AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.056

Byte av bromsskivor bmw 330ci e46

ti
50
tillin
Bmw 330ci -02
Hej tänkte byta skivorna snart på min 330ci e46 när dom förra blev vinda när jag testade att köra bana förra sommaren, tanken var att bytta till kanske snäppet bättre skivor typ borrade/slitsade när man även byter. Har även tänkt att man skulle kanske byta till m3 skivor men passar dessa rakt av? eller måste man även byta bromsarna då?

Tankar och synpunkter om detta?
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är mycket ovanligt att bromsskivor blir skeva, men vid hård bankörning och fel belägg så händer det ibland att det kan gå fel - men det är extremt ovanligt.

@tillin : Hur mycket axiell runout mätte du upp på dina bromsskivor?

@tillin : Hur mycket rök det från dina bromsar när du körde in i pitlane? Hur långa stinter var det? Och ren nyfikenhet, vilken bana var det - antar det var i Finland?

@tillin : Vilka bromsskivor (märke + modell) hade du när du körde på bana förra sommaren? Var det godkänd tjocklek på bromsskivorna då?

@tillin : Vilka bromsbelägg använde du när du körde på bana förra sommaren?

Jag kör alltid med bromstemperaturfärg på mina bromsskivor, på så sätt vet jag alltid med SÄKERHET hur mycket min topptemperatur var på mina bromsskivor under en track day. På så sätt så VET jag om jag bromsskivorna ligger inom lämpligt arbetstemperaturområde eller farligt nära en övre gräns.
Länk

Däremot är det aldrig bromsskivan som är första problemet vid hårdare körning som tex inspirerad körning eller track days. Det är alltid bromsbeläggen som ger upp långt tidigare än bromsskivorna.

Problemet är att med vanliga bromsbelägg så hamnar du i en ond cirkel, de hettas upp och tar sämre. Då hettas bromsskivan upp. Du måste bromsa tidigare och vara på bromsarna längre, det gör att bromsbeläggen hettas upp ännu och bromsskivorna hettas upp ännu mer. När bromsbeläggen hettas upp ännu mer så tar de ännu sämre, så du måste bromsa mer och under längre tid, det hettar upp bromsskivorna ännu mer osv osv osv.

För det mesta löser man dylika problem med lämpliga bromsbelägg (och samtidigt har koll på topptemperaturen på bromsskivorna).

Fräsch bromsvätska ska man också ha, men byter man enligt serviceintervallet (dvs vartannat år) och använder helt vanligt DOT4 så är det aldrig några problem.

Helt vanliga bromsskivor av bra kvalitet, tex Brembo, räcker alldeles utmärkt och kommer inte att skapa några problem - även på track days.

Det här hetsen med borrade/slitsade och stora bromsskivor måste jag nog skylla hetsmedian och sociala medier för! Alla fokuserar bara på stancen, jag har ALDRIG sett någonstans där man nämner vilka bromsbelägg man använder - men hur stora bromsskivor man har och hur många kolvar det sitter i bromsoken basuneras ut hej vilt. Antagligen för att sociala medier anser att det är "torrt" med bromsbelägg... Försök har gjorts att göra de färgglada men det har inte hjälpt...

Borrade är inget för just din situation, för jag antar att du använder bilen som daily driver och inte vill byta bromsskivor stup i kvarten och att det är helt OK att du inte kan kapa den där sista tiondels sekund på varvtiden på Mantorp :-)
Slitsade är egentligen inte så stora fördelar för en daily driver, men har man exempelvis belägg som avger stora mängder gaser (vilket nästan inga bromsbelägg gör numera) så kan man få bättre bromskänsla - men inget som vi vanliga kan utnyttja och inget vi märker av.
M3 bromsskivor däremot har en fördel som vanliga kan eventuellt ha hjälp av, de är "semiflytande" (dvs hatten och friktionsringen kan röra sig en aningens jämtemot varandra) och det kan vara en fördel utifall bromsskivan värms upp extremt mycket. Men då får man ladda på rejält och köra bromsarna extremt varma för att det ska göra någon skillnad (vilket kan hända om man bromsar fel, är faktiskt ganska vanligt bland nybörjare). Men dessa kostar en rejäl slant och om du bara köper dessa bromsskivor utan en uppgradering belägg är det fullständigt bortkastade pengar - såvida det inte är stancen du är ute efter.

Men vad du MÅSTE ha är bättre bromsbelägg om du ska köra track days då och då. Ofta räcker det att gå ett snäpp upp ibromsbelägg, då får du bromsbelägg som är bekväma för gata men klarar samtidigt av track days (ofta kör man bara stinter på 15-20 minuter på de flesta track days).

Går du ett snäpp uppåt är det bromsbelägg av typen Ferodo Performance DS, Carbotech AX6 och StopTech Street Performance (tror även PFC Z-Rated finns med i denna gruppen).

