|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag tror att jag behöver lite hjälp då jag ska sätta nya sommarsulor på min X4. När jag har kollat på dem som sitter idag och så som vi har fått bilen levererat så är det Michelin Primacy 3, fram är det 245/45 19 och bak är det 275/40 19. Är det någon särkilt tanke bakom det att det är olika dimensioner fram och bak eller kan jag ha samma dimension på alla fyra? Det är Run Flat. Mitt tankeval står mellan Pirelli P Zero eller samma som jag har idag dvs Michelin Primacy. Något som jag behöver tänka på? Jag hade tänkt ringa till BMW för att fråga men jag tänkte att här finns det säkert sakkunniga. Sedan är jag lite konfuderad att djupet har gått ned till 3 mm efter nästan bara två säsongen och jag bilen kanske har rullat 2 500 mil på sommarsäck, ingen hårkörning eller så. Jag är tacksam för all hjälp. | |
|
Är bilen levererad med olika bredd på däcken fram och bak så brukar det även innebära att det är olika bredd på fälgarna fram/bak. Enda anledning vad jag vet är att vissa anser det vara snyggt med breda däck bak. Mina vinterdäck är 225 breda fram och bak men fälgarna har olika bredd, det fungerar helt ok. Så klart du kan köra 245or både bak och fram om du byter, beror på hur pedantisk du är för det blir lite annan look. Min personliga uppfattning är att det är ett jäkla gissel med olika dimensioner fram och bak eftersom man inte kan cirkulera däckens position på samma sätt så man får ett jämnt slitage... |
|
|
Välkommen hit! Det är enbart fåfänga och tradition ("så här har vi alltid gjort") som gör att fyrhjulsdrivna bilar har olika bredd fram och bak. Men som nämnts det brukar även skilja på fälgbredd också. Jag skulle hoppa över Pirelli, dels är de betydligt mer tungrullade än Michelinen, dels är det betydligt mer suddgummistuk över Pirelli. |
|
|
Hej, Tack. Vi köpte bilen då den var ungefär ett år gammal, från BMW handlare. Skulle ni kunna utveckla vad ni menar med fälgbredden? Bilen är utrustad med M sportpaket och fälgarna är 19" Dubbeleker 622 M fram och bak, borde det inte vara samma bredd på alla fälgar eller har jag missat något -:)? När jag betraktar bilen så kan jag inte se någon stor skillnad utseendemässigt i hur feta de ser ut, mellan bak och fram, och själv så skulle jag helst vilja ha samma däckdimension på alla fyra hjul men då kanske bilen inte uppför sig som den ska på vägen? |
|
|
Precis, det är bara trams med bredare däck bak. Möjligen kan man förstå att det fyller någon funktion för t ex Porsche 911 som har större delen av tyngden bak. |
|
|
Hej, Ok. Det blir nog Michelin Primacy antingen 245 eller 275 på alla fyra. Sedan ser jag att på vissa står det 98Y och på vissa 102Y. Är det något särskilt jag bör tänka på, kör sällan med last? |
|
| Enkelt uttryckt - bredare däck behöver bredare fälg för att inte se ut som ett ballongdäck. Ofta är framfälgarna 9" breda och bakfälgarna 10" breda. Detta sätter även begränsningar på hur smala däck man kan ha på en fälg. Det brukar stå i fälgarna någonstans hur breda de är. | |
|
