|
|
|
|---|---|
|
Skorrande/skallrande missljud som kommer vid gaspådrag och växel i, ingenting vid "tomgasande" s.a.s....Dvs inga missljud när bilen står stilla och motorn igång. Låter som någon lös plåtbit(alternativt lagerljud, men inget direkt klockrent lagerljud heller tycker jag), men ingenting jag har hittat iaf. Min misstanke(av många) är någonting i kopplingsregionen, men kan som sagt inte lokalisera detta ljud.. Har haft missljudet ca 1-2 månader, kollat fläktkoppling(tight och fin), evtl. lösa plåtar(allt jag kontrollerat sitter stumt och bra) etc...ingenting som verkar sitta löst iaf. Kopplingen är aldrig bytt och bilen har nu rullat över 30000mil, så det kanske är någonting där(urtrampningslager!?) eller ja...förslag? Nämnas bör att bilen såldes UTAN ac, så missljud från denna lilla komfortdetalj kan vi glömma...snikversion ;) Känner någon här igen sig så tveka inte att svara :) Mvh Janne. | |
|
Kollat staget från växellådan som håller i avgassystemet? Övre klämman vid avgasröret brukar rosta av och sitta löst - syns nästan inte underifrån om man inte kikar väldigt noga. Lätt och billigt att byta... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, ska kontrolleras.. Tack för svaret! Mvh Janne. |
|
|
Återkopplar: Jo...konstaterade vid bil på lyft att katalysatorns innehåll har lossnat från höljet s.a.s.,vilket genererar missljudet.. Hmm...undrar vad en ny katalysator kostar? Hos BMW är det såklart inte gratis, men Biltema(oops!) har ju en katalysator som är modellanpassad till denna vagn...undrar om man ska köpa där? Erfarenheter någon? Mvh Janne. |
|
|
Jaha...Biltema har tagit bort den ur sortimentet för den sålde tydligen inget vidare(ringde deras kundservice).. Togs visst bort vid årsskiftet :/ Ok, blir att leta annorstädes då.. Mvh Janne. |
|
|
Länk Kanske kan vara något? Har ingen aning om kvaliteten iofs... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo...BM katalysatorer(tror jag de var de hade) finns ju att inhandla på ett antal ställen har jag nu sett. Har iofs själv lite dålig erfarenhet av just däckonline så det blir kanske att handla någon annanstans. Men bra att det finns lite andra alternativ än att gå till BMW när det gäller modellanpassade katalysatorer..t.ex. :) Vet ej heller hur bra dessa är i passform/flöde etc. men jag hoppas på det bästa, blir nog att inhandla en BM kat! Mvh Janne. |
|
|
Kollade vad BMW skulle ha och fick väl ingen chock direkt...men nästan :) Dryga 13 papp! Mvh Janne. |
|
|
finns på skrotar också.t.ex Länk FAF |
|
|
Jo, skrotar verkar ha både en del nya och såklart begagnade, prisbilden på dessa som jag har tittat på är dock i dyraste laget (jämfört med andra handlare på nätet). Mvh Janne. |
|
|
Hmm...ska förresten börja med att dra in ett par plåtskruvar igenom höljet för att minska(är tanken) påfrestningen/skakningarna på "keramikkakan". Kanske man då kan minska rörelsen på keramiken så att den med lite flax håller en tid till innan den faller sönder helt och man blir stående med "andningsproblem" :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.