|
|
|
|---|---|
|
Någon som plockat ner en slutväxel med metallspån i oljan och sett varifrån de kommer....Kugghjulen? Lagren? Ulf | |
| Min gamla diff hade spån i oljan och nya ägaren av diffen ska åtekoppla om vad som har gått ner sig men jag har inte fått den infon ännu. Får återkomma framöver. | |
| Brukar vara "kugghjulen" som slits, gissar att det slits mest mellan inkommande axel och "bakaxeldrevet". Metallspån i mycket-mycket finmald form finns med allra största säkerhet i alla "diffar" och växellådor, oavsett tillverkare | |
|
Svaret på frågan blir nog: Det beror på! Lite som att fråga: En patient dog, vilka sjukdomar brukar leda till det? Men annars är det nog som Dawwe skriver, så länge diffen fungerar och inte låter onormalt finns det säkerligen slitagepartiklar från pinjong och kronhjul i oljan. Lagerslitage är nog ovanligt i en frisk och välfungerande diff - det är ju kullager som är välsmorda. Jag lät montera en magnet på avtappningspluggen till diffen på min gamla E46:a och när jag efter ett antal tusen mil bytte oljan var det en mörk leraktig klump av magnetiska väldigt fina partiklar på pluggens magnet. Lite konstigt att man inte har magnetpluggar nu för tiden i system som saknar filtrering av oljan... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den svarta geggan som Johan B (och även Dawwe) nämner är med all sannolikhet inget att oroa sig för. Men börjar man se "spån" oavsett storlek har man säkert ett begynnande problem på halsen. Det finns inget i en differential som skall resultera i "spån" om allt är som det skall vara |
|
| Någon som köpt ett reparations-kit och lagat slutväxeln? Själv har jag gjort vid min slutväxel på min 2002a och där var det pionglagren som var slitna så piong och kronhjul började låta men efter nya lager så var den som ny igen och höll många tiotusen mil till. Totalt blev det i min ägo 47500 mil. Såldes tyvärr av tidsbrist och rullade vidare. Saknar den bilen och hade totalrenoverat den idag om jag hade haft den kvar. Det var min första nya BMW köpt 1973 med nypris 29500 kr och prutade till 25000 kontant. Låter lite men var 15 bruttolöner för mig som ingenjör. Skulle idag motsvara 400000-450000 kr och dagens bilar är ju något helt annat i utrustning än dåtidens som inte hade något alls.... | |
|
Små spån som kan ge lite "glitter" kan uppträda vid inkörning av nya diffar. Därför är det klokt att byta oljan i dem efter typ tusen mil eller så. "Leran" på pluggen jag nämnde är nog som sagt inget att oroa sig för då det var väldigt finfördelade partiklar men är ändå positivt att ha på magnetpluggen i stället för att dessa cirkulerar med oljan i diffen. Slitagepartiklar har tyvärr en accelererande effekt på slitaget då de bryter oljefilmen; slitage = slitagepartiklar = ökar slitaget = mer slitagepartiklar = ännu mer slitage...osv. En magnetplugg borde egentligen vara standard då den fungerar som ett "primitivt filter" som åtminstone tar bort merparten av de magnetiska slitagepartiklarna i oljan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...kanske ska tillägga: Slitagepartiklarna som cirkulerar i oljan har också en nedbrytande effekt på oljan då de bidrar till/ökar takten av dess oxidering. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Håller med dig....Sätt i många inlägg att då missljud uppkommer byter man diff men vore ju mer smart att laga sin egen då vet man vad man har....Ja att inte byta olja är vansinne. Jag skiftade motorolja vart 500 mil och idag med en annan typ av olja så blir det 1000 mil och växellådsolja och diffolja vart annat år.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.