AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.404

320 2001 Viskositeter på oljor

Sida 2 av 3
Haynes 1,5 och sen var det var det när jag slog på chassi i BMW-z1.com
Sista sa 1,1L

Har bytt på bilar tidigare men kul att veta när det närmar sej.

Sen beställde jag hem 1l till diffen men funderar på om jag var för snål. Ska iofs bara rymma 1l och man får juh aldrig ut de sista dropparna.
Haynes 1,5 och sen var det var det när jag slog på chassi i BMW-z1.com
Sista sa 1,1L
Har 2L

Har bytt på bilar tidigare men kul att veta när det närmar sej.

Sen beställde jag hem 1l till diffen men funderar på om jag var för snål. Ska iofs bara rymma 1l och man får juh aldrig ut de sista dropparna.
Råkade bli 2 inlägg...
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Haynes generaliserar alltid på tok för mycket i sina rekommendationer, exempelvis deras rekommendationer för E34 är helt felaktiga.

Bentley är bättre, de separerar växellådorna och är mycket noggrannare - men så kostar den mer också. Det är som det brukar vara, priset reflekterar ofta innehållet (fast det svåra är att veta vad som är good enough för det man köper det till).

Bentley uppger exempelvis följande (tänk på att detta är bara de växellådor som fanns på den Nordamerikanska marknaden och de hade ju även ett mindre utbud av motorer och därmed växellådor).
Getrag = 1.0 liter
ZF = 1.2 liter
Getrag S6S420G = 1.7 liter
ZF GS637BZ = 1.5 liter

BMW-Z1.COM har en VIN-lookup funktion och den tar värden från TIS, så därför skulle jag lita mest på den.

Det bör räcka med 1 liter till diffen, beror lite på vilken diff du har men de flesta modeller har en diff som ska ta 1 liter.

@Fredrik--- : Vilken modell och årsmodell har du?
320 tillverkad 2000 /10
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, ok - måste vara en tidigt tillverkad Cabriolet.

Men då bör det sitta en Getrag S5D 250G, fyllnadsmängden ligger nog någonstans emellan vad Bentley och BMW säger - dvs någonstans mellan 1.0 och 1.1 liter :-)

Och det bör även vara runt 1.0 liter i diffen för den modellen också, du bör klara dig med en 1-liters flaska.
Ja, nog inte många som kommit ut före.
Nu är nya fälgar på, stereo och högtalare utbytt.
Luftfilter, kupéfilter, olja/filter bytt.
Låda och diff kvar.
Sen övriga vätskor i vinter.
Kom på att när jag bytt på alfa Romeo har jag kunnat fylla ovanifrån med slang. Måste köpa nåt till denna.
Funkar Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kanske... Har inte provar själv.

Jag har denna från, Sealey TP6804, och den fungerar finfint.
Länk
Länk

Sålänge det bara rör sig om 1-2 liter så fungerar det bra. Blir minimalt med slabbande (lite blir det men det är i princip omöjligt att undvika).

Bara att hänga in kroken och då hänger den av själv - sen är det bara att pumpa. Faktiskt praktiskt med tanke på att man ligger under bilen och det är väl inte den bekvämaste arbetsställningen. Gör detta medans bilen står jämnt upplyft på fyra pallbockar. Har gjort detta nu ett antal gånger på min E30 då växellådan har varit in och ut typ 6 gånger på 6 månader :-)
Verkar inte helt olik iaf. Verkar var med anslutning till de flaskor med skruvpip som används till låda och diff. Köper och testar.

När man väl kommit under är det rätt mysigt men vägen dit och tillbaka är åligare.

Står på bockar i så jämn nivå det går. Dock började jag på igår med det vanliga oljebytet så lådan är kall men det kommer nog ut olja ändå...
Pumpen funkade kalas! Slangen passade rakt på flaskan så jag kunde ställa flaskan upp och ner!
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nice! Alltid lite av en chansning det där, ibland fungerar det långt över förväntan - ibland är det rena katastrofen och bara att slänga det :-)

Skönt med ny olja!