Nästa steg går du mot mer track day belägg. Då blir det belägg som Ferodo DS2500 och då börjar du känna på dess nackdelar på gatan dvs gnisslar ibland och dammar mer.

Nästa steg är all-in, dvs CarboTech XP8, Pagid RS42 och liknande - men det ska du inte ha.

Som en jämförelse så körde jag ett antal track days med min E34 535i, den hade helt vanliga Brembo bromsskivor och Ferodo DS2500. Var aldrig några problem och peak temperaturen på bromsskivorna stannade på runt 560 grader C. Den gick aldrig någonsin över 610 grader C.
Jo jag vet, en E34 535i är inte det snabbaste och en E46 330i är såklart mycket snabbare (dessutom hade jag bara vanliga sommardäck). Men bromsarna fick ändåså arbeta ganska hårt.

Vad jag vill säga är att det är fullt möjligt att problemet inte ligger i bromsskivorna (att det du ser är en effect snarare än en cause).
Det kan vara utslitna bussningar i allt från framvagn till bromsok som kan orsaka problem. Men framförallt så kommer vanliga bromsbelägg alltid att orsaka problem när man laddar på på banan - de är inte gjorda för det (andra områden har prioriterats där de är överlägsna).

Här finns förresten en aktuell tråd där liknande ämne tas upp och diskuteras
Länk
ti
50
tillin
Bmw 330ci -02
Det är mycket ovanligt att bromsskivor blir skeva, men vid hård bankörning och fel belägg så händer det ibland att det kan gå fel - men det är extremt ovanligt.

@tillin : Hur mycket axiell runout mätte du upp på dina bromsskivor? ingen aning, kör med original skivor och belägg.

@tillin : Hur mycket rök det från dina bromsar när du körde in i pitlane? Hur långa stinter var det? Och ren nyfikenhet, vilken bana var det - antar det var i Finland? Körde på botina ring i jurva och kommer jag ihåg rätt så körde vi i ca 20-30 min nonstop för att sedan ha paus lika länge.

@tillin : Vilka bromsskivor (märke + modell) hade du när du körde på bana förra sommaren? Var det godkänd tjocklek på bromsskivorna då?

@tillin : Vilka bromsbelägg använde du när du körde på bana förra sommaren? original antar jag har inte byt nå bromsar på bilen så vet inget desto mera om bromsarna, belägen både fram och bak tycker jag är i gott skick samt även skivorna.

Jag kör alltid med bromstemperaturfärg på mina bromsskivor, på så sätt vet jag alltid med SÄKERHET hur mycket min topptemperatur var på mina bromsskivor under en track day. På så sätt så VET jag om jag bromsskivorna ligger inom lämpligt arbetstemperaturområde eller farligt nära en övre gräns.
[LÄNK]Ok bra tips :) vart kan man köpa sådan färg ?

Däremot är det aldrig bromsskivan som är första problemet vid hårdare körning som tex inspirerad körning eller track days. Det är alltid bromsbeläggen som ger upp långt tidigare än bromsskivorna.

Problemet är att med vanliga bromsbelägg så hamnar du i en ond cirkel, de hettas upp och tar sämre. Då hettas bromsskivan upp. Du måste bromsa tidigare och vara på bromsarna längre, det gör att bromsbeläggen hettas upp ännu och bromsskivorna hettas upp ännu mer. När bromsbeläggen hettas upp ännu mer så tar de ännu sämre, så du måste bromsa mer och under längre tid, det hettar upp bromsskivorna ännu mer osv osv osv.

För det mesta löser man dylika problem med lämpliga bromsbelägg (och samtidigt har koll på topptemperaturen på bromsskivorna).

Fräsch bromsvätska ska man också ha, men byter man enligt serviceintervallet (dvs vartannat år) och använder helt vanligt DOT4 så är det aldrig några problem. Bromsvätskan e faktiskt något som jag har slarvat med och jag vet att det är mycket viktigt måste försöka komma ihåg det i framtiden.

Helt vanliga bromsskivor av bra kvalitet, tex Brembo, räcker alldeles utmärkt och kommer inte att skapa några problem - även på track days.

Det här hetsen med borrade/slitsade och stora bromsskivor måste jag nog skylla hetsmedian och sociala medier för! Alla fokuserar bara på stancen, jag har ALDRIG sett någonstans där man nämner vilka bromsbelägg man använder - men hur stora bromsskivor man har och hur många kolvar det sitter i bromsoken basuneras ut hej vilt. Antagligen för att sociala medier anser att det är "torrt" med bromsbelägg... Försök har gjorts att göra de färgglada men det har inte hjälpt...

