|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Vet inte hur jag ska beskriva problemet exakt så ni förstår jur ja menar men gör ett försök. Bilen far fram och tillbaka efter vägen, de märks tydligt när man kommer upp i 120km/h och ännu tydligare runt 140km/h där de blir rent obehagligt. Jag måste som stadigt grepp i ratten för att hålla "rak" kurs. Detta fenomen utspelar sig i kurva och på raksträcka, det är som att det är bakvagnen som far fram och tillbaka. Märks ännu tydligare när man kommer ur en kurva och ska lägga upp bilen rak igen. Är som att den småkastar fram och tillbaka. Jag har varit förbi bilprovningen så dom gjort ett skaktest och dom kan inte se nått fel. Har gjort en fyrhjulsinställning idag och vart inte ett dugg bättre. Bakdäcken är nya 255/35zr19 96y avmärket Radar dimax R8. Fram är ett par 225/35r19 och är lite slitna på insidan (ska byta dom på fredag). Har nyss köpt bilen och tänkte inte på det när ja provkörde utan tänkte ja bara va ovan bilen. Det är inge missljud eller skak osv i ratten utan bilen är lebbig att köra. Lufttryck är 3kg i alla däck. Förslag på vad det kan vara? | |
|
Alla gånger däckrelaterat! Bmw är väldigt känsliga och får lätt den symptomen om man tex har olika fabrikat fram/bak, beror på att stommarna är olika hårda, men även mönstret kan spöka.. Jag hade själv samma fenomen på en 330 Coupe för många år sedan där säljaren la på nya sulor bak före köpet, slutade med att jag fick byta till samma märke som fram som bilen var livsfarlig över 100. Köpte du den på firma så kräv att få däck som fungerar på bilen! |
|
|
OK, puh det låter ju bra iaf. Jo bilhandlare. Men det är alltså nya däck ja behöver bak och att det är från samma tillverkare? Inge annat mått bak jag ska ha? Jag bryr mig mindre om "looken" på däcken bara den går stabilt. Edit* Ja är exakt en 330 jag har också och säljaren hade fixat nya däck bak. |
|
|
Bakdäckens dimension beror lite på vilken fälg du har, men det är säkert rätt, vad är det för fabrikat på framdäcken? |
|
| Bridgestone potenza 225/35r19 88y. Har beställt nya fram (vet inte märke), bad däckfirman beställa. Men jag bör då alltså även be dom beställa nya däck bak den dimension jag har där fast med samma märke som ja nu kommer få fram? | |
|
Precis, men är det redan beställt så prova o byt bara fram först då.. Personligen hade jag behållt framdäcken o beställt nya Bridgestone bak. Har du koll på om du har RFT (punkteringsfria däck) förresten? |
|
|
Ok då testar jag med det först (förhoppningsvis i morgon). Framdäcken är RFT, såg inget på bakdäcken som tyder på det? Har inte en susning om det är det på dem jag beställt eller inte. |
|
|
Ops, ja RFT måste det va runtom isf! Måste varit en riktig klåpare om de satt dit vanliga däck bak, rent trafikfarligt! |
|
|
Okej. Men om vi nu säger att däcken som däckbolaget beställt fram inte är rft, bör ja då be dom skicka tillbaka dom och beställa nya däck rft fast rft runt om då isf? Menar du att de e trafikfarligt pga pungteringsrisken bak eller att det kan ha att göra med att bilen kränger just därför? Har försökt läsa mig till ang däck men blir inget klokare. Min förra bil e92 325xi -07 kan ja väl inte påstå att däcken varken va nya eller dåliga, men där trycker ja bara på gasen å kör. Bilen låg som ett strykgärn efter vägen. |
|
|
Det går bra att köra med vanliga däck men man ska ALDRIG blanda vanliga och RFT-däck. De senare har mycket styvare stommar och harmoniserar inte med vanliga däcks mjukare dito. Personligen skulle jag lägga på vanliga däck av god kvalitet runt om och köpa ett däcklagningskit (kompressor och lagningsvätska) och lägga i skuffen. Då får du en bil med mycket bättre egenskaper på alla punkter utom att du inte kan köra däcken lufttomma. Dessutom blir det mycket billigare och däcken håller längre, samtidigt som bilen drar mindre soppa... BMW säljer sitt lagningskit under namnet M-mobility (då M-bilarna aldrig har RFT-däck pga sämre egenskaper), kostar nog ca en tusenlapp som du å andra sidan snabbt tjänar in på billigare däcken. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok, tack för svar då är jag på banan. Jag postar igen då jag har fått byta framdäcken. | |
