AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.469

5-Serie GT Hur är det nu med vägljudet?

ax
21
axelgt
BMW 530DX GT -2016
Har tidigare haft en 530D GT xdrive årsm 2012, upplevde den som extremt komfortabel vid motorvägskörning ( kör 5-6 tusen / år) Efter GTn har jag kört Audi ett tag, en A6 Allroad 3.0tdi .
Upplevde Audin som riktigt tyst och skön att åka i den också. Min kollega kör den nya Q7an och måste säga att den är bizzart tyst och skön att åka i!

Har svårt att komma ihåg min GT från 2012 så jag undrar nu lite över hur min nya bil som jag hämtar på onsdag (fabriksny 530D GT xdrive) kommer att kännas?

Vad tror ni? Lika bra eller sämre en nya Q7 ? Komfort och vägbuller syftar jag främst på.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Buller kommer främst från däcken om asfalten är av den knottriga sorten. Annars är bilen tyst och skön.

/M

Mina bilar: Länk
ax
21
axelgt
BMW 530DX GT -2016
Ok,

Men hur är den jämfört med andra premium bilar?
Nya 6-serie GT blir säkert bättre - i nivå med G30, men har ännu aldrig upplevt en BMW med anständigt vägljud på svenska vägar (har även bott i Tyskland där det oftast fungerar bättre), detta gäller även 760 Li vilken är väldigt trist ljudmässigt sett till prislappen! Men det är klart, varför bry sig när kunderna kommer ändå och man kan ju alltid nöja sig med lite kortare turer! Öronproppar med äkta M-dekaler, helst svarta för att matcha grillen, lär vara på väg, Freude am Fahren?
ax
21
axelgt
BMW 530DX GT -2016
@332

Ok, så du menar att BMW generellt för oväsen? Det måste jag faktiskt säga att jag inte upplevt, iaf inte jämfört med många andra märken. Sen måste jag erkänna att kollegans nya Q7a är Qsligt :) tyst!
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Vet inte varför men ofta upplever jag bilen bullrigare när jag själv kör. Satt i baksätet på GT:n idag, knäpptyst.

VAG verkar duktiga på att dämpa sina större bilar, kan tänka mig att Q7 är extremt tyst. Tom vår Sharan var mkt tyst och det är ju nästan en skåpbil.

Lycka till!

/M

ax
21
axelgt
BMW 530DX GT -2016
Tack!
@axelgt

Kan inte påstå att BMW väsnas mer än andra, men kan heller inte påstå ha kännedom om hela bilmarknaden. Sett till BMWs prissättningen kan man dock enligt min mening kräva betydligt mer. Varför tog man till exempel bort tvåglassidoruterna på nya 7-serien G11? Alltför ofta hör man klagomål på vägljudet till och med på denna rätt extrema lyxbil. Ju fler elbilar vi får, desto viktigare blir det för BMW att skärpa sig.

Som det nu är blir det allt vanligare att man klättrar upp i ett fordon som i allt väsentligt påminner om ett arbetsfordon (SUV), trycker igång en knattrande Dieselmotor och vinglar iväg högt över marken och tycker att man kör en riktig BMW för så står det ju på ratten! Vindljudsproblematiken ter sig då oväsentlig bland allt annat primitivt.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Inte helt on-topic men måste bara säga att jag diggar GT'n stenhårt. Helt unik bil att åka i. Sidorutorna är nästan helt vertikala så i baksätet känns den som en limo. Dörrpanelerna i baksätet är så snygga...gardinerna skjuter upp ur de karmlösa dörrarna ljudlöst och elektriskt, täcker hela sidorutan, man kan styra båda sidornas gardiner från förarplats eller endera bakdörr.

Man sitter högt men inte för högt. Med Dynamic Drive kränger inte bilen i kurvor men fjädrar ändå bekvämt.

Vilken grej! Det enda som fattas är 200 hästkrafter till. Och läderskodd instrumentpanel och övre dörrsidor. Och innertak i alcantara. Hmmm.....

/M

ax
21
axelgt
BMW 530DX GT -2016
Var och hämta den idag. Blev en nätt tur från etuna hem till Helsingborg :)

Fantastisk bil! speciellt med komfortstolarna.

Vet inte riktigt vad jag tycker om 275/30 20" sulorna som ingår i m-paketet, dom hjälper säkert inte upp komforten men snyggt att titta på iaf :)

Mätte just på G11an vi har nu och med belastningsindex 100 ska ett sådant Y-däck klara 300km/h med en belastning på 800kg per däck vilket i verkligheten har en profilhöjd på 7,5 cm! Dessa cm ska även då klara att köras i stort sätt trycklöst! Undrar varför det inte blir tyst/komfortabelt?! Hela däcksteknologin vara minst sagt egendomlig.
ax
21
axelgt
BMW 530DX GT -2016
Ja, jag tänker iaf gå ner till 18" på vinterhjulen. Blir Nokian WR A4 (tysta) 245/50 18" . Vet att det inte är nordisk gummiblandning i dom däcken men jag har haft dem innan och tycker dom har bra grepp även på snö/is . Sedan tänker jag faktiskt skippa runflat och lägga in en burk punkaspray i bilen ist.

När det är dags för nya 20" sommardäck så blir även dom icke runflat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.