|
|
|
|---|---|
|
Hej är inne på att byta skivor och belägg fram. Överväger givetvis original men tittar även runt på lite annat. Nån som kan säga nåt om dessa? Länk Mvh Gustaf | |
| Zimmermann är bland det absolut bästa som finns vad gäller bromsar. | |
| Funkade bra på min E39 | |
|
TAck för svar. Efter lite sökande så förstår jag att de bl.a. Oem tillverkar åt BMW. Frågan är väl om deras belägg är lika bra som skivorna eller om man ska ta originalbeläggen istället. |
|
|
Beläggen är säkert väldigt bra. Så länge du köper av större tillverkare som är OEM-leverantör, får du bra belägg; t ex. Textar, Jurid, TRW, Bosch, Brembo, Ferodo, Ate och även Zimmermann... En lite billigare tillverkare som faktiskt är väldigt bra, är Spanska "Remsa". Förr hade BMW främst Textar och Jurid (men även TRW till M-bilar) som OEM-leverantör för bromsbelägg. Jag är osäker på om de har bytt till andra leverantörer i vissa fall. Vill du ha belägg som tål lite mer värme och dammar mindre, skulle jag kika på Ferodo Performance DS (säljs av bland ananat BDS), hade sådana på E46:an och de var jag väldigt nöjd med - bet direkt vid bromsning (ingen skrikdämpningsplatta på baksidan som flexar, men tysta ändå), tog bra, tålde värme vid hårda/långa inbromsningar bättre och dammade mindre (dammet som alstrades var dessutom mer grafitgrått i stället för det kolsvarta som OEM-belägg brukar generera). Kändes som en bra uppgradering med bättre prestanda på alla punkter, utan att tappa bett när de var kalla, som vissa mer bankörnings-/racingbelägg kan göra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Kört Zimmermann många många gånger om och de funkar minst lika bra som Brembo :) |
|
Jag köpte zimmerman Efter tre månader slog de sig och jag fick svara dem |
|
| Var de gamla (utslitna) skivorna helt vibbfria? | |
|
De gamla tror jag var BMW original sedan X5:an va ny. Jag hade vibbar bytte då länkarmar och stag i framvagn då blev det bättre efter några månader vibbar igen bytte då skivor och belägg till zimmerman då blev bilen perfekt. Beläggen var ändå slut. Tror de gamla var slagna något men mätte aldrig upp det. Sedan som sagt efter 3 månader så började bilhelvetet och ratten vibrera igen men då monterade jag av skivorna och lämnade den hos en proffs svarvare som konstaterade att de slagit sig. Kan tydligen hända men då vet man det och de lär knappast slå sig igen. |
|
| Ok...Hade liknande på min bruxis (efter hjullager byte). Innan bytet inga vibbar, efter kom de med en gång. Verkstadens dom "Skivorna är kassa". Long story short: Monterade nya skivor, vibbfritt i ca 300 mil sen bara värre och värre, outhärdligt efter 2000 mil. Kontrollerade skivorna, slagna. Kontrollerade hjulnavet: slag där med (tack för det Favorit Bil i Kristianstad). Bytte hjullager, nav och skivor, sedan dess helt vibbfritt. Så har man kört "länge" med småvibbande skiva så håller jag det inte för helt otänkbart att även navet kan påverkas. Nu tror jag att X5 har olika skivor höger/vänster, men byter du sida på skivorna så är jag ganska säker på att vibbarna kommer tillbaka igen? | |
|
Ingen aning faktiskt Jag sålde bilen för några veckor sedan för jag ledsna på att läggs ner tid o pengar på den. Tog ut en väldigt välutrustad ny A6 avant quattro istället och försöker förtränga vibrationer hahaha |
|
|
Jag köpte min BMW 2013 årsmodell då den har gått 10 500 mil. Vid 13 000 mil bytte jag bromsskivor och bromsklossar fram. Bromsskivor av märket Zimmermann skulle köras in genom att ca 30 gånger köra upp till 50 km i timmen och bromsa jämt och kraftig. Sedan skulle farten ökas till 70 km i timmen och upprepa detta med jämna mellanrum så att bromsarna utan att överhettas skulle köras in. Detta tog mig en hel timme att genomföra. Bromsarna var släta ungefär 6 000 mil, men sedan började de vibrera lite vid inbromsning. Jag fick veta att detta beror på automatlådan då man håller bromsen kvar vid stopp och värmen som bildas mellan klossarna och bromsskivan gör att bromsskivan slår sig. Samma problem hade jag på BMW 318 – 2011 årsmodell. Nu har jag kört 23 000 mil och datorn indikerar bromsbyte om 10 000 mil så jag kör på och inte bryr mig om att det blir lite vibration. Nästa gång vid byte kommer jag att välja skivor med borrade hål. |
|
|
Det är som sagt ytterst ovanligt att bromsskivor slår sig. Det finns fall men de är extremt ovanliga. Vibrationer brukar nästan alltid bero på andra orsaker men "alla" säger att "skivorna har slagit sig"... Problemet med att stå still med bromsen nedtryckt med varma bromsar, är främst att man då får en materialöverföring från klossarna till skivorna som bildar en fläck med för mycket friktionsmaterial på skivan = vibrationer vid broms. Får man inte bort detta eskalerar oftast problemet då den fläcken plockar upp allt mer friktionsmaterial från klossen och problemen blir större och större. Den typen av överföring kan om man har tur, slipas bort om man gör några riktigt hårda inbromsningar från lite högre fart. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaret Johan B. Den aspekt som du framför kan nog stämma för att jag märkte just att efter en rejäl inbromsning mildras dessa vibrationer. Vibrationerna i mitt fall är inte likadana över tid. Ska tänka på detta vid nästa resa till Tyskland. Där brukar man bromsa rejält ibland. ☺ |
|
| Johan, mina hade slagit sig. Svarvaren mätte upp. | |
|
Gustaf76, ok - då tillhörde de undantagen! ;) Hur mycket hade de slagit sig och var det skevhet eller materialöverföring från beläggen som orsakade mätresultatet? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Enligt svarvaren så var de slagna. Jag hade oxå nån teori om beläggen men både min mek och svarvaren sa att skivorna blivit skeva Oavsett så blev det bra efteråt samt alla länkarmar osv var bytta Sedan sålde jag bilen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.