Transocean |
Ok. RFT måste man inte ha. De flesta byter bort sina RFT då vanliga däck har bättre komfort och spårar inte. Bör även gälla dina nya bakdäck av budgetmärke. Men man skall inte blanda, d v s nu när du har nya icke RFT bak så beställ nya av samma märke och sätt dom på framaxeln. 3 kg runt om är galet. Det står på dörrstolpen vad man skall ha. Kolla klistermärket vid dörrstolpen. Jag tror även att du har lite fel profil fram, rullomkretsen diffar en del. Jag t ex har 225/40/18 fram och 255/35/18 bak. Trycket på dessa skall vara 2.3 /2.7 Har du originalfälgar? Och är dom du har bak bredare än fram? |
|
Kanske ska tillägga: Som redan nämnts är BMW mycket känsliga för dåliga däck och även om man blandar olika däck fram och bak. Dessutom märks orundheter/förhårdnader och obalans direkt på en BMW - samma däck/fel kanske inte ens märks på många andra bilar pga. mindre känsliga/följsamma hjulupphängingar. Så grundtipset är att alltid ha samma typ av däck (RFT eller vanliga) runt om och att inte blanda olika fabrikat och däckmodeller. Dessutom bör man ha däck av god kvalitet - skippa de billigaste kina-skräpet för det brukar alltid vara minst ett däck av fyra som är dåliga i en sådan uppsättning, och då har man inte ens börjat kalkylera på dålig väghållning (främst i väta), sämre komfort, högre rullmotstånd och kraftigt kortare livslängd....med andra ord lönar det sig nästan alltid att köpa däck av hög kvalitet även om det svider lite extra vid inköpet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Här är en bild från tidigare idag Länk Om de är original vet jag ej, sitter bmw emblem men de kanske man kan köpa till. Hurvida de är bredare än fram har jag inte kollat, men kan kika på det i morgon. Tack alla så länge, känns hoppfullt nu iaf:) |
|
Transocean |
Sen är det en del gummibussningar (stora och små) som kan vara dåliga där bak. Tror inte att Bilprovningen kollar dessa så noga, dom kollar ju att styrningen inte glappar och klonkar och om dämparna är slut. |
Transocean |
Ser ut som Styling 313 Performance Rad. Det skall vara 8X19 fram med 225/35/19 och 9X19 bak med 255/30/19 Länk |
|
De kom inga däck idag. Men på däckfirman så sa dom de ha svårt att tro att de däck ja ha bak ska ge symtom ja beskriver. Hur som haver så ska ja lämna in bilen i morgon på verkstad så ska dom felsöka bakvagn, hittar dom inget får jag väl köpa till samma märke runt om fast med nya måttet bak 255/30. Bor på vichan så de gå inte få tag på däck eller fälgar bara sådär :) Men frågar jag runt privat så får jag samma förslag som ni skriver, däck eller bussning så problemet borde ju gå lösas nästa vecka förhoppningsvis. Har iof kvar mina allrounddäck till min förra bmw, men de e ju en bit att åka samt att ja inte har några bultar. Går det generellt använda samma bult som jag ha till dessa fälgar eller brukar konerna skilja sig? Dom är också på alufälg. |
|
|
Har du RFT fram idag och "vanliga" bak så borde en däckhandlare begripa att köregenskaperna kan försämras...Tror knappt ens att det är lagligt, men det borde jag iofs veta :-) Det beror väl på om däcken anses av olika typ.. Jag tycker oavsett att det är vansinnigt att du ska behöva köpa nya däck o prova med, eller lämna den på verkstad för felsökning, när du nyss köpt bilen. Är det en seriös bilhandlare du köpt av så får dom ju fixa den? Alternativt låta dig åka till en verkstad på deras bekostnad. |
|
|
Ne vet ju int hur pass noga däckhandlarn kolla exakt på däcken förutom att dom inte tyckt de va nå fel på dom. Ja ne bilhandlarn ha ja inge problem med, han vill vi ska lösa de hela. Så den biten e ja inte orolig för utan visa de sig de e bakvagn så är han med på det fixas. |
|
|
Nä det är ju inga fel på däcken, det är ju mixen av däck.. Bäst hade varit o prova bilen med andra hjul helt enkelt! Bultarna kan skilja men det får du prova isf, alternativt låta en däckfirma skifta och avgöra, det är ju bara i testsyfte. |
|
|
De med styvast skuldra bak! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.