AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.320

Konstigt fel på luftfjädring 530xd Touring M-sport -07

Ro
7
Rostadstekpanna
530xd Touring m-sport -07
Hej.

Vänster luftbälg började läcka vilket resulterade i att kompressorn bara gick och gick och tillslut plingade det till i bilen "Level control system failure". Jag beställde 2 stycken Arnott luftbälgar då jag tyckte det var lika bra att byta på båda sidorna.

Tog ut säkringen till luftfjädringen och bytte snabbt och enkelt bälgen på vänster sida. Sedan satte jag tillbaka säkringen, startade bilen och sänkte den sakta så att kompressorn började jobba. Problemet var bara att det hände ingenting, bilen var lika låg (i botten) som förut, kompressorn jobbade tills samma felmeddelande kom igen "Level control system failure". Jag hissade upp bilen och tog bort däcket och det konstiga var att luftbälgen var stenhård, samt att höger sidan på bilen var uppe i rätt höjdnivå. Jag tänkte att det kanske hade något med att den högra bälgen inte var bytt ännu. Sagt och gjort var den nya högra bälgen på plats (jag punkterade bälgen istället för att montera bort slangen vid kompressorn), detta resulterade i samma problem som på vänster sida.. Nu är båda sidorna är botten, kompressorn jobbar och jobbar men inget händer + att nu får jag inte längre felmeddelandet utan den går i ca 30 sekunder sen blir den stendöd tills att jag kopplar av och på batteriet.

Tycker det är så konstigt eftersom det fungerade galant innan bytet, båda sidorna höjdes som dom skulle fast då att vänstra bälgen pyste ut så fort kompressorn slutade jobba.

Är det någon här som har någon ide vad det kan vara? Jag har följt Arnotts monterings guide till 100%

Är väldigt tacksam för alla svar och ideér!
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Det kan vara ventilen direkt efter kompressorn som spökar. Den sköter fördelningen av luften och också "utsläpp" av luft. Nån av ventilerna kan vara trasiga eller hängt sig. Den var problemet på en e61 jag ägde för nåt år sedan.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Klassiskt på dessa bilar är att tillluftftslangen är sönder och kompressorn suger i sig skitig luft. Detta gör att den tillslut blir så dålig att den inte kan fylla bälgarna.
Kompressorbyte i dessa fall., men kolla först det som Ribban säger.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Ro
7
Rostadstekpanna
Okej ska kolla ventilerna så får jag se. Tycker det är jäkla konstigt att luftfjädringen fungerade innan bytet av bälgarna, bara några dagar innan bytet startade jag bilen och det kom upp i rätt nivå bara det att vänster bälg läckte ut lika fort. Tycker även det är konstigt att bälgarna är stenhårda och uppblåsta av luft?

Var noga vid beställningen att bälgarna var rätt, kan det vara så att jag har fått fel bälgar? Att det kanske finns olika "höjd" på dem och att de nya bälgarna är till tex en e61 m-sport utan 4-hjulsdrift?

Tack för svaren!
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej
Byte bälg på min 535 a för några år sen
Då fick jag samma problem som du, jag hade fått slangen till bälgen mellan karossen och bälgen den pumpa i luft tills slangen trycktes ihop sen var det stopp
Kolla det väldigt lätt att den hamnar emellan
Mvh
Ro
7
Rostadstekpanna
Det lät väldigt intressant Åströmarn, det ska kollas! Blev faktiskt lite lurig på om jag kanske vred bälgen för mycket så att slangen vreds in mellan bälgen och karossen.

Tack!
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Ja kolla upp det för min blev exakt så som din
Om det är så
Så dra ett litet spännband runt bälgen och vrid rätt den
Går ju inte att få ur luften om slangen är emellan
Mvh
Ro
7
Rostadstekpanna
Okej det ska jag prova, ska göra det imorgon. Återkommer!
Ro
7
Rostadstekpanna
Mycket riktigt som Åströmarn sa, jag hade klämt ihop båda luftslangarna vid luftbälgarna.

Mitt tips är att man drar ett varv tejp runt luftslangarna så att slangen verkligen fastnar i spåret på luftbälgen för att undvika att den glider ur läge i samband med monteringen då slangen inte fastnar riktigt - iallafall inte på Arnotts luftbälg.

Tog även en titt på tilluftsslangen till kompressorn som olaO skrev och den såg hel och fin ut!

Tack så mycket för all hjälp!
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Vad skönt att det fixade sig! Snyggt jobbat.

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Härligt misstänkte detta
Trevligt med lätta fel för en gångs skull 😃
Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.