Borrade är inget för just din situation, för jag antar att du använder bilen som daily driver och inte vill byta bromsskivor stup i kvarten och att det är helt OK att du inte kan kapa den där sista tiondels sekund på varvtiden på Mantorp :-)
Slitsade är egentligen inte så stora fördelar för en daily driver, men har man exempelvis belägg som avger stora mängder gaser (vilket nästan inga bromsbelägg gör numera) så kan man få bättre bromskänsla - men inget som vi vanliga kan utnyttja och inget vi märker av.
M3 bromsskivor däremot har en fördel som vanliga kan eventuellt ha hjälp av, de är "semiflytande" (dvs hatten och friktionsringen kan röra sig en aningens jämtemot varandra) och det kan vara en fördel utifall bromsskivan värms upp extremt mycket. Men då får man ladda på rejält och köra bromsarna extremt varma för att det ska göra någon skillnad (vilket kan hända om man bromsar fel, är faktiskt ganska vanligt bland nybörjare). Men dessa kostar en rejäl slant och om du bara köper dessa bromsskivor utan en uppgradering belägg är det fullständigt bortkastade pengar - såvida det inte är stancen du är ute efter.

Men vad du MÅSTE ha är bättre bromsbelägg om du ska köra track days då och då. Ofta räcker det att gå ett snäpp upp ibromsbelägg, då får du bromsbelägg som är bekväma för gata men klarar samtidigt av track days (ofta kör man bara stinter på 15-20 minuter på de flesta track days).

Går du ett snäpp uppåt är det bromsbelägg av typen Ferodo Performance DS, Carbotech AX6 och StopTech Street Performance (tror även PFC Z-Rated finns med i denna gruppen).

Nästa steg går du mot mer track day belägg. Då blir det belägg som Ferodo DS2500 och då börjar du känna på dess nackdelar på gatan dvs gnisslar ibland och dammar mer.

Nästa steg är all-in, dvs CarboTech XP8, Pagid RS42 och liknande - men det ska du inte ha.

Som en jämförelse så körde jag ett antal track days med min E34 535i, den hade helt vanliga Brembo bromsskivor och Ferodo DS2500. Var aldrig några problem och peak temperaturen på bromsskivorna stannade på runt 560 grader C. Den gick aldrig någonsin över 610 grader C.
Jo jag vet, en E34 535i är inte det snabbaste och en E46 330i är såklart mycket snabbare (dessutom hade jag bara vanliga sommardäck). Men bromsarna fick ändåså arbeta ganska hårt.

Vad jag vill säga är att det är fullt möjligt att problemet inte ligger i bromsskivorna (att det du ser är en effect snarare än en cause).
Det kan vara utslitna bussningar i allt från framvagn till bromsok som kan orsaka problem. Men framförallt så kommer vanliga bromsbelägg alltid att orsaka problem när man laddar på på banan - de är inte gjorda för det (andra områden har prioriterats där de är överlägsna).

Här finns förresten en aktuell tråd där liknande ämne tas upp och diskuteras
[LÄNK]

Tack för svaren!!!

Kommer jag ihåg rätt så fick jag dessa problem efter jag hade kört på bana i fjol för min första gång, problemet har jag haft sedan dess är att ratten skakar/vibrerar vid inbromsning. Jag har byt till nya länkarmsbussningar fram när jag hade ett extra par hemma för att se om det blev nån skillnad vilket det inte blev :(

Tänkte att jag ska mäta upp skivorna fram för att se om dom är skeva, hur mycket får dom kasta? Ska förstås på besiktning på måndag så dom kanske se något är dåligt/slut i framvagnen där.

Har hittills tyckt att bilen har haft extremt grymma bromsar men tänkte det vore kanske lika bra att uppgradera dom om man va tvungen att köpa nya men nu känns det kanske att det vore ett bättre alternativ att kanske att skaffa nya skivor med bättre belägg, bilen är ju en daglig bruksbil så den behöver ju inte ha värsta bromsarna och det behöver ju inte va så jag kör på bana igen på ett bra tag fram över.

Så ditt tips vore om man köpte nya skivor va att köpa helt vanliga original skivor med värre belägg eller?

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, mät gärna upp bromsskivorna! Såhär såg min enkla setup ut för att göra detta.
Länk

Kom ihåg att dra åt bromsskivan med minst tre hjulskruvar (troligtvis får du shimsa med några M12-brickor vid varje skruv). I bilden ovan gör min spacer det jobbet.

På en E34 säger de maximal axiell runout på 0.20 mm med bromsskivan installerad. Men jag skulle nog bli misstänksam om det var över 0.10 mm.

Nu kan det såklart finnas andra fel på bromsskivor än bara axiell runout. Men om man mäter upp en kraftig axiell runout på bromsskivan över gränsvärde så är det ju ett solklart fel.

@tillin : På vilket sätt vibrerar det när du bromsar? Vibrerar det mycket såfort du trycker lätt på bromsen? Försvinner det något när du bromsar hårdare? Vibrerar det gärna mer/oftare när du bromsar i hastigheter runt 70-90 km/h?

