AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.018

Problem bil som skakar samt gul motorlampa E91 2006

ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Hejsan!

Har en e91 325i 2006 som jag ägt i ca 17 månader utan större problem. Har dessutom tagit hand om den exemplariskt å men ska nu sälja den där den legat ute på Blocket i ca 3 veckor. Å NU!! kommer ett stort jävla problem som jag trodde hade löst men icke.

Sista två veckorna har bilen kännts orkeslös samt skakat vid stillastående. Detta har blev värre nästan för varje dag tills i förrgår när jag varavde bilen hårt så tändes gula motorlampan. Körde inpa och den visade misständning på 3ans cylinder. Så. Birt med motorkåpan å titta på treans cylinder. Tändhuvudet satt löst på trean och några till. Drig till alla huvuden och nollade inpa. Körde Bromma å Täby fram och tillbaka två gånger (för ni som bor i Stockholm - ca 100km?) Körde stan runt idag å alla symptom helt borta. Ingen skakning och bilen har inte känts så här stark på väldigt länge vilket får mig att misstänka att hag haft detta fel länge. Hur som. Idg runt 20 tiden får jag för mig att sätta på spirtläget och ge full gas å vad händer.... gula motorlampan och bilen skakar. Stänger av bilen och startar om den och lampan släks men bilen länns svagare. Så, en titt på alla tändhuvuden men de sitter hårt. Drar även bort minuspolen på batteriet för det har jag hört kan hjälpa. Startar om bilen och den känns bra igen.

Nu är frågan. Vad i h*** kan det vara?

Lästa av inpa igen och får detta

Länk

Har nu en köpare som känner till felet men då jag sagt att detta nu är åtgärdat så har det inte påverkat hans vilja till köp. Men nu när jag fått felet igen vet jag inte vad jag ska ta mig till.
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Sorry alla stavfel men kör via mobilen och det är inte det enklaste😊😊
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dålig(-a) tändspolar är ju iofs vanligt och ger de symptomen.

Hur ser stiften som varit lösa ut?
De kan ha överhettat och blivit brända då de kyls för dåligt om de inte är iskruvade korrekt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Jom tändspolar är det jag kallar tändhattar så testade jag dem igår och fick värde runt 0,8. Testade 2,3,4 räknat från motorhuven och inått.
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Ingen som har fler goda råd?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Man brukar skifta tändspolar och se om felet byter cylinder. Mäta på dom är i princip meningslöst då temperatur och belastning kan förändra en tändspoles funktion. Jag har alltid en ny i skuffen utifall.
När böts det stift sist ?.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
För nästan exakt ett år sen. Hasso fick du ditt svar? Kör bara mobil just nu och det är ett eleände..
Bm
7
Bmwl
Bmw 330i e92
Låter exakt som att din vevaxelgivare gjort sitt! Relativt snabbt jobb att byte.
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Den har nu varit inne hos bmw. De har nollställt bilen och allt rullar på perfekt nu. Allt såg jättefint i övrigt sa de. Så nått måste hänt när jag drog till tändspolarna och sedan nollställde med inpa. Tänker på den konstiga felkoden jag fick VIRTSG92 ERROR_ECU_SERVICE_NOT_SUPPORTED. Hur som så rullar bilen på mycket fint!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Något är det ju som felar för inpa gör ju inte så att motorn haltar.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Ni
958
Nip
320i-04
Virus i inpa ....ransomware - betala så öppnar vi bilen....
BMWL Varför skulle det vara vevaxelgivaren?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.