AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.076

Krockskadad bil

Hej. Hur kan man säkerställa att bilen inte varit med om en krock? Finns det något enkelt sätt att kolla upp det på eller är carfax det enda? I Finland om en bil är mycket krockad avregistreras den och om den tas i bruk så får den ett nytt reg.nummer men det gamla sparas på tekniska delen på registerbeviset. Har nyss precis sålt min egen och funderar på att komma till Sverige för att inhandla något nytt.

Alexander
Transocean
Ja vad tror du själv? Köp en från BMW Finland så är du säker. Jagar du däremot Blocket bilar...lycka till.
Orsaken varför jag föredrar att köpa från Sverige är att jag får en mer utrustad för samma peng eftersom som bilar är rätt dyra i Finland så snålar man på extra utrustning. Har nog köpt ca 10 bilar från Sverige redan och varit nöjd med dem. Tänkte bara om det fanns nåt enkelt sätt att kolla upp det på att man inte åkar på plats i onödan.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns inget säkert sätt i Sverige att se om bil varit krockad eller ej. Carfax fungerar _inte_ för det. Det funkar bara på krockar i USA.

-------
//Lövet
Så vad händer med bilen om den blir rejält krockad? Försäkringen löser in den och säljer den vidare men bilen avregistreras aldrig? Så är enda sättet att se t.ex. via biluppgifter.se om den varit avställd en längre tid när en privat ägare haft den? Bilar som är registrerade i Estland kan man via nätet gratis kolla upp om d har varit med om någon olycka i Finland går det även med det kostar en liten slant...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om den krockas så mycket att försäkringsbolaget löser in bilen så skrotas de nästan alltid.

Om bilen lagats finns inget sätt att ta reda på det. Bilen behöver ju inte bli avställd bara för att den står på verkstad i ett par veckor.

-------
//Lövet
Är väl inte helt ovanligt att personal på verkstaden köper loss bilar som har blivit inlösta av försäkringsbolagen, var själv nära att köpa en 325i E90 för en massa år sen av en chef på en BMW-handlare i Stockholm. När vi synade den så visade det sig att den hade varit krockad, fått "total loss"-status av försäkringsbolaget, blivit uppköpt av chefen som låtit personalen fixa den, brukat den ett år och sålde sen vidare. Övertygad om att bilen var korrekt lagad men skulle personligen själv aldrig ta risken.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vilken kategori av bil letar du? Tänker mig att risken för krockad bilar varierar stort på vilken typ, priskategori och om man jagar billigast på blocket.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Total loss" är inget som finns i Sverige, enbart ett USA-begrepp. Vi har ingen klassning av krockskador i registreringsbevisen. Låter som en riktig tredjehandsberättelse det där.

Med det sagt så vet jag också bilar som lösts in av försäkringsbolag och sedan lagats och sålts igen. Men det är lyckligtvis ovanligt.

-------
//Lövet
"Total loss" skrev jag i brist på annat vedertaget begrepp, men händelsen i sig är självupplevd.
För tillfället har jag inte bestämt exakt hurdan bil jag tänker skaffa men jag har tittat på både f30/f31 och f10/f11. Kan även tänka mig att köpa en sen e61/60. Är kamkjeden bytt (kontrollerad) på goodwill på en bmw med N47 motor?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, den bör vara kontrollerad och eventuellt bytt (om den slackade) på goodwill under 2015, men det finns säkert ägare som har slarvat med det. Det är ju dock enkelt att kolla med säljaren.

- Har du lämnat in bilen för kontroll av kamkedjan?
- "Det vet jag inte, men det tror jag nog, det måste väl vara gjort" Sådana svar brukar i allmänhet betyda "nej". Har man gjort det så vet man det ju och man minns när man gjort det och var. Om man inte är dum i huvudet förstås.

- Har du lämnat in bilen för kontroll av kamkedjan under 2015?
- Ja, det gjorde jag på våren eller sommaren, på den och den BMW-verkstaden.

Åtgärden som var innebar att kamkedjans sträckare skulle kontrolleras, och om mer än 7500 mil så skulle ävne kamkedjan mätas, och om differensen från ny översteg en viss nivå så skulle båda bytas.
US
547
US
850 iA -92
Om en bil blir inlöst av ett försäkringsbolag så säljs den alltid. Antingen till skrot eller till reparation, det bestämmer köparen. Eftersom det varit mycket snack om att "min krockade bil är ute på vägen igen" så har man nu särskilda bolag som sköter auktionerna åt försäkringsbolagen. Försäkringsbolagen blir då av med problemet.

Att en bil är "krockad" behöver ju inte betyda att den är värdelös, det beror ju alltid på vad som hänt.

Ett riktigt exempel: Renault Clio 2 år gammal kör på en älg. Huv, stötfångare, en lykta, vindruta och tak skadas. Inga ramskador. Försäkringsbolaget räknar på nya delar och kommer fram till att reparationen blir för dyr. Inlösen.

Om en verkstad, som ev. hade fått i uppdrag av försäkringsbolaget att reparera den, köper den och reparerar den själva så är det ju inget fel på den bilen?

Om de betalar 25% av inlösenvärdet, ca 25.000:- och reparerar och lackar för 40.000:- så är det ju ganska lätt att se en möjlighet till vinst.

US
547
US
850 iA -92
Som ett svar till dig "Alexander" var ju mitt inlägg värdelöst.

Du måste vara noga när du kollar bilen, lyfta på isolering i bagaget osv. Leta efter lackmaskeringskanter. Kolla ramben i motorrum efter skarvningar. Prata med fg ägare. Köp av seriösa handlare? Kolla verkstadshistorik. Men allt det vet du ju förmodligen sen tidigare affärer.
Hej. Har glömt att uppdatera hit att det blev en Volvo trots allt. Men frugan gillar inte den eftersom den är manuell så när jag får den såld tror jag att det blir en BMW.
I Finland om bilen blir inlöst får den som jag tidigare nämnde ett nytt registertecken och är därför lätt att kolla om bilen har varit inlöst. Åtminstone här i Finland har en sådan bil ett betydligt lägre andrahandsvärde och är svårsåld samt bilfirmor är inte intresserade av en dylik bil. De flesta bilar är ju lätt "krockade" dvs en en stänkskräm bytt t.e.x. är mera rädd för ett vrak som någon skruvat ihop och tjänat pengar på. Är väldigt pedant och skulle nog märka sådant men tanken min var att om det skulle ha funnits något lätt sätt att kolla upp det på.

Alexander
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.