@tillin : Var det lollipopparna (detalj #6) du bytte?
Länk

Besiktningen får gärna kolla lite extra på de två andra lederna i bärarmen (dvs den med mutter #7 och den med mutter #8). Även inre/yttre styrleder får de gärna kolla lite extra på.

@tillin : Du har inte massa "intorkade" gummirester kvar på däcken? Ibland när man kör/överkör på bana så kan det torka fast gummirester från ditt däck eller så kan du ibland plocka upp stora gummisträngar och det kan ibland skapa lite märkliga fenomen. Fast om det var förra sommaren så borde ju det vara bortkört för länge sedan...

Eftersom det lutar åt att det är något annat än just bromsskivorna det är fel på, så skulle jag köpt helt vanliga bromsskivor (exempelvis Brembo) och dirigerat om pengarna till att köpa snäppet värre bromsbelägg samt åtgärda eventuella problem i framvagnen.

Vid bytet skulle jag dessutom avsätta till för en ordentlig genomgång av bromssystemet dvs inspektion och rengöring (blir för mycket att skriva nu - vill du ha en lista vad som ska göras så hojta till så skriver jag den i ett nytt inlägg).
ti
50
tillin
Bmw 330ci -02
Ja, mät gärna upp bromsskivorna! Såhär såg min enkla setup ut för att göra detta.
[LÄNK]

Tänkte göra precis på samma sätt!

Kom ihåg att dra åt bromsskivan med minst tre hjulskruvar (troligtvis får du shimsa med några M12-brickor vid varje skruv). I bilden ovan gör min spacer det jobbet.

Kan du förklara lite mera ingående vad du menar:) menar du att jag ska dra åt hjulbultarna vart efter för att få skivan på rätt plats eller? är det inte bara så enkelt att bytta just skivan?

På en E34 säger de maximal axiell runout på 0.20 mm med bromsskivan installerad. Men jag skulle nog bli misstänksam om det var över 0.10 mm.

så skivan får ej kasta över 0.10mm?

Nu kan det såklart finnas andra fel på bromsskivor än bara axiell runout. Men om man mäter upp en kraftig axiell runout på bromsskivan över gränsvärde så är det ju ett solklart fel.

@tillin : På vilket sätt vibrerar det när du bromsar? Vibrerar det mycket såfort du trycker lätt på bromsen? Försvinner det något när du bromsar hårdare? Vibrerar det gärna mer/oftare när du bromsar i hastigheter runt 70-90 km/h?

Ska försöka förklara så bra jag kommer ihåg måste ta och testa idag när jag åker iväg men skulle säga att vibrationerna börjar direkt när jag börjar bromsa och blir oftast värre när det börjar gå långsammare och vibrationerna försvinner först när jag lättar på bromsen.

@tillin : Var det lollipopparna (detalj #6) du bytte?
[LÄNK]

Ja nummer 6.

Besiktningen får gärna kolla lite extra på de två andra lederna i bärarmen (dvs den med mutter #7 och den med mutter #8). Även inre/yttre styrleder får de gärna kolla lite extra på.

Japp ska be dom att titta idag.

@tillin : Du har inte massa "intorkade" gummirester kvar på däcken? Ibland när man kör/överkör på bana så kan det torka fast gummirester från ditt däck eller så kan du ibland plocka upp stora gummisträngar och det kan ibland skapa lite märkliga fenomen. Fast om det var förra sommaren så borde ju det vara bortkört för länge sedan...

Misstänker inte det som är felet när det både skakar med vinter/sommardäck.

Eftersom det lutar åt att det är något annat än just bromsskivorna det är fel på, så skulle jag köpt helt vanliga bromsskivor (exempelvis Brembo) och dirigerat om pengarna till att köpa snäppet värre bromsbelägg samt åtgärda eventuella problem i framvagnen.

Vid bytet skulle jag dessutom avsätta till för en ordentlig genomgång av bromssystemet dvs inspektion och rengöring (blir för mycket att skriva nu - vill du ha en lista vad som ska göras så hojta till så skriver jag den i ett nytt inlägg).

Jo släng gärna ihop en lista :) kul när det finns folk som faktiskt vill hjälp :)

Är det skivorna det är fel på så är planen nu när jag läst på lite är att byta till nya skivor fram av märket brembo och sätta nya belägg av märket Ferodo DS Performance / DS2500 när det verkar va många som är nöjda med dom samt så tycker jag dom ligger på ett vettigt pris :) eller har du förslag på andra? bilen kommer att förstås användas som brukis men kanske även köra bana ibland om det blir aktuellt igen, men blir det så att jag måste byta så är det ju lika bra att lägga lite extra pengar på vettiga belägg. Kollad även på några andra belägg men när det fanns belägg som kostade närmare 300€ var det inte lockande alls tror då att det får bli ett par Ferodo DS Performance / DS2500 som låg på 120-150€ i så fall:)
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@tillin : Sorry, såg inte du sprängt in massa svar där inne i mitt inlägg! :-)

Ok, jag börjar med att svara på de frågor jag missade i ditt svar från igår!

