AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.976

Igår fick jag punktering på ett RFT däck...

Sida 2 av 2
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Ok.

Vad gäller för icke-RFT däck som fått pyspunka och skavt mot fälgen på plats, alternativt som rullats fram lite och skavt mot fälgen? Kan man skönja en högre olycksfrekvens sedan bilister började laga punka själva istället för byta till reservhjul och låta mekaniker lappa dem?

Mitt problem med att låta seriösa fackmän göra bedömningen är att den personen också säljer däck. Det är lite som min gamla glasverkstad som hävdade att man ska byta vindruta efter 6000 mil då den kan gå sönder av ålder även om den inte syntes ha några skador. Glasverkstaden låg i Sätra och hade en dekal på ytterdörren som beskrev detta fenomen också.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Tack Johan B för den förklaringen! Vi lagar punkteringar på det sättet som du beskriver.

Saab9-5 förstår din poäng, en vanligt sönderskört däck ser du själv om du tittar i däcket när de plockar av det från fälgen, svårare med RF däck ibland. Vi lagar inte RF däck som sagt, vill kunden ha det lagat så får de vända sig till annan verkstad även om det innebär för oss förlorad försäljning och kund! Vi vill inte vara ansvariga för en eventuellt senare däckexpolotion som i värsta fall leder till personskador.

Abbe många +
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Ok, jag är inte expert på runflat men det låter ju rätt illa att däcket måste kasseras om lufttrycket minskat, även om man inte rullat framåt med bilen eller bara gjort det några meter.

Borde inte sidovallarna också ta motsvarande skada av hårda stötar såsom potthål i högre hastigheter? Kantstötta däck mot trottoar? Bör man kassera dem efter alla stötar för att slitningar mellan olika lager annars kan uppstå?
Efter att ha läst inläggen i den här tråden förstår jag inte varför man överhuvudtaget ska ha runflat däck.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
RFT har väl iofs en styrka - får man punka på t ex. en högtrafikerad väg, slipper man stanna och gå ur bilen, utan kan i lugn och ro (om än lite långsammare) ta sig av vägen på ett säkert sätt.

Men i övrigt är det i princip bara nackdelar med RFT...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
da
21
dabull
530D touring
Väcker liv i tråden and RFT däck.
Fick erfara nyligen att det är bara att kassera däcket efter att man har fått punktering och kört vidare, det som även Abbe beskriver.
Fick punka och efter det körde kanske 5 mil. Inga skador syntes på däcket. Var inne på märkesverkstad där dem lagade däcket inifrån. Allt rullade på som vanligt.
Nu i veckan när jag skiftade till vinterdäcken så kunde man se hur gummit på däcken har skadats på insidan. Hela gummit har sprättats upp runtom så insidan så "skyddet" syns.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.