Starshipp: Kolla dina fälgdimensioner först innan du beställer däck, det kommer mest troligt att se väldigt "fel" ut om du beställer samma däckdimension fram och bak om du har olika bredd(vilket du troligen har) på dina fälgar(fram resp. bak). Köregenskaperna blir dessutom lidande eller i varje fall annorlunda(kanske blir mera spårkänslig t.ex) med smalare däck runt om om inte fälgbredden är anpassad till smalare däck.. Bredare däck bak innebär bättre grepp på torrt underlag för bakhjulsdrivna vagnar iaf...t.ex. Du har iofs fyrhjulsdrift på X4:an så där spelar det möjligen mindre roll ur ett grepperspektiv, men hör med BMW om köregenskaperna ändras såpass att det rent blir sämre körkänsla/hanterbarhet med det du nu funderar på att göra. Om du nu har 275 bak så innebär det nog minst 9,5 tum breda fälgar bak, 245 fram innebär möjligen 8 tum breda fälgar...Kontrollera! T.ex 98y/ 102Y är vilken tyngd som däcket orkar bära..dvs belastningsindex. 102 är ett däck som klarar mera tyngd än ett 98 märkt däck.. Se tabeller på nätet exakta tyngden(kilogram) dessa olika däckbelastningsindex innebär.. Jag råder dig till att fortsätta ha samma däck bredd som du nu har på fram resp. bakfälg. Vill du i framtiden ha ett bättre "däckkonto" så får du nog börja rodda i andra fälgar också..dvs med kanske mindre höjd och mindre bredd! 19 tum är nog en av tillvalen(?) man kunde göra när man beställde denna X4.. Kanske 18tums fälgar var std? Mvh Janne. Mvh Janne. |
|
|
Hej, Tack. Jag tror att standarden var 17" men är inte säker. Det kanske blir bäst om man har samma uppsättning som nu, vet inte om jag orkar fördjupa mig i fälgbredden -:). Jag tänker höra även med BMW och se vad de säger. |
|
|
Mig veterligen innebär väl M Sport numera alltid bredare bakfälgar med undantag för F45/F46 (Active/Gran Tourer) där det är samma fälgbredd bak och fram och givetvis även samma dimension på däcken. På min pendlarbil (318d GT) sitter det 19" med 255or bak, känns lite overkill när man har 143 dieselhästar... Som jag nämnde tidigare, vintersulorna är 225or på 8 respektive 9" fälgar och det syns skillnad om man detaljstuderar men inget jag märkte innan det var dags att lägga på sommarhjulen. Starshipp: Att fråga BMW är nog slöseri med tid, de lär aldrig rekommendera något annat än original! |
|
|
Mitt råd till dig trådskapare är, för att slippa gråt och tandagnissel, köpa däck i exakt de dimensioner du för närvarande har på fälgarna. Behövs bara bakdäcken bytas? Ingen fara, byt dessa då. Vid nästa tillfälle bakdäcken är slut kommer även framdäcken att vara det. Jag har en polare som fick idén att "-nu ska vi sätta samma däckdimension fram och bak så man kan skifta runt". För det första såg det väldigt fel ut med normalt lätt tyskstuk fram och über-stretch bak och för det andra har han lyckats parkeringsskada fälgarna bortom all räddning pga att fälgarna helt enkelt sticker långt ut från däcken. Som grädde på moset går det ändå inte att skifta hjulen fram och bak då det är olika bredd och ET på fälgarna. Han ångrar sig än idag. |
|
| Det är snarare så att framdäcken bör bytas men det ska nog bli att ha det som jag har det idag. Tänker i alla fall ringa BMW imorgon, då jag har fått lite olika återkopplingar här. Jag sätter säkerhet i färmsta rummet och jag kanske kan återkoppla sedan vad de säger. | |
|
BMW bilar med M-paket vill jag nog påstå alltid levereras med bredare fälgar bak så det har ingenting med fyrhjulsdrift att göra utan helt och hållet baserat på vilken utrustning och paket bilen levereras med. Det står på insidan av fälgen vilken dimension den har, oftast på en av ekrarna. |
|
| Jag var förbi och även ringde BMW idag. Fick höra att det är Continental, Michelin och Pirelli som är tydligen BMWs däckmärke. Han sade också att jag ska ha det som jag har idag med samma dimensioner just på grund av fälgbredden. Något tydligt råd angående huruvida jag ska ha Michelin, Pirelli eller Continental fick jag inte. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.