AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.310

Köp av e39 touring (tidigare ägd av Autopower-medlem?)

Hej forumet,

Är ute efter en fin e39 touring med automat och tror mig ha hittat det jag söker:
Länk

Har för mig att jag har sett denna på annons på Autopower för en tid sedan (då för 75.000). Någon som känner till vem som ägt bilen tidigare? Önskar gärna komma i kontakt med denna person för att få lite bakgrundsinformation om bilen. Har kollat transportstyrelsen men finns inga telefonnummer till någon av de två tidigare ägarna.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Oj, det var inte lite pengar för en E39...

-------
//Lövet
Kan bara instämma och tänker mig därför att det borde finnas viss prutmån.

Har letat aktivt i 2-3 månader och tidigare har finare exemplar med motsvarande utrustning (fast +5-7k mil) legat ute för runt 60.000. Jag har säkert varit och tittat på 10+ bilar och att hitta en i (riktigt) fint skick utan rost visar sig inte vara helt enkelt.

Tips på andra objekt mottages tacksamt!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Dom är dyra idag svindyra med låga mil. Man i överkant ändå tycker man.
Är ju så att det finns inga lågmilare att få tag på och det är ju en jäkla bra bil jämnfört med de nyare.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast det kan fortfarande vara en rosthög tyvärr. Miltal har rätt lite med rost att göra.

Jag tycker för egen del att bilen är brutalt överprissatt. Du får en fin e61 för runt 100k. Högmilare är ännu billigare.

Man ska verkligen älska e39 för att det ska vara vettigt.

-------
//Lövet
Visst kan det vara det, dock fick jag intrycket från annonsen på Autopower att den var i ett gott skick och varit väl omhändertagen - men det finns ju bara ett sätt att ta reda på det - får bli en tur till Uppsala.

Hur bra stämmer bilpriser.se? Enligt deras statistik ligger handlaren rätt. Försökte hitta jämförbart objekt på mobile.de och billigaste lågmilaren (touring, automat och < 12.500 mil) är en 2001 530iA touring för €8290.

Min högst personliga åsikt är att e39 är den snyggaste kombin BMW har producerat och modellen har för mig ett nostalgiskt värde - mao älskar jag e39.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Är du en gör det självare? Är detta bilen du vill ha?
Köp i så fall!!

Msn åker billigt och bra i E39. Fungerar gör de också.Verkar nästan som att måndagsexemplaren är skrotade nu och de som fortfarande är fina är såna som vara går och går år efter år, om man ser upp för och håller efter karossen.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Är inte detta ett bättre val om du ändå tänker hosta upp de stålarna för en E39:a och tänkt ta dig till Uppsala?

Länk

BMW M-POWER
//Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig//
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Intressanta tider :D

2011 var det nätt och jämnt att jag fick 60k för min SV-sålda, rostfria, fullservade, manuella sexväxlade, helskinnade 540 Touring årsm. 2001 med 14000 mil på mätaren.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
TP:

Visst är det så, det är helt galet.
Kolla bara vad folk kränger risiga och långmilade M5 E39:or nuförtiden som exempel, bilar som gick för 80-115k för några år sedan har nu utgångspris på mellan 140- 180k

Själv kör jag M5:an gratis (Bortsett från drift och underhållskostnader) :)

BMW M-POWER
//Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig//
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Jag har en exakt likadan som gått strax över 20T, även den med pixelfel i stereon. Den får du för halva priset. :P

Men 7300 mil var sjukt lite. Jag har stirrat mycket e39 senaste åren och det kan vara det lägsta jag sett på nån ute (speciellt en sån här "bruksvariant").

Varför har den gått så lite?
Bara sommarkörd (kändes inte som den modellen som bara körs på sommaren)?
Skruvad?
Hur har den förvarats?

Annars har jag också varit kär i e39an under längre tid, fina bilar.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
En del kör inte mycket men vill ha fin bil ändå och om de då äger bilen länge så blir det få mil.

Jag köpte en Volvo 740 -90 förra året där ägaren som längst kört 350 mil under ett år. Han körde 3.000 mil på de 20 år han ägde bilen.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Du har så klart rätt, det finns ju en och annan som har bilar i garagen som bara står större delen av tiden men e39or med dessa siffror är ju sällan ute.

Man kanske kan förvänta sig annat strul än de med högre siffror, t.ex. bromsar, bromsok och andra delar som kan rosta och kärva av att inte användas om bilen vistats i "fel" klimat mm.
Var och kikade på bilen idag och kunde notera följande efter några minuters inspektion (hade säkert hittat mer om jag letat längre):

- Rost på baklucka
- Rost på motorhuven
- Begynnande rostbubblor vid skärmkant mot bakre kofångare
- Blästrad front samt en hel del stenskott på motorhuv (hade krävt en omlackering för att få den i det skick jag önskar)

Inte riktigt vad jag förväntat mig givet tidigare annonstext på autopower samt det höga priset och kan väl bara konstatera att begreppet "fint/bra skick" är högst subjektivt.

Jag börjar mer och mer luta mot en e61, vilket föreslogs av Andreas (tack för tips), även om det tar emot då jag inte är så förtjust i designen.
Tråkigt! Jag blev misstänksam när man såg en fast krok monterad. Har man en sådan brukar inte bilen få så mkt kärlek...

Förutfattade meningar men min krok åker av direkt efter användning! Vill inte få det röda skyddet på kroken solblekt och inte förstöra linjerna på e39 med M sport!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.