Såg förresten nyligen i en teknisk dokumentation från BMW en notis angående att det är lifetime olja i växellådor, differentialer med mera (för i det här fallet fanns ingen dräneringsplugg). Här nämndes dock att med lifetime avsågs 150 000 km, därefter kunde man byta vid behov. Men detta är ju något som hela fordonscommunityn är överens om, det behöver bytas förr eller senare. Runt 20 000 mil är min högst personliga åsikt att det kan vara läge att byta.

På nyare modeller (ta tex F30 3-Serien) finns ingen dräneringsplugg.
Är juh en konstig benämning det där med livstid...en bil som hamnar i händerna på en entusiast eller som enbart körs på sommaren har juh oftast längre livstid.

Det är så små kostnader också. Lite skitigt och obekvämt när man gör det utan lyft men tar inte så lång tid.

Nu ska jag bara hitta min 14mm insexhylsa också.....
Visa användare
2.333
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"På nyare modeller (ta tex F30 3-Serien) finns ingen dräneringsplugg."

Nya bilar ska inte hålla så länge...?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
EDIT : Kort summering (se längre utläggning nedan) : Jodå, de håller mycket längre än så. Det miltalet är allting garanterat att fungera utan minsta problem, och med en enorm marginal. Så därför kommer det att fungera utmärkt i de flesta fall även den dubbla sträckan. Sen börjar det såklart falla av så sakteliga....

Jodå, behöver service göras finns såklart fyllnadspluggen kvar. Det går alltså att byta olja, men rejält mycket krångligare. Men man sparar bort den delen av tillverkningen. Färre och färre delar renoveras, går det sönder köper man nytt. Väldigt få som renoverar generatorer, kompressorer, stötdämpare och liknande numera. Allt har tagit ett extra steg mot icke-service helt enkelt. Ni som mekar på lite nyare bilar kommer att märka att "service-barheten" på fler och fler komponenter har tagits bort. Man servar färre och färre komponenter numera, man byter hela komponenter istället. När var det senast du lämnade in dil bil för rundsmörjning? Det fasades ur och ersattes av bussningar/lager med "lifetime" och gick det sönder så byttes det. Så vi har redan haft en sådan typ av övergång. Nu gör vi ytterliggare en sådan övergång, fast för andra komponenter. Om 10 år eller så är det dags för nästa komponent, och så vidare.

Det är hur marknaden ser ut idag. Det är inte bara BMW, alla biltillverkare gör såhär numera. Man designar kvalitet och hållbarhet så att den fungerar med god marginal en viss tid - därför är inte servicebarhet eller underhåll intressant för det behöver inte göras inom detta spann. Det är allmänt känt tvärsöver alla bilmärken att tiden man har en ny bil har drastiskt minskat (även typ av av bilägande har ändrats kraftigt i vissa länder), biltillverkare reagerar mot dessa fakta på ett ekonomiskt korrekt sätt. Dessutom är det extra hög aktivitet kring autonomi, M2M/IoT/uppkoppling och hybriddrift just nu som gör att nyheter och finesser kommer tätare och tätare och kräver således tätare bilbyten.

Detta har ju hållt på ett bra tag inom många andra områden. Underhåll på sin mobiltelefon? Man slänger den såklart och köper en ny! Den är ju helt obsolete efter några år. Dator? Köp, kasta skiten och köp ny! Reparera :-) När var det senast en tv-reparatör kom till ert hus och reparerade er TV :-) Verktyg? När var det senast du lämnade in din borrmaskin för service eller underhåll? Kasta skiten och köp nytt!

Förr så köpte man ju en pryl för att kunna använda under lång tid och folk kunde underhålla och göra service på prylarna - och far kunde lämna över prylar till son. Finns det nån pryl du vill lämna över till din son idag? :-)
Visa användare
2.333
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Underhåll på sin mobiltelefon? Man slänger den såklart och köper en ny!"

