alls vara kompatibelt med E34. Har ingen kännedom om dem sedan tidigare och hittar inte mycket vid googling, så är inget alternativ även om de har ett bra pris.

Har mekat mycket i mina dagar och passform mellan delar kan skilja en hel del även om försäljare/butiker uppger att måtten är desamma eller snarlika. Enligt min erfarenhet så avviker i högre grad billigare delar från sina uppgiva dimensioner än från välkända varumärken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.