AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.994

Byta bromsbelägg E91

Cr
43
Cracksoup
325i -07 E91
Tanken är att jag ska byta beläggen bak på E91an och då det är min första gång som jag behöver göra detta på denna bilen så undrar jag en över en specifik sak, nämligen om man måste byta varningssensorn samtidigt? Om jag inte förstått fel så består varningssensorn av två koppartrådar som sitter på två olika nivåer av slitage på beläggen. När första tråden går av så varnas man för att man bör lämna in bilen på verkstad för bromsbyte och när den andra går av så är det mer eller mindre akut och då lyser servicelampan konstant.

Jag lämnade in min bil på verkstad för en genomgående koll och enligt mekanikern så är det snart dags att byta beläggen bak. Jag har inte fått första varningen än så därför bör ju rimligtvis sensorn fortfarande vara i gott skick? Bör jag ändå byta sensorn eller kan jag beställa beläggen utan sensor med gott samvete?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den kostar typ 150 spänn, och går oftast sönder när man ska pilla bort den ut belägget. Inget att spara på. Dessutom brukar det inte gå att återställa serviceinfon om inte den känner av att kretsen varit bruten och återställd.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Går att återanvända sensorn beroende på hur mycket slitna beläggen är! Har för mig det är två kretsar en vid 50% kvar av beläggen. Men som Hasso skriver den e såpass billig så köp en ny för säkerhetskull! Lite bökigare att byta sensorn bak. Kontakten sitter i hjulhuset. Men inga problem. Lycka till!
Cr
43
Cracksoup
325i -07 E91
Tack för svaren! Kommer beställa belägg tillsammans med sensor då.
J-
534
J-A
325i T -08
Kolla skivorna på insidan
Mina var rejält rostiga efter 11000mil
Köp inte ATE. Slog sig efter 1500 mil.
Har TRW nu. Får se om de håller formen.

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@J-A : Hur stor runout mätte du upp på ATE-skivorna?

Varför jag frågar är att jag hitintills aldrig mätt upp några skeva bromsskivor, däremot har jag hittat massor av andra orsaker som ger liknande fenomen (rost mellan nav/bromsskiva, slitna delar i övriga delar av bromssystem/hjulupphängning, kärvande bromsok och kärvande delar av bromssystemet, glappa hjullager och så vidare).
Transocean
@Cracksoup
Jag bytte bak på min E90 förra veckan, återanvände slitagevarnaren. Varnaren gick delvis sönder men kunde trots allt monteras och sitter som den skall. Var inga problem att återställa serviceindikatorn, 10 000 mil visar den nu. Displayn visade 400 mil till byte i flera månader utan varning. Så här såg mina bakre belägg ut efter 9200 mil Länk

Det var Textar-belägg.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
När jag jobbade inom reservdelsbranschen (4år) så fick vi igenom ett enda fall där en skiva hade slagit sig. Hur det gått till vet jag ej? Kanske kört rally o skivorna blivit såpass varma att dom glödde o sedan hällt iskallt vatten på dom? :-). Men som slangen skriver det är extremt ovanligt med skivor som slår sig. Skivor från kända tillverkare tillverkas av mycket högkvalitativt stål o har extrem noggrannhet i tillverkningprocessen.
Transocean
Precis, har aldrig haft skeva skivor. Men för 10-12 år sedan var detta med skeva skivor rätt populärt här på AP, verkade som om det bara fanns skeva skivor och inga kassa stag eller bussningar :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ska ju sägas att det såklart finns enstaka (men det är extremt ovanligt) där bromsskivan uppvisat runout.

Men eftersom det är så otroligt ovanligt, så är det standardprocedur att mäta upp utifall man misstänker detta - just för att kunna avfärda detta svart på vitt. Tar inte många minuter att flärpa upp indikatorklockan och skruva fast bromsskivan med minst 3 hjulsskruvar och mäta upp.

Däremot kan bromsskivor ibland få transportskador (då sporten bromsskivefotboll ökar stadigt i populäritet bland främst franska lagerarbetare). Eller så har det blivit ett tillverkningsfel internt bland tex vanesen vilket man inte ser. Båda saker kan bidra till att bromsskivorna är dynamiskt obalanserade (men det är alltså inte samma sak som att de har en runout - det är en helt annan sak).

