AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.212

E61 Sliten ABS Givare

Kr
15
Kripp
535d Touring -05
Hej,

Patienten är en 535d E61 -05, förra veckan plingade det till och ABS lampan tändes. Hade felkod på höger givare fram. Beställde hem en ny givare och bytte till den nya idag. Dock tyckte jag det var lite konstigt att den gamla trasiga givaren såg "nerslipad" ut. Försökte känna om något var glappt men allt kändest bra, så jag tänkte inte mera på det. Frid och fröjd i ca 150km då plötsligt ABS lampan tänds igen. Så nu anar jag att nya givaren också givit upp. Bifogar bilder på den trasiga givaren. Var kan det vara som spökar? Hur ser skivan ut som finns på BMW som givaren läser av? Kan det vara så att någon sten kommit in dit?

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Märkligt de läser mig vetligen av en "magnetremsa" som är inbakad i tätningen på hjullagret och borde inte kunna skadas utifrån. Frågan är ju om Hjullagret/packboxen är skadad på nått vis med då brukar det bli smetigt av fett.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som Hasson nämner, den ska läsa av mot små magneter som ligger ingjutna i plast/gummitätningen till lagret, så det finns inte någon "traditionell abs-krans" som kan slipa på givaren.

Normalt sett ska det inte kunna komma in något i "hålrummet" bakom lagret där givaren sitter i sitt hål.

Vad var det för fabrikat på givaren du köpt?
Är det RÄTT givare?

Så här borde det se ut:
Länk

Använd BMW:s art.nr. på givaren som referens när du söker/kontrollerar art.nr. på reservdel du köper.

Billiga kina-skräp-no-name-givare brukar ofta gå sönder ganska snabbt, och inte sällan är de kass redan som nya...
Vill man undvika att göra om bytet allt för ofta, så är det OEM-kvalitet som gäller; dvs. t ex. Bosch, VDO/Siemens eller "BMW-original (som brukar vara av de två nämna märkena).
Lite dyrare i inköp men nästan alltid mycket billigare i längden.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Kr
15
Kripp
535d Touring -05
Hej,

Tror att det är rätt givare monterad. Har själv kört 30tkm med den gamla monterad utan problem. Den nya var av märket MAPCO, ingen aning om det är bra eller dåligt. Dock var den nya givaren också skadad likadant som den gamla. Så blir nog att skruva bort hjullagret och se vad som döljer sig bakom.
cy
108
cykelbo
523i e61 -07
Byt baklager på en Passat -06. Där hade gummit med magneterna trängt ut på grund av rost i lagerhubben och tätningen med magneterna var trasig. Givaren klarade sig men nytt lager.

Bo N
syns tydligt att det är något som går emot, kan du lysa in och snurra på navet samtidigt för att se om något är skadat?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kan bara instämma med delorian. Man ser tydligt att nått skrapar emot.
Visa användare
90
simmaren_1
E70 3.0 SD -09
E61 520d Touring -06
E39 M5 -00
Jag hade samma fel på min E61.
Det visade sig att lagerbanan hade spruckit och sprickan hade slipat ner ABS-sensorn...

Hade inget missljud i lagret och inget glapp men en massa rost och partiklar som fastnat på sensorn.

Kr
15
Kripp
535d Touring -05
Tänkte komma med en liten uppdatering.

Har haft mycket arbete plus att det var midsommar så blev inte mycket gjort. I söndags var det dock dags att byta lager. Och som många här misstänkte så var lagret slut. Banan för magnetremsan var nött + mycket rost.

Lite bilder på gamla lagret :
Länk

Nu till nästa problem, ett nytt lager blev installerat (BMW orginal) och en ny abs givare av märket (MAPCO). Byte av lager gick fint utan större problem, men när jag körde iväg så hörde jag PLING, och ABS lampan lös igen.

Hade inte med mig datorn så kunde inte läsa felkoden på plats men har idag tittat lite via DIS. Nu visar höger fram givare ett värde, men inverterat.. Kör jag 10km/h visar den -10km/h. Givaren går bara att montera en väg så förstår inte vad som är fel? Kan det vara så att den "andra" givaren jag köpte är felkopplad? Blir väl isf att köpa en givare från en bättre tillverkare.

Video från DIS:
Länk

Bild på givarkontakt:
Länk

Har någon något annat tips? Eller blir det att köpa en tredje givare? :D
Da
65
Danne80
Bmw 316 Compact -98
Börja med att köpa originalgivare, jag har mycket dålig erfarenhet från piratgivare. Är dom inte trasiga vid leverans så håller dom med lite tur 1-2 år.

På ebay.co.uk eller ebay.de brukar man komma undan lite billigare än Bmw/Schmiedmann.

Bmw nr: 34526771702
Bosch nr: 0986594574
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.