AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.755

BMW E46 trasig styrservo?

Hej!
jag skulle backa in min bil på infarten förut och då rattade jag fullt åt ena hållet utan att ta i när det tog stop. Sen när jag skulle räta ut bilen så vart det jättetungt att vrida på ratten. Kan det vara servopumpen som har gått sönder och hur ska jag felsöka isåfall? Jag kollade ifall det kunde vara någon säkring men jag hittade inte vilken det kunde vara.
/Daniel
Hej,

Elektrisk servo eller hydraulisk?

Vet inte själv men gissar på hydraulisk och med servopump. I så fall kan du ha ett läckage som (successivt) dränerat systemet. Känns troligt. Kolla behållaren för servooljan. Fyll på med rätt sort, om det behövs. Viktigt att inte blanda olika.

Sen kan ju i o f s drivremmen ha gett upp, men då brukar det bli fler symptom.

/Lennart
Jag antar att det är hydrauliskt med servopump. Jag kollade behållaren och det verkade som att oljan var precis under min nivån. Men "dör" servon bara helt plötsligt sådär om det är för lite olja i? Ena sekunden funkade den och nästa inte så det gick ju från 100 till 0.
Nej, har du bara en aning för lite olja, kan det inte vara orsaken.

Återstår remmen, sen kan jag inte komma på någon mer "enkel" orsak.

Inget oljesöl under bilen? Någon slang som gav upp precis i det beskrivna läget? Fast det borde ha gett ett påtagligare resultat i behållaren.

Har svårt att tro att pumpen eller styrservot ger upp på det viset, åtminstone.
Var precis ute och kollade igen och det var fortfarande precis under min nivån, och ingen olja var på marken vad jag kunde se. Jag antar att det är multiremmen som du menar och jag såg inget konstigt med den när bilen var på.
Hej,

Dåliga nyheter, antagligen. Googlade (ungefär) "bmw e46 loss of power steering" och hittade strax denna tråd. En bit ner kommer ett inlägg från en som tycks ha varit med förr. Axelbrott i pumpen, tror jag det handlade om.

Länk
Bm
7
Bmwl
Bmw 330i e92
Köp en beggad pump från skroten (600kr) och byt. Jag bytte förra sommarn på ca 1h utan problem. Enklast under ifrån. Lycka till!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.