|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har precis införskaffat min första BMW, hade hoppats att hitta en med backkamera, men nu blev det en F11 2014 som "bara" har navigation pro. Jag har googlat flera timmar och det enda jag har hittat som verkar vettigt är ett kit från www.bimmer-tech.net. Det kostar 699 USD (6000 SEK) och då får man installera själv. Installationen är nog hanterbar men tar typ 4 timmar skulle jag tro. Min fråga; är detta bästa alternativet? eller finns det andra möjligheter? Finns det liknande från annat håll till lägre pris? eller någon som installerar? jag vill ha något med kvaiitet som känns BMW. Om jag är på väg åt fel håll säg till. Mvh Tomas | |
|
Hej Tomas, Jag tycker absolut att du är inne på rätt spår. Om du vill ha något som fullt ut känns som BMW kvalitet så är det nog bäst att välja en OEM lösning. Har själv eftermonterat NAV PRO och Backkamera i min F11 -11, allt med BMW originaldelar. Har ingen direkt koll på vad Bimmer Tech sätter ihop men jag utgår ifrån att allt är original. Det är dock lite pyssel att installera allt och jag tycker du ska beräkna att det tar betydligt längre tid än fyra timmar, reservera en dag är mitt tips. Det kanske vore värt att du kollar upp flera alternativ. Sök upp www.germaniks.com, dom har bra priser. Har handlat högtalarkit plus en del andra prylar av dom. Jag vet också att Car Audio Center i Solna säljer kompletta satser. Lycka till! Mvh Per |
|
|
Tack för svar. Jag håller med, det är rätt dyrt. Har tittat lite efter andra alternativ, det du länkar till är en dryg tusenlapp billigare. Det verkar dock vara rätt många som rekommenderar bimmer-tech, eller så är de bara bra på marknadsföring :) Någon annan med erfarenhet? |
|
|
Jag har köpt delar från olika håll, och det är oem grejer. Styrenhet och kamera köpte jag på bildesbasen, kabelstam från tyskland Länk. Har för mig att jag betalade ca 2000 - 2500 för alla delar. Jag har installerat allt och det är "bara" kodning kvar. |
|
|
Intressant palikovich, jag började snegla på det alternativet. För att köra helt oem uppfattar jag det som att jag behöver 1. Styrenhet, finns på bildelsdatabasen 2. Kamera och handtag, finns på bildelsdatabasen. 3. Kabelstam, var osäker på var jag kunde hitta den, tck för länken. Är det allt? Har du en installationsanvisbning? Hur tänkte du lösa kodningen? Med vänlig hälsning, Tomas |
|
|
Ledsen får sen svar har varit på semester så nu.... Jag har ett installationsanvisning (PDF) men detta är till f30 så vet inte finns det skillnader till din bil. Om du är intresserad kan skicka den till dig, bara pm ditt e post adress. Men mkt finns på utländska bmw forum och jag hittade mkt nyttig info på Länk. Kodning har jag en kille som är duktig på och det är bara att pm-a e-post så skickar jag kontaktinfo till han. |
|
| Tack, PM skickat! | |
| Hur har det gått för er? Har ni kodad installerat kamorona? | |
|
Jag har installerat kameran. Jag köpte ett kit från Ebay, installationen genomförbar inte svår. Men första gången krävde en hel del research. Fick även mycket hjälp av perawe och en del tips från Palikovich. Den är även inkodead, men jag har ett problem som jag skjuter på framtiden med att jag får ett felmeddelande varje gång jag lägger i backen om att det kameran är defekt. Allt fungerar dock, så jag tror att felet kommer från att styrenheten till kameran behöver flashas. Jag har inte hittat någon kodare som gör det. Om det är något specifikt du undrar över så fråga på. |
|
| har själv backkamera men tycker det är en ganska överreklamerad funktion ärligt talat. onödigt att lägga massa extra pengar på.. har man vanliga sensorer klarar man sig utmärkt. | |
|
Min bil står i ett litet garage så jag har mkt nytta av min kamera och jag gillar den. Tråkigt med fel koder tomasm, men har för mig att jag läste i någon tråd med samma problem. Rheingold fixar detta problem enligt denna tråd. |
|
|
catsh_me Min kamera fungerar felfritt och är installerat ett tag sen. Vet ej vilken bil du tänkt installera kamera på men såg nyligen på blocket ett komplett kamera paket för 4500.- Lite små dyrt men har set liknande paket på e-bay till samma pris, ibland är billigare att köpa från olika håll men jobbigare. Länk |
|
|
@Pallikovich, som i att flasha styrenheten? Jag har laddat ned det, men inte vågat använda det för att flasha, då jag förstått att man behöver en strömförsörjning på 70 ampere! Det är på todo-listan som mkt annat att fixa det :) @bluetrain, visst, jag skulle aldrig betala 27K för en kamera, men jag såg det som ett kul projekt och tycker absolut att det är värt de cirka 4K som det kostade mig. Använder den varje gång jag backar för att måtta linjerna in i parkeringar. Tycker även att den är riktigt bra vid back med släp. |
|
|
Hej Palikovich! Såg ditt svar nu ledsen för det. Jag har nu skaffat komplett kit med styrenhet, kabelstam,kamera med handtag är det allt? installation är allt plug and play det är org grejer? eller behöver man fippla med org kablage? tacksam för en snabb återkoppling då jag ska sätta igån snarast |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.