AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.757

Knarrande lister F20 LCI

ba
100
bart112
M135i xDrive -16
Mina dörrlister knarrar nåt hutlöst på min F20 LCI. När det händer så brukar jag torka av dom med en fuktat microfiberduk, för att sedan börja låta några dagar senare.

Ska det vara så här? Enligt BMW så blir det så om det har kommit skit på dom, men att behöva torka dörrlister var tredje dag känns inte jättepremium.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Köp och smörj in dem men Wurth gummivård Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det blir ofta problem om man använder silikon-preparat, vilket de flesta medel gör som man köper på "macken" eller liknande!

Wurth-medlet fungerar säkert men jag köpte en flaska gummivårdsmedel hos BMW, mycket drygt medel (köpte det för två år sedan och har mer än halva flaskan kvar och då har jag smort listerna ett antal gånger på två bilar) och det knarrar inget efter behandling med det.

Art.nr: 1 83 12 2 288 909
Kostade inte så många kronor - 73 kr efter 10% BMWCS-rabatt.

Har du använt silikonpreparat på listerna, bör du nog rengöra dem och "anliggningsytan" på bilen, noga med tändarbensin eller liknande före du smörjer dem med "rätt" medel.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Har tidigare provat med ett vanligt stearinljus och gnidit in listerna med, fungerade bra, även mot fastfrysning! Mvh
Jag har haft problem väldigt länge med knarrande lister, tills nu!!!
Köpte ett rengöringsmedel från Bmw artnr. 83 12 2 298 199
Gjorde rent ytan där "tyglisten" på dörrarna, går emot karossen samt själva tyglisten och nu är det knäpptyst i kupén!
Hoppas de håller ett tag iaf :)
denkadonka:
Är det silikonremover du menar, så funkade det bra för mig i två dagar sen kom det tillbaka tyvärr, så nu har jag köpt medlet som Johan B tipsar om, ska prova det idag.
clubsport, okej. Hittils funkar det bra men jag återkommer om problemet kommer tillbaka. Jag har även köpt det glidmedel stiftet och haft på listerna...
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Jag har läst förut att folk har knarr från lister. Detta har jag inte haft problem i alla mina BMW och övriga bilar tills nu. Och nu när jag tänkt efter det är precis som JohanB skriver, det är silikon baserade medel som är boven. Behandlade bilen med hydro2 (som har hög procent silikon i sig) och bilen fick nybils lyster och såg super ut. Efter någon månad kom det berömda knarret. Behandlade bilen igen med hydro2 nyligen och knarr försvann?! Den kommer tillbaks säkert efter några tvättar men detta problem hade inte jag som sagt i tidigare ägda bilar, men dom blev likförbannat behandlade, inte med hydro2 men med silikonbaserade medel. Är det sämre material
(gummi)som "kommer inte överens" med silikon eller vad?
Så vitt jag kommer ihåg behandlade jag mina bilister innan varje vinter (när jag var utan garage) för frys risken med silikon olja men utan knarr på våren.
Gummivårdsmedlet funkade om möjligt ännu sämre än silikonremovern! Ska ta en vända till, kanske var för snål när jag strök på medlet.
Bilen ska snart in på service så BMW kanske har något mirakelmedel som dom inte säljer över disk.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Clubsport, gjorde du rent lister och anliggningsytan ordentligt med t ex. tändarbensin innan du smorde in dem med gummivårdsmedlet?

Första gången jag gjorde rent listerna på E39:an fick jag byta trasa för varje dörr - det blev en duktigt äcklig smet som släppte från listerna när jag gnuggade dem med trasan som jag använde efter att ha hällt rejält med tändarbensin i dem...
Vet inte hur mycket silikongucka som satt på listerna men det var en ansenlig mängd som lossnade! :/

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
mi
18
mimik
116d EDE, -16
323i, -86
Hade samma problem på min 116d -16. Ljudet försvann när jag vevade ner rutan 1 cm. Lämnade in den på BMW, tror dem smorde upp och 15 min senare var det klart. Tyst nu som det verkar.
Johan B:
Inte mer än sedvanlig tvätt med schampo runt lister och dörrkarm, får prova tändarbensin.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.