Nä, det fixar man ju själv. ;)
Byta skärm, högtalare, knappsats, flexkabel osv. Och så försöker man köpa på sej en modell som inte görs längre, för att kunna fortsätta att använda samma modell.
(Är inne på min 8:e C905 nu.)

Men visst det är slit- och slängsamhälle nu. Många serviceyrken som försvunnit.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Tänkte byta servoolja på bilen nu. Om jag tömmer så mycket det går kan jag fylla upp direkt med CHF då eller behöver den sköljas en vända först?
Osäker på vad som är i. Går åt rödbrun men kan också ändrat färg en del på 16år så jag är inte hundra på att det är ATF i.

Bilen är importerad 2005 men alltid avställd under vintern i Sverige iaf så det är inte säkert att någon bytt till CHF. Jag kommer inte heller använda den på vintern. Ska jag ha CHF ändå?
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag anser att man behöver skölja också, det blir trots allt en del olja kvar i systemet (pump/slangar/kolvarna) även om man tömmer den på en lämplig lägsta pump.

I med lite mer av den nya olja, kör runt, töm ut. Gör man det två-tre gånger så anser jag att det inte ska vara några problem.

För en lite äldre bil där jag själv kommer att ha bra koll vilken service som görs så skulle jag valt den billigare men fullt dugliga ATF-oljan - de insparade kronorna skulle jag omdirigerat till andra områden som kan behöva preventive maintenance (jag tycker det är viktigare att man byter styrservooljan oftare än att använda top notch produkter och inte byta alls - fast det skulle ju man kanske sagt till föregående ägare). Det är ju faktiskt inte orimligt att du inom snar framtid kan behöver göra service på styrservossystemet (om ingen bytt styrservoolja på 16 år) - då är det "praktiskt" att ha en lite billigare olja då det kan bli en hel del slabbande och förlust av olja.
Vet att jag på flera ställen läst Castrol TQ Dexron III bl.a. i nåt inlägg av dig. :)
Är det den man ska använda eller har det ingen större betydelse vilken man väljer?
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det låter som en lite äldre tråd :-)

Castrol TQ Dexron III var längesen det hette så (Dexron är ett licensnamn från GM och det var längesedan GM slutade ge ut licenser för att få använda namnet Dexron III).

Därför döpte Castrol om det till Castrol TQ DIII istället (Biltema, Mekonomen och alla andra gjorde likadant).

Och för 6-7 år sedan bytte Castrol namn på sina produkter
Länk

Castrol TQ DIII => Castrol Transmax Dex III Multivehicle

Jag kör med Biltema Transmissionsolja (art.r 36979/369790) som möter GM Dexron III.

Notera att det inte längre ges ut någon licens för att få använda Dexron III, utan det förenklat tillverkaren av oljan som säger att den möter de krav som en Dexron III olja hade på den tiden.
Här finns självklart variationer (då specarna inte är alltför hårda och relativt gamla), så det finns bra och bättre olja som klarar av Dexron III krav.

Men till det jag använder det till fungerar det alldeles utmärkt. Var ju ATF Dexron III i både styrservosystemen och de manuella växellådorna till mina äldre BMW's jag hade och till min nuvarande vinterbil (Volvo 850) är det ATF Dexron III i dess styrservosystem. Samt kör fortfarande med ATF Dexron III i de manuella lådorna till min track day car (av olika anledningar har det blivit enormt mycket blaskande och montering/demontering av växellådor senaste året så där har det varit praktiskt att ha en enklare/billigare olja).

Fast i min 120i så är det såklart CHF 11S som gäller till 100%.

Finns samma typ av produkt överallt (Mekonomen, Jula, AutoExperten etc etc etc). Har inte gjort några jämförelser, men det spelar inte så stor roll vilken man väljer.

ATF Dexron III är ju ofta mineral eller delsyntet, så den har en kortare livslängd än modernare oljor som CHF 11S (vilket var en av anledningarna varför man övergav den). Men för mig (som byter relativt ofta av olika anledningar) är det ovidkommande, men andra kan ha andra situationer och scenarios. Så vad man väljer beror på nuvarande scenarios och planerade scenarios.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.