AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
896

Byte startmotor Z4 -08

Startmotorn till min Z4 2,5 si -08 måste ev bytas. De finns med helt olika priser. Kan man gå på priset eller vad är bra?
så här ligger det till: Det finns många startmotorer att välja på, liksom övriga el detaljer. Nu är det så att det finns flera kinesiska tillverkare med fina europeiska namn. De tillverkar ett antal motorer vilka sedan anpassas så att de (nästan) går att montera. Samma gäller fläktmotorer, delar till luftkonditionering, generatorer m.m.
Om möjligt hade jag tittat på din startmotor vem som har tillverkat den. Annars hade jag utan tvekan köpt Hella, Behr eller Bosch, någon av dessa märken sitter med stor sannolikhet i din bil och då får du en motor med bra kvalitet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det brukar finnas fabriksrenoverade enheter att köpa där man lämnar tillbaka sin gamla "stomme" och får tillbaka panten man betalade när man köpte startmotorn.

Brukar kosta typ hälften eller mindre mot en "ny".

Bland annat Bosch gör den typen av renoveringar där man byter alla slitdelar och använder originaldelar men återanvänder dyra komponenter som inte slits (chassit, magneter och lindning etc.) = samma skick som en fabriksny.

Om du vill handla i Sverige, rekommenderar jag Frejs bildelar - de både renoverar och säljer delar (om du vill renovera själv).
Kika på deras hemsida...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bra förslag från Johan B med renovering. Företag som Autoexperten och AD Bildelar erbjuder utbytesgeneratorer med stomretur till vettiga priser. Det är praktiskt, du får igen ca 400 kronor när den trasiga startmotorn returneras. Bilen blir ej stående medan renovering pågår. Det ligger i leverantörens intresse att hitta rätt modell åt dig, eftersom stommen skall stämma med den levererade motorn.
Har själv flera gånger köpt bromsok med stomretur. Skicket är så fint att man inte kan se att det är renoverat, ser ut som nytt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.