Ibland kan man få ojämn materialöverföring från bromsbelägg till bromsskiva när man monterar nya bromsskivor. Det kan resultera i ojämnheter i både yta och friktion och skapa viss typ av vibration. Men det där gäller i princip bara väldigt speciella racingbelägg, inte ett problem som finns bland vanliga bilar och bromsbelägg.

Så misstänker man skev bromsskiva så mäter man såklart upp den - för hur vet man annars att den är skev? :-)
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Ang. slitagevarnare, har jag på alla mina BMW:s jag haft hittills skarvat ihop båda slitagevarnarkablarna, de har strulat och varit ett elände tills jag skarvat ihop skiten och haft vanlig uppsikt över slitaget.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@TP_ : Låter precis som jag :-)

Här är exempelvis dummies från min E34:a (om någon behöver så hojta till)
Länk

På min track day car så lyser lampan rött i instrumentklustret, har tänkt att koppla in någon av övervakningsfunktion på den lampan istället.

På min nuvarande E87 så har jag dock slitagevarnare, men endast för att jag vill behålla den så original som möjligt (bland annat anledningen som hasso nämner) men framförallt i kombination med att jag gör nästan ingen service själv på den längre.

Så där blir det för mig alltid ny slitagevarnare när bromsbelägg bytes.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag är överens om att vibrerande bromsar nästan alltid beror på annat än skeva skivor.

Men hur stort kast kan man ha på skivan innan det känns? Finns någon specifikation/erfarenhet för det?
Cr
43
Cracksoup
325i -07 E91
Transocean,
Intressant.. Men det är skönt att sätta dit en ny sensor när man ändå plockar isär härket. Speciellt då det endast handlar om några kronor extra :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Mats : På E34 är maximal axial runout 0.20 mm (med bromsskivan installerad på bilen). Samma gränsvärde även för E87.

Men om jag minns rätt så börjar man känna svaga vibrationer innan denna gräns.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att tänka på om man ska mäta "runout" är att man måste fixera skivan mot navet med hjulskruvarna och distanser så den pressas mot navet som när fälgen är monterad.
Det räcker inte att ha "fixeringsskruven" åtdragen, för den klarar inte att hålla skivan pressad mot navet hela vägen runt.

Mäter man med bara "fixeringsskruven" åtdragen, lär man få stora mätfel som felaktigt indikerar att skivan har slagit sig!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Slangen:Postnord är duktiga på o misshandla saker o ting också:Länk
J-
534
J-A
325i T -08
Jag mätte 0,10 mm på ena och något mindre på den andra sidan.
Gjorde fel genom att inte fixera med hjulskruvarna.
Hursomhelst fungerar bromsarna perfekt nu.

De nya ATE skivorna fram var skeva redan efter montage. Nya TRW där har funkat perfekt i ca 1000 mil.

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Att fixera bromsskivan är viktigare än man tror - se min rekommendation med minst tre hjulskruvar i inlägg längre upp i tråden (samt även Johan B's påminnelse).

Har själv gjort det misstaget i början - satt och kliade mig i huvudet för mätvärdena flög och spretade åt alla håll och kanter (och det var på ett par bra bromsskivor utan problem - mätte endast för att lära mig att mäta) :-)

Senast jag mätte på min E34 (utan några problem) så mätte jag en axiell runout på 0.04 mm respektive 0.07 mm på mina bromsskivor fram (monterade).

Men 0.10 mm är inte något som kommer att skapa några enorma vibrationer, men även om de säger 0.20 mm är gränsvärde så gillar jag inte riktigt när det börjar krypa över 0.10 för att vara helt ärligt.

Så ditt fall var nog ett riktigt gränsfall, men bara den runouten på 0.10 mm ska inte kunna ha orsakat några större vibrationer på egen hand.

Så jag skulle nog inte kategorisera att de där bromsskivorna slog sig.

Gissar på att det varit så enkelt att du haft otur och det varit ett mindre tillverkningsfel som slinkit igenom, där det nog var mer problem än bara axiell runout (kanske problem med dynamisk balans).

Så jag tror inte de slog sig, jag tror isåfall att det var ett tillverkningsfel från första början. Oavsett vad så slank det uppenbarligen igenom kvalitetskontrollen vilket orsakar förtret för oss konsumenter.

Oavsett så är det skönt att höra att du hittat en lösning!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.