|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Hur mycket olja rymmer systemet? | |
|
Servosystemet innehåller ca en liter olja. Om du redan har ATF-olja i det, skulle jag fortsätta med samma produkt, särskilt då man måste skölja ur det om man vill byta oljetyp till CHF-olja. Blandar man ATF och CHF brukar det leda till omfattande läckage på diverse ställen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Behöver jag rensa och ska köpa 2L eller räcker 1L? | |
|
Har 1L Länk Ståendes på hyllan i garaget såg jag. Tagit typ nån cl til en tidigare bil. Funkar den i Bmw'n? Innan jag åker iväg och handlar tänkte jag att jag ställer frågan iaf. Står nåt om servo på flaskan och dexron ll och lll. Sen vilken kylarvätska är vettig om jag byter? |
|
|
Länk Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
![]() 13.399 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag skulle sköljt igenom systemet en-två gånger (även om du kör på ATF) - få ut så mycket av den gamla oljan som möjligt (aldrig eller länge sen det byttes) - viss osäkerhet vad exakt för typ av olja det är Du behöver troligtvis ändåså mer olja. Till en E34 säger Bentley att systemet rymmer ca 1.2 liter (nu är dessa uppgifter aldrig exakta och man får aldrig ut allt vid dränering men det ger alltid en fingervisning). Den Castrol som du länkar till fungerar alldeles utmärkt. Denna "Castrol Transmax Dex III Multivehicle" är bara ett nyare namn för "Castrol TQ Dexron III" - se inlägg lite längre upp i tråden. Lämpligt är isåfall att köpa ett par liter till så du har lite att skölja med. Köper du via Oljemagasinet eller liknande så hamnar priset på typ Castrol Transmax Dex III Multivehicle nästan i samma nivå som på tex Biltema - men annars kan du köpa 2 liter på Biltema och använda att skölja igenom systemet och sedan fyll på med Castrol Transmax Dex III (denna specifikation ska vara blandningsbar). |
Och kring kylarvätska har nog jag, Johan B och flera försökt hjälpa till att hugga väg genom djungeln - för jag får erkänna att det inte är helt uppenbart det där området :-) Men i det här fallet skulle jag nog vilja förenkla det och rekommendera att köpa från BMW. Därmed inte sagt att det finns många bra likvärdiga produkter, men för detta användarscenario skulle jag rekommendera att köpa från BMW. Literpriset ligger på runt 80 SEK vilket är bara är lite högre än motsvarande produkter bland andra reservdelskedjor. |
| Vad heter den på biltema jag ska ha? Då tar jag kylväska på BMW. :) | |
Den har ett knasigt och intetsägande namn - den heter bara kort och gott "Biltema Transmissionsolja" - så jag skrev ut båda artikelnummer (för 1L och 4L) för säkerhets skull i tidigare inlägg. >> Jag kör med Biltema Transmissionsolja (art.r 36979/369790) som >> möter GM Dexron III. |
|
Var jag som läste dåligt! Köpte 2L på biltema när jag ändå var i närheten! Behöver snart släp för att köra alla vätskor, filter å dyl till återvinningen. :p |
|
|
Ska jag lossa i botten och tappa ur där eller suga upp, fylla på, suga upp..... osv Vilket är vettigast? |
|
Finns lite olika skolor kring det där - hänger mest på om man gör andra saker samtidigt samt hur lätttillgängligt hydraulslangarna är. Osäker på hur det ser på en E46, på en av mina E34'or var det toklätt att komma åt. Men ska man dränera ska man såklart lossa hydraulslangen som sitter lägst/lågt. Det brukar betyda att du MÅSTE köpa nya packningsringar (försök inte återanvända de gamla för det är bara en onödigt stor risk för att det börjar läcka kort därefter). Så på min gamla E34 valde jag metoden att lossa den nedersta slangen och dränera (för det var lätt att komma åt och jag skulle ändåså byta den hydraulslangen och jag hade alla nödvändiga packringar hemma). Så