Jag kör faktiskt både med färg på bromsskiva och klistermärke på bromsok.
Båda saker köpes enklast från PEAN Sweden
Länk

Eftersom du inte har mätt upp om bromsskivorna är skeva så känns det lite fel att börja skylla på dåliga och skeva bromsskivor, eller hur? :-)
Precis som vi kom fram till så är uppmätning av runouten på bromsskivorna ett lämpligt första steg. Skulle det visa sig att de faktiskt ÄR skeva, ja då kan vi börja undersöka vidare vad för typ av problem vi har i det området.

Ok, 20-30 min stinter är lite längre än normalt - men relativt sett ändåså ganska korta stinter så inget onormalt är.

Ok, å kan vi lugnt utgå ifrån att det sitter mjuka, snälla, gatanpassade och billiga tvålar till bromsbelägg :-) De brukar som sagt inte tycka om att hettas upp, så det är definitivt det första man bör uppgradera.

Det slarvas ganska mycket med bromsvätska, så du behöver inte känna dig "som en dålig person" :-) På vissa av mina bilar gick det nog ibland 5 år emellan byte av bromsvätska. De som inte byter bromsvätska byter istället bromsok och undrar sedan varför bromsoken kärvar hela tiden (förklaringen är att bromsvätskan i bromsoket ser för jäklig ut och har sugit upp så mycket vatten att det rostar hej vilt där i bromsoket). Men ska man ut på bana blir det plötsligt mycket mer jobb för bromsvätskan än vid en vanliga sömniga blöjexpresskörningen - så därför kan det fungera fint på gata men fungera väldigt dåligt på bana.

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Och här kommer dagens svar! :-)

Jo, när du ska mäta upp den axiella runouten på en bromsskiva måste den sitta fast ordentligt.

Det räcker INTE med att sätta fast bromsskivan med den där lilla insexskruven. Fråga mig och andra på forumet hur vi vet det :-)

Så bromsskivan måste vara hårt clampad mot navet, normalt sett kläms bromsskivan fast hårt mellan navet och fälgen när du drar fast dina hjulskruvar.

Men nu har du ingen fälg som klämmer fast bromsskivan, så du måste klämma fast bromsskivan på annat sätt.

Så varför inte utnyttja de skruvhålen som redan finns i navet? Sätt på bromsskivan och dra dit ett antal skruvar i navet och vips är du klar!

Problemet är att det är M12x1.5 gänga, det är fingänga. Du SKULLE kunna specialbeställa sådana skruvar, men varför göra det när du har fins hjulskruvar som redan har dessa gängor!

Det är det jag menar med att dra fast bromsskivan med dina hjulskruvar.

Notera att hjulskruvarna är för långa, de kommer garanterat att gå igenom navet och ta emot något på andra sidan. Därför behöver du shimsa med ett antal helt vanliga M12-brickor mellan hjulskruv och bromsskiva.

Ja, helt rätt - är kast jag menar. Jag använder aldrig svenska i teknisk beskrivning eller kommunikation till vardags så kan nästan aldrig svenska tekniska termer.
För E34 är gränsen enligt BMW satt till 0.20 mm, sen är det upp till var och en vad de tycker är acceptabelt :-) Som jag skrev så skulle jag börja bli misstänksam om det var över 0.10 mm.

Ok, bra du provat olika hjul - för det var något jag annars tänkte du skulle prova :-)

Ok, jag skriver ihop en bra-att-komma-ihåg lista för en ordentlig genomgång av bromssystemet!

Helt rätt, räcker med Ferodo DS Performance och tveksamt om du behöver gå upp till DS2500 (de dammar lite mer och gnisslar lite ibland). DS2500 fungerar relativt bra till vardags annars (har kört en del med detta till vardags).

Och helt onödigt att gå ännu högre upp, speciellt på en bruksbil. Förutom att dessa belägg är väldigt dyra så är det väldigt opraktiska också. Många av dem biter MYCKET dåligt när de är kalla, du måste veta om det. Så delar du bilen med någon annan vill du INTE ha sådana belägg på bilen. Sen gnisslar nästan alla något så in i helsike - fast alltid lika roligt att skrämma slag på barnfamiljen vid övergångsstället :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här kommer en mer detaljerad beskrivning av vad jag anser är en noggrann genomgång av bromssystemet.

#1 Gör snabb check om man har uppenbart kärvande bromsar.
Kör några mil och stanna sedan och känn på fälgarna om någon är varmare än den andra. Om så är fallet så är det ett tecken på kärvande bromsar.
Kolla även på fälgarna, om någon är mycket smutsigare (främst då bromsdamm) än de andra så är det ett tecken på kärvande bromsar.

Nedanstående punkter görs med bilen upplyft och hjulet borttaget (och görs på samtliga fyra hjul).

