|
|
|
|---|---|
|
Håller på och byter kamkedja på min 118d -08, råkade bryta av toppen på "pilot"ventilen när jag skulle gänga ur muttern i spridaren för att kunna använda glidhammare för att få ur den. Så min fundering är, kan man om man hittar en trasig spridare ta endast piloten och stoppa i spridaren? och om jag behöver byta spridare och tar en med exakt samma siffror, behöver den kalibreras på nå vis? eller är de bara och stoppa i och köra? Mvh Johan | |
| Om du byter spridare så skall den ju ha "rätt" artikel nr och sedan så skall den kodas in med hjälp av ett annat nr som är inviduellt för varje spridare, vet inte om detta är ett måste för att få bilen att fungera men det är så man bör göra. | |
|
Blir nog tyvärr ny spridare. O precis som Hewi skriver! Inget dåligt projekt o ge sig på bytet av Kamkedja/or på N47. Shit lycka till! O hoppas det löser sig med spridare. |
|
|
Nu har jag bytt kamkedja och tog en pilot ventil från delplocken ifrån en fiat med likadana spridare till utseendet, men annat art.nr. Den starta och går bra. men tänkte göra ett "leak off" test på spridarna efter som dom varit isär plockade. Är de någon som vet ungefärlig mängd på returen vid 1minuts tomgångskörning? |
|
|
Vet inget om returen. Men är mäkta imponerad av kamkedjebyte!! Inget dåligt jobb. Bytte du både övre o undre,spännare,skenor etc? Vad ska du ha för byte på min :-)) |
|
|
Okej, jag bytte ut rubbet, eller rättare sagt farsgubben gjorde de jobbet. Fick hjälp av min bror också att tar ur motor, växellåda och allt därikring. Sen bytte gubben kedjorna. Kan tillägga att nedre kedjan kuggade över när han drog runt motorn för hand när spännaren var utan olja. Så den var rätt mycket sträckt.. Allt annat såg bra ut, men byttes ut ändå. Tror inte vi vill ge oss in på att byta åt någon annan. De som strulade mest för oss var att få ur spridarna, ingenting vi hållit på med förut, då vi i regel skruvar äldre bilar. |
|
|
Jo det e ju nedre kedjan som e sträckt på 99,9% av bilarna med problem. Jo spridarna kan sitta som gjutet. Jag har lossat lite på överfallen till spridaren/arna som suttit som gjutet o låtit kompressionen tryckt upp den/dom. Med tex programvaran INPA kan du ju läsa av lite hur spridarna sköter sig. Hade du ordentligt med missljud från kedjan från början? |
|
|
De lät inte så farligt mycket, trodde inte att den skulle vara så pass dålig som den var. Vi plockade ur motorn med spridarna i, så de får man väl se som en miss. Då dag läste i efterhand att de funkar att rubba dom med kompression. Har du bytt kedjor/rem någon gång förut, så grejar du nog att göra de på en n47 också. Se till att ha gott om tid på dig. Vi räknade på en helg, men tog någon kväll till i veckan efter, då vi lära jaga lite verktyg vi inte hade själv. |
|
|
Tja där ser man många tickande bomber ute på vägarna. Denna N47 motor asså. Jo bytte kamrem för många år sedan på min Audi S4. Det var ju dock extremt mycket lättare än N47 där dom satt kedjorna i baken. S4:an var ja bort med fronten o lite annat pill. Ska ju räcka o ta ner lådan på N47 för att komma åt hyfsat. Men ett jäkla jobb. Grymt jobbat iaf! Köpte du delarna från bmw eller ett kitt från typ eBay? |
|
|
Vi lyfte ur motorn, måste vara besvärligt och göra de med motorn i. Om ens möjligt. Jag köpte ifrån bildelaronline24, märket blev bilstein. Kostade cirka 3000 för både övre och nedre kitten. Uppar igen för om någon har koll på normal returmängd från spridarna för att kunna testa dom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.