jag öppnade på locket på reservoaren (rinner ut bättre då), lossade den lägsta placerade hydraulslangen, lät så mycket som möjligt rinna ut (helst även få systemet att trycka ut lite av kvarvarande dvs blocka motorn från att starta och cranka runt den - men här måste man vara lite försiktig då man inte vill köra för länge utan olja), på med slangen igen med samma gamla packningar och dra åt lite sådär lagom så det sitter, fyllde på så det räckte för att systemet skulle fungera och ha tillräckligt med olja, startade motorn, vred runt ratten till max utslag åt båda hållen några gånger, stängde av motorn, lossade den lägsta placerade hydraulslangen, etc etc etc dvs började om proceduren. Men på min gamla Volvo 850 gjorde jag det annorlunda - av flera olika orsaker. Dränerade så mycket som möjligt ur behållaren. Fyllde på med fräsch olja. Startade motorn, fullt rattutslag åt båda hållen några gånger, stängde av motorn, dränerade så mycket som möjligt ur behållaren, etc etc etc dvs började om proceduren. Denna procedur gjorde jag ett antal fler gånger än första metoden (dels för att man inte får ut lika mycket gammal olja som i första metoden men även för att detta är en snabb turn-around-time mellan de olika stegen dvs du hinner med många omgångar på kort tid). Båda metoderna ska ge likvärdiga resultat om de görs rätt. |
|
Har inga packningar liggandes och är lite orolig över att lossa nåt som suttit så länge. Har juh 3L nu så då kör jag alt2. Kör några ggr så borde det bli ok. Hissar upp fronten så jag kan vrida ordentligt åt båda hållen flera ggr. |
|
Ja, det kommer att fungera bra. Ju fler byten, desto renare blir det. Hissa upp fronten behövs egentligen inte, är det så trögt så har du ett annat problem någonstans inom styrningsssytemet :-) Med framvagnen upplyft så minkas motståndet rejält i det hydrauliska systemet. Fast i det här fallet så tror jag inte det spelar någon som helst roll. Så är nog helt valfritt vad du vill göra här. Jag har dock aldrig lyft upp fronten för detta, dessa styrservosystem är så lätta att det kanske inte räcker med ett finger med 225-sulor men en lätt tocuh på ratten med ena handen har alltid räckt gott och väl för mig. |
| Får väl vara lika cool som du da och låta bli att hissa upp bilen! :D | |
| Hur ska jag blanda för en sommarbi? Tror att det är c:a 10-11L i va? | |
|
Glykol? 50-50 Tror inte att det är så mkt... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Precis som Sverige skriver, 50-50. Oavsett när bilen används så är en 50-50 blandning rekommenderad (detta för att kylarvätska gör så otroligt mycket mer än bara förhindrar att det fryser). BMW TIS samt Bentley säger 8.4 liter för en E46 M54-motor. Tillägg : Jag fick göra lite uppdateringar i glykol-guiden som Sverige länkade till. Den hade redan blivit lite inaktuell (inget som direkt påverkar oss BMW-ägare). Alla kör ju med organic acid teknik numera och där fanns förut bara två undergrupper - ren organic acid (aka OAT) - hybrid (aka HOAT) Nu finns även undergruppen "lobrid" (aka Si-OAT), men det är mest VW som använder detta just nu. VW började redan med detta i samband med G12++ (VW TL 774 G kravspecifikation), men dröjde bara tre år innan de gick över till G13 (VW TL 774 J) som är lite speciell då en stor del av glykolen har ersatts med glycerin. Men kan vara bra att känna till, för det börjar redan bli vanligt med produkter från denna nya undergruppen Si-OAT. |
|
Blandade ihop det med förra bilen, där var det 11L 8,4L ska det va! Tyvärr hade BMW semesterstängt i Kungsbacka så jag får ta det en annan dag! Funkade rätt bra att byta servooljan utan att hissa upp! :P Blev lite skillnad på färgen efter 2,5L! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.