Innan detta görs ska du kontrollera att det finns plats i bromsvätskebehållaren för lite extra bromsvätska (när man trycker in bromsokskolven), är det vid max eller över så sug ut lite från behållaren (eller håll koll på nivån när du trycker in kolven).

Finns två typer av bromsar, jag kallar dem härifrån ATE respektive Girling.
ATE : Länk Länk
Girling : Länk Länk

#2 Demontera bromsoket.
Ta loss bromsbeläggen och lägg de åt sidan för tillfället.
Inspektera damasken noga runtom hela (det är enklare när kolven är något ute).
Damasken ska sitta korrekt och hela vägen runtom, vara hel, inga revor eller torrsprickor.
Inspektera efter läckage kring luftnippel, bromsslanganslutning eller runt kolven.
Inspektera bromsslangen, den ska inte ha några förslitningar, sönderskavda delar, grova torrsprickor, eller vara vriden när bromsoket sitter på sin ordinarie plats.
Inspektera nu bromsbeläggen. Finns det ojämnt slitage? Är en sida mer sliten än den andra? Om exempelvis bromsbelägget närmast kolven i bromsoket är mest slitet på ett Girling-system så är det ett starkt tecken på att glidpinnarna kärvar.

#3 Prova nu att trycka in kolven med anpassat verktyg, skruvtving eller polygrip.
Länk
Det ska gå att trycka in den ända in i botten utan någon kraftansträngning.
Notera att det är ett hydrauliskt system, du kan inte bara klämma åt och tro att kolven swoshar tillbaka i ett nafs.
Lägg på ett jämnt tryck och låt kolven sakta tryckas tillbaka in i bromsoket, ha tålamod, det går sakta men kolven trycks tillbaka med mycket liten kraft (om allt är som det ska).

#4 (ATE ONLY) Inspektera gummihylsorna #14 att de är rena, hela, inga sprickor eller annat fel. Se till så att hattarna #12 finns där!
Länk
Inspektera glidskruvarna #8 att de är raka genom att exempelvis rulla dem på en glasskiva, kolla även att gängorna inte är skadade.
Dessa brukar vara lite smutsiga så rengör dem med exempelvis WD-40 och P800 våtslip.
Länk
Jag rekommenderar att inte använda något smörjmedel när du monterar tillbaka dessa glidskruvar, de ska monteras torra.

#5 Borsta av bromsoket, se till att ytorna som bromsbeläggen ligger an emot inte är rostiga eller ojämna (slipa isåfall till dessa). Det är således i första hand bromskolvens ring mot bromsbelägget samt över- och underkanterna av bromsoket. I nedanstående bild ser man tydligt dessa tre ställen (överkant, underkant och kolven).
Länk

#6 Undersök bromsskivan.
Känn med fingrarna om det finns massor spårigheter.
Känn om den har en stor rostkant längst ut (tecken på att bromsskivan börjar bli lite för tunn).
Gör en snabb visuell inspektion efter skador,sprickor eller andra onormala saker på bromsskivan.
Mät bromsskivans tjocklek (både mitten och ytterkanten) och jämför med lägsta tillåtna tjockleck (alternativt leta efter slitageindikatorer som exempelvis Brembo har på sina bromsskivor).

#7 Demontera bromsokshållaren
Rengör NOGA de ytor som bromsbeläggen glider emot.
Börja med att borsta bort det värsta med en stålborste.
Ta sedan en fyrkantsfil och jämna till ytorna (med en stålborste eller roterande borste polerar man bara rosten så att säga - med en fil så slipar man det jämnt och fint).
Är man osäker vilka delar man ska åtgärda - ta bromsbelägget och kolla hur det sitter - man ser direkt var kontakt görs mellan bromsbelägg och bromsokshållare.
Här är en bild där man ganska tydligt ser var det blir kontakt någonstans och således vilka ytor som ska vara rena och jämna.
Länk

#8 (GIRLING ONLY) Demontera och inspektera glidpinnarna.
Börja med att känna på glidpinnarna om de glider fritt utan minsta problem.
Dra ut så bälgen är någorlunda utsträckt och inspektera noga hela bälgen - den ska vara felfri.
Länk
Lossa sedan bälg och skruv och inspektera glidpinne och hålet. Det ska inte finnas någon rost eller annat skräp här och det ska finnas fint fett. ska se ut som på bilden nedan.
Länk
Undvik få in skräp i hålet. Är du osäker så ta bromsrengöring och en liten borsta och rengör hål och glidpinne helt och hållet och packa om med nytt fett. Använd INTE petroleumbaserat fett, som nästan ALLT fett är. Du SKA använda silikonfett, se bild nedan.
Länk
Innan du monterar de nya metallclipsen i bromsokshållaren, lägg ett tunt lager antikärvmedel eller fett mellan bromsokshållaren och metallclipsen - detta för att dämpa rostprocessen (metallclipsen rostar aldrig - det är när det rostar undertill som det blir rust jacking och rosten trycker upp metallclipsen och orsakar att bromsbeläggen inte kan röra på sig och kärvar).

