|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte en E46 cab härom dagen. En 320 2001. Har aldrig ägt en BMW tidigare. Jag vill gärna veta exakt vad det finns för oljor i bilen och när det byttes. Serviceboken finns med men inga kvitton så jag tar det säkra före det osäkra och byter alla oljor och filter. Brukar göra så när jag är osäker vid bilköp. Vilken olja är vettig till bakaxel? Till Växellådan? Manuell! Olja till motor tänkte jag nån vettig 5-40 typ. | |
|
Det viktiga är att du har oljor med rätt klassningar; Motorn: BMW Longlife 01 eller 04 (är bakåtkompatibel med 01 och 98). Det finns många olika oljor som har dessa klassningar med olika viskositeter; 0W30, 5W30, 0W40 och 5W40. Själv tycker jag att Valvoline 5W40 och Aral Supertronic 0W40 är två bra och prisvärda oljor (från Tyskland). I manuella växellådan är det en specialolja från BMW som ska vara "life time fill", men det är klokt att byta någon gång ändå - finns bara hos BMW... Har för mig att den heter MTF-LT1 (senare ersatt av LT2 som är bakåtkompatibel med LT1). Bakaxeln ska ha en helsyntetisk Hypoid-klassad API-GL5-olja med viskositet 75W90 då du inte har bromsad diff. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack! Då är tex denna ok för bakaxel. Syntrax Viskositet SAE 75W-90 Typ Helsyntet Volym 1 liter API-klassning GL-5 Tillverkarklassning BMW (Non LS Rear Axles), MAN 342 Typ S1, Scania STO 1:0, ZF TE-ML 05B,12B,17B,19C,21B |
|
|
Den service jag gör nu blir inspektion 2. Förutom alla kontroller å dyl är det mer än oljor och filter som byts? Byter nu: Olja/filter Olja i Bakaxel samt lådan Luftfilter Kupéfilter Stift är bytt redan |
|
|
Syntrax är det som BMW fyller på fabriken i bakaxeln. Alla servicepunkter står i servicehäftet. Det som kan vara bra att byta utöver det du nämnt, är kylarvätskan (din bil ligger nog i gränslandet för "livstidsfyllning" - men även här är det bra att byta någon gång) och bromsvätska. Köp kylarvätskan hos BMW, så får du rätt sort. De är inte så dyra. Bromsvätska: DOT4 eller DOT5.1 observera INTE DOT5 (som är silikonoljebaserad och inte är blandbar med DOT3, 4 & 5.1!) Lite överkurs men ändå bra är också att byta styrservooljan. Här kan det dock gå väldigt fel om du slår i fel typ av olja! Om bilen är svensksåld är den "Kall-lands-utförande" och har Pentosin CHF 11S i systemet och det är INTE blandbart med ATF-olja som är i många importerade bilar (ej kall-lands-utförande). Blandar du CHF11S och ATF, får du garanterat stora läckage när packningarna i systemet ger upp = Dyyyyyrt! CHF11S är grön och brukar dra mot det grönbruna hållet med åren. ATF-olja är röd, men brukar dra mot rödbruna hållet med åren. Man får även tänka på att någon tidigare ägare kan ha sköljt systemet och bytt till ATF-olja... Det som är lurigt är att locket till servooljebehållaren har ingjuten text som säger ATF-olja och på bilar med CHF11S satt de en grön klisterlapp över ATF-texten, vilket kan innebära att klisterlappen har lossnat under åren = fel text (ATF) kommer fram! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för utförlig info! Ja kylvätskan ska bytas oxå glömde det. Bilen är juh 16år så det är inte fel! Beroende på väderleksrapporten får man se vad man hinner med nu.Vill köra cab när solen tittar fram. Resten under vintern. Bromsvätska blir i vinter. Kan ta servo då också. Är import och sitter ingen klisterlapp. Oljan går mot rödbrun får jag för mej. Får dubbelkolla. Har skruvat Alfa i många år men aldrig BMW. Beställde en Haynes bok nu ifall man kör fast någonstans. |
|
| Finns flera oljor än bara BMW original som klarar specen. | |
|
Bor i närheten av Schmiedmann och tänkte handla olja till lådan där. De bör juh ha nåt vettigt att rekommendera tycker jag. |
|
Transocean |
Schmiedmann blir bra. |
|
Länk Rätt specar, och det är en fantastiskt bra olja. Testat mycket olika växellådsoljor (i samma växellådor) och denna har alltid gett mest "glid". |
|
| Glid e alltid bra :-)). | |
|
Yes :) Kört den i ett dussin BMW jag haft, och det glider lika gött i varje bil. Bäst var i M5 E39:an. |
|
| Hur gör ni med packningar och bultar på lådan och diffen? Är det nåt man byter på Bmw vid byte av olja? | |
|
Om du har manuella låda, är det inga packningar - de skruvarna är svagt koniska. Automatlådorna har fiberpackningar som jag är osäker på om de säljs löst, kanske måste köpa en "komplett" skruv med packning. På bakaxeln sitter det vanliga alu- eller koppar-brickor(beroende på ålder). Bäst är att använda kopparbrickor då de inte fräts sönder av vägsaltet, men man måste använda samma material på båda skruvarna (fyll och avtappning) annars kan man få galvaniska strömmar som äter upp alu-brickan om man har otur. Finns det packningar, ska de bytas om man lossat skruven, annars är det risk att det inte blir tätt igen när man drar åt dem igen då de tätar genom att vara plastiska och "deformeras" permanent när man drar åt skruven första gången. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| är det enklast att köpa packningar till bakaxel på Bmw? Hittade inte när jag letade. | |
|
BMW säljer alu-brickor, men det är vanliga standardbrickor så de går att köpa i en välsorterad bilreservdelsaffär. Måtten står i realoem.com t ex. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack! :) | |
|
Tänkte byta i växellådan och i diffen idag. Har läst på ett ställe att lådan rymmer 1,5l och på ett annat 1,1l. Vad gäller? Kul att veta ungefär när man bör ha toppat med olja. |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Mängden olja varierar med typ av växellåda. Det är därför du kommer att se olika värden överallt. Vilken källa använde du dig av som angav 1.5L och 1.1L? För att belysa problemet kan jag visa fyllnadsmängden för manuella växellådor som sitter i E34 (Källa : Bentley) ZF S5D 310Z = 1.2 liter Getrag S5D 250G = 1.0 liter Getrag 260/5 = 1.25 liter Getrag 260/6 = 1.25 liter Getrag S6S 560G = 2.3 liter Men som du vet så är detta bara fingervisningar om hur mycket man ska fylla på. För att få korrekt mängd så fyller man på tills det börjar sippra ut från påfyllnadshålet. |
|
Oavsett, bör du ha två enlitersflaskor och som BMW-slangen skriver: fylla tills det sipprar ut ur påfyllningshålet när bilen står helt plant. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde: MTF-LT1 (eller LT2) brukar man kunna köpa på "lösvikt" hos BMW om man kommer med en tom och rengjord flaska. Du bör klara dig med marginal om du tar 1,5 liter...(Pet-flaska går då bra och är lagom stor). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.