|
|
|
|---|---|
|
Hur får man bort panelen på insidan av bakluckan utan att bryta sönder något? Alla skruvar är borta och 2 plast clips, men verkar sitta fast i mitten, hittar inget att lätta på? Ska man dra rycka åt något håll? (grund problem: glasbakrutan är låst och måste öppnas inifrån) | |
|
Besvarar mig själv ifall nån annan åker på samma problem, är tydligen 2 skruvar som sitter kvar som man måste öppna luckan för att komma åt att öppna luckan!! nån ingengör på bmw som haft en dålig dag antagligen Satte en bit tjock svetstråd på kanten av ett dryga metern kvastskaft och tryckte in den i lilla hålet på sidan av låset enligt följande video |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man klipper av den tunna remsan av plast mitt för låskistan så kan man vika över plasten över låskistan och komma in i luckan. Så brukar jag göra sedan får man tjyvkoppla glaslucken med externt batteri, ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hade de som option, men ville helst inte förstöra plasten. Nu ska jag ge mig på att byta alla kablar för första gången so wish me luck :) |
|
|
Undrar vilka kablar som går till låset bak? Alla mina kablar ser hela och fina ut? Kan man kolla dem utifrån utan att klippa av? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Linda av tejpen får du se. Då får ta bort styrskenorna, kablarna dras och bryts av i mellanrummet in mot taket. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Är påväg att göra samma ingrepp själv. Hur gick det? Skarvade du om kablar eller bytte du hela kabelhärvan? | |
|
Grattis ;) Bytte hela båda kabelhärvorna på höger sida då mina fel härleddes till dessa. Mina fel: Lilla rutan gick ej öppna, dålig mottagning på radio, när man la ur backen så öppnades bagaget, motorlåset levde sitt eget liv, klocka/datun nollade sig varje gång man stängde av. 3 kablar helt av, resten i varierande dåligt skick Tog 3 timmar att lista ut hur man öppnar rutan, sen tog de nog 7-8 timmar effektivt knypplande uppdelat på 2 dagar. Nu ser jag dåligt har skakiga händer så de går nog korta ner ett par timmar om man är van elarbetare. Köpte kablar från: ATP Autoteile då jag aldrig lyckades köpa från semcon Lärdom 1 att ha extra kabelskor hemma, blev några som lossnade och de skickade inte med extra så fick ta från vänstersidans. Lärdom 2 att mäta sladdarna innan man sätter ihop dem, jag fick 10cm för långa sladdar när jag var klar, så en del meck att vika in de fint i taket så inte gångjärnen skadar dem, men blev bra till slut. Uruselt att bmw inte har subventionerat pris för dessa fel, solklar konstruktionsmiss. |
|
|
Tur att jag är elektriker då:) Lossa inredning så att den går att sätta tillbaka är däremot inte min grej. Vad går kabelhärvorna på och är det samma som orginal så man får räkna med att göra om hela proceduren om något år igen? Nu är det bara radion som inte fungerar och lilla rutan som inte går att öppna men fler problem kan säkert vara på väg. |
|
|
Köpte för båda sidor, incl ny antennkabel, gick på 145€ med frakt. En fundering är om de krävs reset av larm att den varit utan ström, den varnar för de fortfarande, sen såg jag imorse att den villa ha ny tid igen så kanske måste byta vänster sida också? Går de kablarna på vänster sida? Nån som kan verifiera, trodde de gick på höger sida? |
|
|
Hade du dålig mottagning på radion eller ingen alls? Kan få in något svagt när jag står still, annars är det hopplöst. Har precis fått upp bakrutan. Tog en kvart och behövde inte ha sönder någonting. Tog en sopkvast och satte en spik i änden så kunde jag sticka in den mellan luckan och inredningen och pilla upp låset. Hur mycket tid jag la på kolla div videos på tuben är en annan sak:) |
|
|
Haha jag hade lagt in en youtube länk i andra inlägget i tråden ;) Hade samma, väldigt svagt på starka sändare men gick inte lyssna då den tappade kontakt när man körde |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.