#9 Rengör navet som bromsskivan ligger an emot (om ny bromsskiva monteras)
Länk

#10 Rengör insidan av fälgen som ligger an emot bromsskivan (och motsvarande yta på bromsskivan om inte ny bromsskiva monteras)
Länk
ti
50
tillin
Bmw 330ci -02
Svar på bmw-slangen

Tack för nyttig information :) !

Besiktningen gick över förväntan idag var själv lite skeptisk när jag har bytt till xenon i hela fronten, var original (xenon) bara på halvljusen men har satt i hel och dimljus själv ;) + så har jag även satt in lösa angel ayes ringar också Inga som helst kommentarer där :) dock så fick han varvar motorn en hel del innan race cattarna blev tillräckligt varma typ 5-10min innan vi fick ett godkänt avgasvärde, har byt till schmiedmanns avgassystem vilket är race grenrör och avgassystem​ från schmiedmanns ända bak till cattarna och resten har jag byggt själv, dock så är ljudet allt för på tok för högt inne i coupen när jag ha använt 2 simons sportdämpare istället så trodde jag skulle bli underkänt på det vilket jag inte blev, dock så har jag beställt hem en ny dämpare från schmiedmanns så snart kommer ljudet bli behagligt :)

Tyvärr så gick den inte igenom när staget för nivåregleringen till xenon på halvljuset hade gått sönder men dock så va det ända felet:)

Mätte upp skivorna idag och resultatet blev om man sitter på förarpositioen vänster skiva fram kastade typ 0mm medan högra skivan kastade på ca 0.10-0.15mm så det kan ju inte va något annat fel .Bad också besiktningsmannen att kolla extra noga framvagnen men han kunde inte hitta något som var fel och påstod att allt såg väldigt bra och fräscht ut dock så påpekade han om det mycket väl kunde va skivorna.

Så blir kanske att beställa hem ny skivor å belägg snart då kanske jag kan inte komma på något annat som det är fel på, har kollat runt lite snabbt men verkar va lite små knepigt att hitta Ferodo DS Performance belägg har nästan bara hittills hittat Ds2500 kanske dom andra har utgått? läste tidigare om ds2500 och det verkade va många som va nöjda att använda dom som både dagligt bruk och till bana och folk påstod att dom inte gnisslade men ska försöka kolla runt och se om jag hittar Ferodo DS Performance.

Kolla gärna in min bil på
Länk
ti
50
tillin
Bmw 330ci -02
Kommer ihåg en sak nu och det är när jag snurrade naven/skivorna så gick vänstra sidan fint runt utan några helst motstånd men på högra sidan så gick det trögare på en viss del av skivan, alltså den skivan som kastade mellan 0.00-0.15mm
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Typisk att det skulle haka upp sig på ett litet stag, men det räcker för att det ska bli icke-godkänt med xenon-ljus (fler saker som kan gå fel där jämfört med vanliga ljus).

Höger fram känns ju lite misstänksam om det slår 0.10-0.15 mm.

Kommer du ihåg hur detta kast var fördelat på bromsskivan?
Det vill säga hur många high spots per varv hade du.
Beroende på skada/orsak så kan det vara olika fördelat.

Låt oss ta ett exempel, anta att bromsskivan blivit formad som ett tacoskal.
Om vi då mäter så får man typiskt följande mätvärden (börjar mäta klockan 12 och varje mätpunkt är 45 grader medurs).
0.00 => 0.08 => 0.15 => 0.08 => 0.00 => 0.08 => 0.15 => 0.08

Eller hoppade den fram och tillbaka mellan 0.00<=>0.15 massor med fler gånger per varv än ovanstående exempel.

Om den högra gick trögare vid den en viss del av skivan, och om du fortfarande hade bromsoket monterad med dess bromsbelägg så kan det helt enkelt ha varit så att bromsskivan hade ett litet kast (precis som du mätte upp) och att bromsskivan snuddade lite extra hårt vid bromsbeläggen vid denna ojämnhet och skapade lite extra friktion och motstånd.

Prova gärna utan bromsok, se denna Länk setup, och se om motståndet försvinner

Om motståndet inte försvinner så kan det ju vara ett hjullagerproblem. Och kanske slaget du mäter upp är delvis på grund av dåligt hjullager. Därför kan det vara bra att kolla upp detta, så du inte slänger på fräscha bromsskivor på ett dåligt hjullager och får samma problem igen.

