|
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW vänner! Någon som har erfarenhet av denna fronten från Carstuff och vet hur kvalitet men framför allt passform är? Länk Min vanliga M-sport front börjar få lite väl mycket stenskott och ska den lackas om kan man ju lika gärna passa på att byta till denna samtidigt. | |
|
Stenskotten fixar de ju vid en lackering. Är den sprucken ordentligt så förstår jag. I länken förmodligen en identisk produkt, men med dimljus, 330€ inkl frakt, vilket blir samma pris som från Blocket, men då utan dimljus. Men som sagt, behåll original om den är hel och inte galet sprucken... Länk |
|
|
Hej och tack för svaret. Nej min är inte sprucken alls utan är enbart blästrad med stenskott. Att lacka en helt ny borde vara billigare (marginellt?) jämfört med att lacka en använd full med stenskott som måste åtgärdas. M-fronten ser ju inte likadan ut som M5ans vilket också var anledningen till att jag funderade på att byta. Dimljusen är bara att flytta över så det känns lite onödigt att köpa på nytt. Förmodligen en identisk produkt som du säger men man vet ju inte hur den passformen är. Lättare då att ha köpt från en svensk firma. De skriver M5 vilket det förhoppningsvis inte är då den ju har andra bredare framskärmar så en sådan front passar inte rakt av, och även innerskärmarna måste bytas har jag för mig. |
|
|
Här har du ett omdöme från en som köpt detta kit Länk "Leider ist der Artikel aus PP gefertigt und nicht - wie beworben - aus ABS. Lediglich die SWA-Abdeckungen scheinen aus ABS zu sein. Die Montage hat mich ca. 4 Stunden beschäftigt - es passt einfach nicht zu 100% Mit viel Drücken und Schieben sitzt sie jetzt aber und sieht gut aus. Ich hoffe, der Lack hält (Lackierer wollte mir keine Garantie geben) und die Schürze ist stabil genug." I korta ordalag, materialet är inte ABS utan PP (Polypropylen?). Passformen är inte 100 men efter en hel del "justeringar" så sitter den bra. Han är lite orolig över lackens hållbarhet (förmodligen sämre vidhäftning mot Polyprolen än ABS?) samt om den kommer vara stabil nog över tid... Att det skulle bli billigare att lacka en ny front finns bara i sagornas värld. Denna front behöver förmodligen slipas vid diverse "formskarvar", men detta, eller alla de stenskott som finns på din gamla, ingår i lackeringskostnaden. Normalt tar de endast extra betalt om den del som skall lackeras behöver plastsvetsas eller liknande. Så om din front inte är sprucken eller har andra grova skador så är rådet att behålla den. |
|
|
Tack Dawwe för din input. Uppskattas väldigt mycket och du har en bra poäng! Känns definitivt som att det är bättre att avstå om risken finns att det blir så mycket extrajobb. Ha en fortsatt bra dag och kör försiktigt! |
|
|
Det är inte samma tillverkare av dessa som den länkade eBay fronten! Jag sköter inköp av dessa till Carstuff, och vi tar dom från en grossist som har bättre kvalitet än den länkade eBay handlaren. Men i vilket fall finns det en poäng, om du redan har en M-front på bilen med stenskott i lacken blir det säkert enklare att lämna in den för en professionell lackering. Är den sprucken eller liknande kan det dock vara svårt att få bra hållbarhet på reparationen. |
|
| Tack för ditt svar weeman. Bra att veta. Vill man ha något snyggare än den lite tama m-fronten så kan det ju ändå vara värt att köpa en M5 front och passa in denna. | |
|
Jag köpte M5-fronten till min E60 från carstuff för några år sedan. Den obehandlade front jag då beställt var restad varför jag efter samtal bytte till en front som redan var grundlackad. Det var ett misstag! Lämnade in fronten på lack och fick den även monterad. Passformen var bra, inte 100% men ändå så bra att jag var nöjd. Tyvärr började snart lacken flagna, efter stenskott lossnade stora flagor. Klagade hos lackverkstan som bara pekade på flagorna och sa.. det är grundlacken som släpper.. Mycket riktigt var det grundlacken, det såg man när man vände på lackflagorna och såg grundlacken på baksidan. I mitt fall slumpade det sig så att bilen blev skrapad av annan bil ca 6 mån senare. Då lackades fronten om igen, resultatet blev lysande! Mao skall du köpa så köp den obehandlade, den grundlackade var bara skit som kommer att kosta dig mycket pengar när det måste lackas om igen. |
|
| Tack bug för informationen! Väldigt värdefullt. | |
|
Bug, vilket datum var det den fronten levererades? Vi hade några mellanspel med annan leverantör när ordinarie inte kunde leverera. Däremot har det inte kommit in några klagomål på detta från andra kunder, så det måste varit ett tillfälligt problem. Hur som helst, tråkigt att det blev så. Hade du kontaktat oss hade vi kunnat reklamera den hos leverantören. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.