AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.443

DISA Ventil sitter fast

Tja!

Skulle byta en impulsgivare på min BMW 330 CI 00a. Länk

När jag lämnade in bilen så tog dom ut för det första fel sensor, dom tog bort denna givare: Länk

Jag sa de var fel och visade var man skulle byta givaren, höger sida motorblock framifrån sätt följt av denna guid:

Men när jag ska ta bort DISA ventilen så sitter den fan fast... exakt som på denna video:

Jag vill verkligen inte ta sönder något för det var nån känslig pigg som kunde ramla ner i motorn ? Men hur ska jag bära mig åt... har någon nån ide ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är troligen själva spjället som sitter så löst att det tar i kanten till insuget när du försöker dra ut disa-ventilen.

Du får lirka lite med en tunn pinne eller liknande för att försöka få spjället i annan position så spjället inte låser fast enheten.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Njae, Johan, den rörliga delen ("spjällvingen") är mindre i omfång än vad själva ramen som den är upphängd i, är.
Jag ser inte hur spjället skulle kunna ta emot alls då denna del utgör den minsta obstruerande enheten här. Men du kanske menar att spjället är helt kört, att det lossat från upphängningen? I så fall, ja då kan du nog har rätt, då får man pilla lite med nåt smalt.
Har plockat ur DISA flertal gånger och nog kan det sitta lite grann om jag inte minns fel. Det är inte så att det är ett "sug" från O-ringen, att det är så pass tätt?
Den ska kunna dras rakt ut. Med viss kraft dock.
Dras den rakt ut så går den inte sönder. Om den sitter fast för att den är trasig enligt ovan, ja då spelar det ju ingen roll hur den vrids ur, den är så fall körd ändå.

Nyfiken fråga: Sitter det TVÅ vevaxelgivare? Jag har bara bytt vevaxelgivare på N42-motorn och det är bara en, men däremot kamaxelgivare är det ju två av på M54'an. Är det någon verkstad som klåpar eftersom det verkar som att du är den som ska tala om för dem vad de ska göra?

/Anders

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anders, om det är precis som i filmen där man tydligt ser att allt är löst för att sedan ta tvärstopp när det kommit en liten bit ut, så är det troligen så att spjället är så extremt löst att det sitter på tvären och blockerar hela enheten när spjället tar i kanten till insuget.
Axelinfästningen till spjället kan vara rejält "rackliga och helt sakna förmåga att styra spjällets öppning/stängning och är det riktigt illa vickar spjället i sidled = teoretiskt möjligt att det låser fast allt när man försöker dra ut Disa-enheten.

Visst kan Disa-enheterna sitta rätt hårt, men då brukar det vara "o-ringen" (gummitätningen) som "klibbat fast" och när den väl lossnat är det bara att dra rakt ut.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Då är jag med Johan, det låter rimligt att om det är SÅ löst, ja då kan det sitta som en blockering i utloppet ja. Finns bara en lösning, som du nämner - att pilla! :-)

/a
Vet inte om det sitter två, jag har mindre koll haha. O ja det är ju en variant "billig" verkstad, en polares polare lixom haha :D Jag får helt enkelt "pilla" men om nu den där piggen ramlar i va fasen ska jag göra då haha
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.