|
|
|
|---|---|
| Deltog nyligen i en diskussion avseende värdet av den elektromekaniska krängningshämmaren "Executive Drive Pro" på en G11. Visst, kör man mer aggressivt i "adaptive mode" behåller man mer komfort trots denna körstil, men ärligt talat vad är det för mening med att köra så men en stor G11a? BMW tror sig veta att de flesta kör lugnt och värdigt i läge "comfort" eller "comfort+" med sin G11 utnyttjande luftfjädringens komfort i standardutförandet. Kan dock gissa att på Autobahn i höga farter blir krängningsproblemen av en annan art. Någon som har erfarenhet? Erbjuder "Executive Drive Pro" ytterligare komfortfördelar i sig? | |
|
Körde nyligen en G11 utrustad med adaptivt chassi under en vecka i södra Tyskland. Som du antar upplevdes ett visst värde av att ställa chassit i "Sport" i högre farter på Autobahn, men för svenska vägförhållanden misstänker jag att denna utrustningsoption är ganska överflödig. /J.I |
|
|
Svårt att veta vad allt det där är värt. Ibland styvar jag upp bilen för att det känns som att vägen eller farten kräver det. Men då kanske EDC hade räckt. Den dynamiska krängningshämmaren tillför ju ytterligare en dimension: bilen kränger ytterst lite, oavsett dämparns hårdhet. Detta är komforthöjande på motorväg men kanske framförallt på mer kurvig väg. Bilen kan köras i Comfort+ och utan krängning. Detta uppskattas av alla i bilen. I förra veckan körde jag en del nere i Kroatien med bilen full av folk och bagage och då blir denna funktion mycket värdefull: bilen extremt agil och bekväm samtidigt. Systemet i min bil är dessutom en generation äldre än det du frågar om. /M Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.