Jo, Ferodo Performance DS är lite svårare att hitta. Men DS2500 fungerar faktiskt till vardags och ökningen av bromsdamm (och eventuellt gnissel) är aboslut minimalt, så det ska du nog inte oroa dig över. Enda gången jag fått de gnissla är när de blivit medelvarma (det är ofta då racingbelägg gnisslar som mest av min erfarenhet), dvs om jag bromsat hårt ett antal gånger så har de gnisslat kanske någon gång direkt efter det men sen försvinner det. Så inget att oroa sig för.

EDIT : Ett litet tillägg, händer ibland att kanterna smulas sönder en aningens på DS2500 (och andra belägg också) - så länge det inte är överdrivet är det normalt och påverkar inte prestandan. Men något jag vill nämna så du är medveten om det. Vissa råkar inte ut för detta, vissa gör det. Svårt att se någon tydlig röd tråd.

Såhär såg mina ut efter ett antal hårda track days, var väl 3-4 mm kvar på beläggen här så de var i slutet av sin sin livstid.
Länk

Trevlig bil! Har alltid gillat E46 Coupe :-)
ti
50
tillin
Bmw 330ci -02
Måste ta och prova mäta upp höger bromsskiva igen när jag kommer hem, när jag mätte senast så tog jag ej bort bromsoken.

Kanske det vore bäst att byta hjullagerna fram också på samma gång och samtidigt byta bromsoljan i hela bilen och inspektera hela bromssystemet.

Får bli det när jag kommer hem från jobbet om en vecka, tack för alla svar så ska jag hålla dig uppdaterad om hur det går.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det gäller borrade bromsskivor avrådde jag som sagt från detta. Det ska endast användas om det verkligen behövs (vilket är extremt sällan) då de har en tendens att börja spricka kring hålen. För racingteam som byter bromsskivor efter varje race är det såklart inga problem.

Såhär ser exempelvis mina Corvette C5 bromsskivor ut efter lite längre och hårdare körning på Ljungbyhed (och några kortare med hårda stints på Sturup).
Länk

Detta är alltså fullt normalt och dessa kommer att växa till större sprickor efter några track days och sen måste skivorna kasseras (såvida inte sprickorna endast är på det yttersta slitagelagret).

Jag gissar på att sprickorna bildas snabbare ju kraftigare temperaturcykler (vill minnas de har en tendens att bildas när de hettas upp mycket och snabbt när de är kalla), så eventuellt bildas det inte lika snabbt vid vanlig vardagskörning.

Det ska sägas att det säkerligen varierar från tillverkare och tillverkare och tillverkningsmetod och tillverkningsmetod hur lätt bromsskivorna har för sprickbildning kring hålen. Men det är som sagt inte ovanligt att se detta, oavsett tillverkare.

Det är därför jag rekommenderat dig på sin höjd slitsade (och mer fokus på bromsbelägg).
ti
50
tillin
Bmw 330ci -02
Okej länge sedan jag skrev något men har varit mycket annat.

Mätte upp skivorna nyligen och dom kastar inte mycket tog bort oket och spände fast skivan med hjulbultarna, höger fram kasta mellan ca 0.00-0.10 mm och vänster fram kasta mellan 0.00-0.05 så dom kastar inte mycket, dock så börjar skivorna bli lite slitna när dom håller på att bli ner slitna till gränsvärdet 23,4mm och dom var nu höger fram 24,2mm vänster fram 24,45mm.

Jag har beställt hem helt nya vanliga brembo skivor och ska snart beställa hem nya Ferodo Performance DS belägg, bromsvätskan kommer även att då bytas.

Jag skulle vilja få bukt med detta problem nu när jag snart har haft det över ett år och det blev efter jag körde på bana ifjol så jag har svårt att tro faktisk att det är något annat än skivorna, bärarmsbussningar är även nya så där kan ju inte heller felet vara.

Det konstiga är att jag tycker ibland så är vibrationerna betydligt värre, men man märker av dom mera när bilen kommer ner i lägre farter.

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, kastar höger bromsskiva upp till 0.10 mm skulle jag börja bli misstänksam (som jag nämnde tidigare så är det däromkring jag börjar bli misstänksam).

På vilket var bromsskivan skev, dvs om du roterar bromsskivan ett varv - vilka värden fick du då?

Fick du typ 0, 0, 10, 0 mm eller fick du 0, 10, 0, 10 mm eller något annat?

Något överdrivet - men du förstår säkert vart jag vill komma.

Nej, nej - de är ju bara 25.0 mm tjocka när de är nya :-)
Så höger fram har du 50% kvar och vänster fram har du 65% kvar.
Så där är det gott om kött kvar!

Men jag förstår ändåså varför du valde att köpa nya bromsskivor.

Nu är det ju ganska mycket annat än bara bärarmsbussningar som kan leda till vibrationer vid inbromsningar (men ofta brukar det komma i kombination med andra tecken men inte alltid).

När du monterar de nya bromsskivorna, mät upp vilket runout du får då (dvs innan du har gjort burnishing på de nya bromsskivorna och bromsbeläggen)!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.