AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.360

Motorlampa lyser

hej på er, köpte en. BMW 325 årsm. 05 av en bilhandlare. Det hela börjar med att när vi skrivit på köpekontraktet och jag börjar åka knappt 500 meter börjar motorlampan lysa. Stannar och ringer handlaren och förklarar det, han ber mig komma tillbaka. Åker till han och han tar fram felkodläsare, gör något med den och den nollställs. Han tar en provtur efter det och säger att bilen misständer och ber mig lämna över bilen tills nästa dag så han kan titta närmare på den.

Då är det dagen efter, han ringer mig och säger den är klar för att hämtas. Åker för att hämta den och frågar vad det var för fel, han säger att en tändspole som hade lagt av och att den var utbytt. Grymt! Några dagar senare börjar motorlampan lysa på nytt, ringer han och säger att den strejkar igen och han är inte lika trevlig längre. Fan ska jag göra?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen till forumet!

@lampan lyser : Är det en E90 (3-Serien mellan 2005-2013) eller en E46 (3-Serien mellan 1998-2007)?

Baserat på din beskrivning av problemet och förloppet så låter det som en E90, då har din bil den så kallade N52-motorn (annars har den M54-motorn). För att vara ärlig så är nog failande tändspolar lika vanligt på N52- som på M54-motorer. Nu är N52-motorn förhållandevis förskonad mot barnsjukdomar kring just misständningar och dålig motorgång om man jämför med efterträdaren N53-motorn.

Fast egentligen spelar det inte någon roll i det här fallet (men kan vara av visst intresse då olika motorer brukar ha olika typfel), för här är det uppenbart att felet fanns när du köpte bilen och att du har rätt till att detta åtgärdas via stöd av konsumentköplagen (såvida inte detta fel har specifikt skrivits ned i en eventuell varudeklaration som följde med bilen vid köpet).

@lampan lyser : Medföljde en varudeklaration när du köpte bilen?

En motorlampa kan lysa av tusentals olika anledningar, det kan vara alltifrån billiga skitsaker till dyrare haverier.

Nu kan faktiskt den här andra tändningen av motorlampan vara helt orelaterat till den första tändningen av motorlampan (men troligtvis rör det sig fortfarande om att motorstyrsystemet klagar över misständning). Men man vet aldrig... Å andra sidan är det inte din uppgift att börja felsöka, vill dock förklara att den där motorlampan kan betyda precis vadsomhelst (tills man börjat undersöka det närmare). Misständning pga tändspole händer som sagt var ibland på både N52- och M54-motorer. Men ibland är det inte så enkelt som att bara byta tändspolen på den cylinder som en felkod anger.

Oavsett vad det kan vara och inte vara så är det ointressant i det här fallet, för bilen kommer ju inte att passera en årlig kontrollbesiktning och då kan inte bilen anses vara i normalskick i förhållande till ålder och körsträcka (såvida inte detta meddelades vid köp eller att priset var satt till sådan nivå att det var rimligt att förutsätta en eller flera större fel på bilen).

@lampan lyser : Vad var det förresten för pris och miltal på bilen?

Av egen erfarenhet, försök ha tålamod och håll känslor under kontroll och var logisk och rationell (enkelt att säga, svårt att göra) vid alla samtal. Dokumentera även tidpunkter och händelser - utifall worst case att detta ärende eskalerar.

Vet att allt detta extra strul tar tid och energi från en och man blir frustrerad, men det är tyvärr inte så mycket du kan göra åt utan försöka acceptera det och hålla sig fokuserad och under kontroll.

Försök inte ta bilen och laga den själv eller lämna iväg den till en annan verkstad än vad bilförsäljaren vill använda sig av (oavsett hur lockande det än är) - gör du så kan man grovt förenklat säga att du avverkat din rätt att få problemet löst eller kompenserat av bilförsäljaren.

Många kommuner erbjuder även gratis konsumentvägledning. Jag använde mig exempelvis av Malmö Kommun's konsumentvägledning i ett fall och de var mycket bra på att förklara i klarspråk vilka rättigheter de olika sidorna har, vad som gäller och inte gäller - kort och gott spänna upp nätet av förutsättningar för mig vilket gjorde det enklare för mig att göra de val jag gjorde.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Som nämnts ska du inte laga bilen och försöka kräva pengarna - bilhandlaren har rätt att laga bilen på "sin" verkstad.

Däremot kan du alltid lämna in bilen för en felkodsavläsning så du har lite mer kött på benen när handlaren säger vad som är fel enligt denne.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
Kolla denna tråden, hade samma på min E46, läs Trucker's inlägg
från 2011-10-15:
Länk

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.