|
|
|
|---|---|
|
Hej, Min airbagenhet i bilen vill inte kommunicera med någon verkstads dator. Alla andra styrenheter kopplar upp och skickar koder/raderar korrekt. Bilen är en e36 m3 och kommer från 95 = endast obd1 under huven. Jag har börjat misstänka styrenheten för airbagsystemet. Har letat i oändlighet om hur man kan felsöka detta, men hittar inget konkret. Funderar just nu på att försöka lämna in min enhet/ köpa en beg men vet att det troligtvis kommer innebära kodning. Vet någon hur detta systemet fungerar, hur och varför en styrenhet kan ge dessa symptom och hur man ska laga/ byta (med serienummer osv) och ev koda? Oerhört tacksam för svar. | |
|
Lyser airbaglampan? FAF |
|
| FAF: Yes. Konstant sken utan minsta blink | |
|
Har du provat med olika felkodsläsare? FAF |
|
|
Ni har kollat de säkringar som går till SRS modul? Om de är hela så är nog nästa steg att byta modul. De är ej VIN nr låsta utan man behöver koda in vilken SRS utrustning aktuell bil har. Görs enkelt med BMW scanner, finns här (jäv) Länk Det går utmärkt att koda begagnade moduler. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
FAF: ja, har provat med ett par olika. Endast en fick kontakt med bilen, då fick den kontakt med allt utom airbag. OlaO: bytte alla säkringar innan avläsning. Låter intressant, går det att koda en modul som har crashdata? Kan du ev vara till hjälp hur man kodar en med hjälp av ditt verktyg? Vet även att det finns många olika serienummer på modulen runt min årsmodell, vet du om vissa olika nummer kan ersätta andra nummer? Svårt att få tag på just min modul. Tack för svar. |
|
|
kolla på¨realoem vilka nr som är aktuella på just din bil, använd dom 7 sista i chassinumret alternativt slå in manuellt. Länk på chans hamnade jag här: Länk på ebay.de finns ett antal enheter till hyggligt pris: Länk MEN! Det verkar som om det är problem att läsa just airbag om man läser här: Länk Någon har lyckats: Länk kan vara värt att kolla upp om inkopplingen ser lika ut i din bil. FAF |
|
|
nilshildor, jag har aldrig behövt koda modul med crashdata men funktionen finns att radera crashdata i programvaran. Men kolla att modulen har ström fram till sig då det faktiskt är ovanligt att de inte kommunicerar alls. Kan finnas fler än en säkring till SRS. Kolla också anslutningar etc på själva modulen. Och ja, jag kan guida dig hur du ska koda in eventuell ny modul. Det är inga större konstigheter. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
FAF: Kollat på realoem och där ser det ut som att min modul kan bytas ut mot en annan, 65778369828. Bra att veta när man ev ska hitta en ny. Finns på bildelsbasen. Har läst dessa trådar. Jag tycker dock min borde gå att läsa då vi samtidigt som vi läste av min bil läste av en kompis bil, samma modell, kaross och årsmodell. Han har dock en annan modul... Men den svarade fint och skickade felkoder osv. Vad gäller inkopplingen går ju airbagmodulen via porten i motorrummet på e36 = man kan nog inte koppla in via instrumentbrädan :( olaO: Ok. Man kanske ska se till att köpa en modul som inte har utlöst en airbag ändå. För att koda en modul måste man ha kontakt med den antar jag? Har sett över kablage och bytte som sagt alla, även icke airbagrelaterade säkringar till nya. Vågar inte riktigt mäta med multimeter kring airbagsystemet utan att veta exakt hur.. Funderar på att beställa en billig modul och se om airbaglampan kanske blinkar när man startar eller om sökverktyget i alla fall hittar den. Svårt "teststeg" att ta dock då moduler kan gå upp mot 1k även beg om man har otur.. |
|
|
Innan du köper en ny modul - har du haft batteriladdare inkopplad till bilen när felsökning gjorts? Om inte, koppla in en sådan och gör ett nytt försök. Om spänningen är för låg, blir det ofta problem med att kommunicera med vissa moduler. I detta fallet är det kanske modulen som är rökt, men det kan vara läge att göra ett försök med batteriladdare... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Kan faktiskt va en sak att testa. Köpte nytt märkesbatteri som är relativt kraftfullt för att klara av att lyfta sufletten typ förra året. Men man vet inte. Använder en ctek under vintrarna dock.. Kan man likväl ha bilen igång under felsökningen för att få ström? |
|
|
Högst osannolikt att det är batteriet om du kan starta bilen på det. Det går bra att felsöka med motorn igång. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| olaO: Ok. Skadar ju inte att testa i alla fall. Har du någon erfarenhet av en airbagmodul som blivit kass? | |
| När ni ändå pratarb airbag...Airbag lampan lyser på mina ena (tillverkad 1997-11) pga att jag kopplat loss förararbagen, bältessträckarna samt sensormattan till passagerarstolen unsder renoveringen så att säg. Nu när renoveringen är klar o allt är tillbaka så är det snart dax o släcka lampnan (har VChecker felkodsläsare). Min fråga är om E36 hade/har nån OBD (II ?) kontakt eller om det är endast den runda i motorutrymme? | |
|
Dawwe: Tror att 95-99 IBLAND har både OBDI och OBDII. Inte säker på att airbagen kan nås via OBDII på de tidiga modellerna dock. Om du vill testa sitter den ev OBDII porten över pedalerna och du måste ha den runda kåpan för kontakten i motorrummet åtskruvad för att det skall fungera. |
|
|
OM bilen har OBD2-uttag, får du bara ut milörelaterad information från det uttaget. Dvs. du måste ändå koppla in dig på det runda uttaget under huven för att få kontakt med airbagmodulen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nån OBD kontakt vid förarplatsen har jag inte sett till, borde ha sett den då allt annat utom instrumentbrädan har varit urplockat... Blir spännande o se om VChecker funkar, eller inte :D | |
|
OBD2 finns inte på bilar före 99. På 99-00 som har både OBD 1 och 2 gäller det som Johan säger. nilshildor, ja koda utan att ha kontakt är omöjligt. De erfarenheter jag har av trasiga moduler är just att de är helt döda eller att de spottar ur sig felkoder. Dock har det i några fall jag varit inblandad i visat sig att modulerna varit strömlösa av olika anledningar. En M3 e36 som jag hjälpte till med drog just den säkringen då man slog på tändningen, det visade sig dock att något annat var säkrat på samma säkring som var kortis i. Så på den bilen var det inget som helst fel på SRS egentligen. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
delorian intressant! När var den byggd? Vad var det för bil? Kan ju släpa lite men generellt så är det 99-00. Finns några 00 utan OBD1 också. Då tidiga e46 330 som "egentligen" kom 01. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Lösningen kommer efter ett år här: Airbagenheten var stendöd. Vet inte varför. Det som fick mig att dra denna slutsatsen utöver att den inte gick att nå var att airbaglampan hade ett konstant sken. På min kompis likadana bil blinkade den till innan den började lysa igen. Hoppas detta kan hjälpa någon. Köpte en ny enhet och fick kontakt. Då blinkade öven airbaglampan till. Sedan att det tagit mig ett år att koda och även på vägen byta till olaO:s airbagfix för passagerarstolen är mitt eget fel. Din BMW-scanner funkar utmärkt för dessa typ av jobb. Tack alla för hjälpen! |
|
|
Kul att höra att det ordnade till sig! Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.