|
|
|
|---|---|
|
Vill öppna upp mitt avgasspjäll då jag älskar ljudet man har vid kallstart men efter ca 30sek - 1 min så stänger den igen och ljudnivån sjunker. På många bmw finns ett avgasspjäll i slutdämparen men på min facelift är det tomt i båda rören på slutdämparen. Är det någon som har koll på vart denna sitter istället och hur man kan koppla ur den så man har fullt flöde konstant? Mycket tacksam för tips och idéer /Mvh Martin | |
|
Det finns ingen. Anledningen till att den låter så vid kallstart är p.g.a. att motorn "chokas" (mer bränsle per andel luft än vid normal gång) samt att motorn har med internt motstånd överallt (den går med lite mer last) och att tomgångsvarvtalet är högre än normalt. |
|
|
Kan vara luftpumpen som pumpar in luft i grenrören vid kallstart för att få ner avgasutsläppen som låter en stund vid kallstarten - så är det på min E39:a. Kika framför grenrören, om det sitter en liten "silverfärgad dosa" har du luftpumpen. Inte alla motorer/årsmodeller har den... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Glömde av den detaljen. | |
| Jag bad min verkstad öppna upp spjället i avgassystemet på min 330 -02:a. Den mullrar väldigt gott nu kan jag säga. Känns inte som jag behöver köpa ett sportavgassystem för ljudets skull nu iaf ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.