AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.145

318i E91 2010 läcker olja

ol
2
olakal
318i touring -10
Har en 318i E91 från 2010 som jag i helgen upptäckte läckte olja. Skulle vilja lägga upp en bild på detta men verkar inte gå så får försöka förklara.Tror jag lyckats stoppa läckaget då jag drog åt en M26 bult vänster sidans framkant på motorn, precis framför grenrören. Det droppade tidigare från denna bult endast när man hade motorn igång. Efter en hel del torkande så kan jag inte se att det varit något mer läckage efter detta. Skulle dock vilja veta vad bulten fyller för funktion,
Hej,

De som vet hör nog av sig strax.

Men för att få med bilder här, måste du använda någon extern tjänst - det finns många men kommer just nu bara på forumbilder.se - och länka till bilden där.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen till forumet!

Är du säker på att du inte råkat skriva fel, för du menar *höger* sida av motorn - eller hur?

För det låter precis som kamkedjespännaren, för den sitter på höger sida av motorn. Grenrören sitter också på höger sida av motorn.

Det är troligtvis detalj #7 i skissen nedan som jag tror du drog åt. Lite märkligt, för de där brukar inte losssna av sig själva. Låter mer som att packningsringen (detalj #8) börjar bli dålig.
Länk

Har några bilder från min N46-motor (är exakt samma design), ska se om jag kan lägga upp dem strax...
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hade ju såklart inte en bild där den sitter på motorn.

Men den ser ut såhär som på bilderna nedan och är en kamkedjespännare (kolven är fjäderbelastad och trycker emot kamkedjestyrskenan och därigenom spänner kamkedjan).

Den till vänster/överst är den gamla varianten (den gamla har en mycket högre skalle än den nyare varianten).
Länk
Länk

Man bör helst inte använda sig av den gamla varianten (dvs den med den höga skallen). BMW gjorde en uppdatering (se bilder ovan) där de uppdaterade designen en aningens, bland annat förlängde man maximalt slag på kolven och jag tror även förstärkte fjädern.

Runt 2016 verkade BMW komma ut med ännu en uppdatering. Vet inte om det var en funktionsuppdatering eller bara annan tillverkare/material/ellervadsomhelst.
ol
2
olakal
318i touring -10
Tackar för svaret, stämmer att det är höger sida och det är mycket riktigt kamkedjespännaren och M27(inte M26 som jag skrev). Jag har den nyare varianten, blir nog till att byta packning på den vid nästa oljebyte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.