AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.258

hjulinställning E39 525 touring -04

316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Hej så har man lagt på nya sulor , vart Michelin PS4

Dock bad jag om en hjulinställning vid samma tillfälle blir dock som alltid förvånad vad det slarvas !!

Vid hemkomst och genomgång av protokoll ser jag att camber på bakvagn är fel , de har inte ens ändrat värdena mellan före och efter , innebär att de inte varit på dessa bultar är det extra krångligt att komma åt dessa eller vad f-a-n beror det på ??

Tolerans för camber bak ligger på : -01 grader 30 min till -02 grader 10 min
max diff mellan vänster höger = - 15 min till + 15 min

Aktuellt värde : vänster = -01 grader 08 min höger = -02 grader 14 min
differens = +01 grader 05 min

Man blir så less !!

Caster värden fram går ju ej att justera som kännt men undrar vad det beror på att de ligger utanför : skall ligga mellan +7 grader 12 min till + 6 grader 12 min .
De ligger på vänster . 05 grader 22 min höger 05 grader 15 min

Nu fick man gnälla av sig lite !!
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Har varit med om detta, lämnat in och fått tillbaka med exakt samma siffror som innan, klagat och lämnat in bilen igen och då varit med när meken gjorde om det. Gick långsamt som fan men det blev ändå inte bra, meken gnällde på att en bult ärgat fast och inte gick göra något åt, jag låg på om att han skulle försöka lite till och han drog loss den på första försöket... Hade alltså inte ens provat...
Sedan åtgärdade han bara ena sidan och hävdade att siffrorna var "bra nog" trots att flera var i det "röda" spannet och jag hade snednött sulorna innan jag lämnade in.

Vart förbannad och bokade tid på annan verkstad och var med när de gjorde det där, de var två pers, tog fram svets, värmde pang så var det klart på under halvtimmen.
316
Sörgissjö
Ja du ser vad det slarvas man blir så jä-la less att man jämt skall ligga som ett frimärke på meckarna när det skall göras nånting !!!
Lagom att man skall göra allting själv !
Få se caster vinkeln är det övre länkstaget som det justeras på tro ?
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Jo tyvärr har ett par händelser av den här typen gett mitt förtroende för yrket en rätt rejäl törn. Och uttrycket man får vad man betalar för stör mig också för det minsta man kan kräva är ju faktiskt att de gör det man betalar för. På första försöket.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Senast när jag skulle låta en lokal (Toyotaverkstad) göra hjulinställning på E39:an, frågade jag upprepade gånger om de klarade av den modellen.

Jo - det är inga problem, sa de.

Jag påtalade då att BMW anger att bilen SKA viktas ner med sandsäckar (har för mig att det är 75 kg på golvet vid förarplatsen, dito vid passagerarplatsen fram och lika mycket i mitten av golvet bak och lika mycket i mitten av bagaget).
Har ni säckar för att göra detta frågade jag (flera gånger) - ja det har vi, sa de.

Upprepade frågorna när jag lämnade bilen och det skulle inte vara några problem sa de.

När jag hämtade den, var de inte riktigt färdiga - låg det några sandsäckar i bilen? Nej, naturligtvis inte...

Som lök på laxen var ratten lite sned (det var den innan jag lämnade den med).

Inte nog med detta, när jag läste i protokollet/rapporten såg jag att de ställt in maskinerna för E46...skiljer lite (max-/min-gränserna överlappar varandra för E39 och E46, så det är inte några stora skillnader men ändå)!

När jag påtalade allt detta kröp verkstadschefen till korset och erkände att de inte ens hade säckar, "för det brukar väldigt få verkstäder använda" och att de egentligen går back på ett sådant jobb då det är "fasta priser på kampanj" (alltid samma pris så kampanj är det knappast!) - sure, då hade de väl inte tagit in bilen och påbörjat jobbet - snarare är det kanske så att de går back om de gör ett korrekt men mer tidsödande jobb...

Irriterad var jag och fick utan knot pengarna tillbaka.

Trist att man ska behöva vara som en hök för att mekare ska göra ett korrekt jobb!

"Förtroende är bra, men kontroll är bättre!",
är väl det man får leva efter när det gäller det mesta som gäller servicejobb, oavsett om det gäller bilar eller annat!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
De kommer väl undan med det på tillräckligt många för att kunna gå runt med att åtgärda de som faktiskt kontrollerar eller kräver pengar tillbaka. Annars skulle de ju ta betalt det som det kostar.
Kan tillägga att det var så med den inställningen jag berättade om också. Inga vikter på första stället. Andra hängde en säck under bilen och jag tror de hade tyngder i den också om jag minns. Och de var så effektiva när de var två pers att jag tror då inte att det var ett förlustjobb.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Angående att fråga innan om verkstaden klarar ett jobb... Jag gjorde lilla servicen på en mindre verkstad en gång och den upplevelsen blev en mindre mardröm. Frågade flera gånger om de klarade jobbet och ja det var inga problem bara att följa en checklista. För att göra en riktigt lång historia kort så hämtade jag bilen betalade och hittade en inkomplett checklista i bilen. De påstod att de bara glömt fylla i... Sedan började servon tjuta på vägen hem från servicen. Visade sig också att verkstaden inte förstod skillnaden på ATF och CHF olja. Med mera...
Där började mitt eget e39-mekande. :P
316
Sörgissjö
Aj tusan så den ska viktas ned också ??
Lika bra att begära pengarna tillbaka på en gång då känns det som !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.